Hejného metoda výuky: žákům může způsobovat duševní potíže, tvrdí profesor matematiky Dlab

Hejného metoda je alternativní výukou matematiky, která dlouhodobě budí určité kontroverze. Ty teď pořádně rozdmýchal přední český matematik Vlastimil Dlab, když v rozhovoru pro DVTV prohlásil, že dotyčná metoda vede k duševním problémům žáků.

Podle Dlaba kvůli tomuto způsobu vzdělávání mnohé děti nesmyslně trpí a nakonec jsou nuceny vyhledat odbornou pomoc. Dlab rovněž zkritizoval Hejného výrok, že učitel matematiku vlastně ani nemusí ovládat. „Je to naprosto skandální,“ uvedl.

Hejného metoda staví na hlavu dlouhodobě zažité schéma „učitel nejprve vysvětlí teorii a následně ji ilustruje na konkrétních příkladech“. Školáci musí taje matematiky odhalovat sami – samozřejmě hravou formou. A že u toho chybují? Právě o to jde. Chyby totiž podle Hejného inspirují, zatímco poučky otravují.

„Představte si, že bychom učili batole chodit tak, že bychom mu to předváděli a zároveň mu zakázali padat. Ale když je dítěti sedm let, ukazujeme mu, jak se sčítá, a káráme ho, když počítá chybně,“ řekl Hejný MF Dnes.

Metoda je založena na respektování 12 klíčových principů, které skládá do uceleného konceptu tak, aby dítě objevovalo matematiku prostřednictvím experimentování a s radostí. Mezi tyto principy patří například prolínání témat („matematické zákonitosti neizolujeme“), rozvoj osobnosti („podporujeme samostatné uvažování dětí“) či práce v prostředích („učíme se opakovanou návštěvou“).

Dlab se od Hejného metody distancoval i před cca třemi měsíci, kdy ji ve vysílání ČT24 označil za pouhý souhrn zkušeností dobrých kantorů. „Mluví se o klasické (a Hejného) metodě. Metody jsou různé, učitelé jsou různí – a je důležité, aby byli různí a nebyli regulovaní,“ dodal. Tentokrát byl však mnohem ostřejší.

Diskuze (82) Další článek: Konec „švarcsystému“ v Kalifornii? Tamní nejvyšší soud rozhodl proti firmám jako Uber

Témata článku: Zdraví, Zajímavosti, Výuka, Škola, Děti, Studium, Matematika, Vzdělávání, Psychika, Uvažování, Pouhý souhrn, Klasická metoda, Potíž, Dlaba, Hravá forma, Duševní porucha, Metoda, Žák, DVTV, Klíčový princip, Odborná pomoc, MF dnes, Porucha, Profesor matematiky, Batole

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!

ELONOVINKY: Druhá strana popularity – servisy Tesly jsou přeplněné a nestíhají

** Automobilka Tesla neustále zvyšuje prodeje svých vozů ** S kvapně rostoucím počtem nových majitelů Tesel ale stoupá i počet zákazníků servisů ** Servisy Tesly nestíhají, firma proto řeší další akutní problém

Petr Melechin, Karel Dlabač | 72

Externí SSD se může hodit. Je rychlé, malé zvenku, velké uvnitř a cena už se snese

** Vyzkoušeli jsme rychlé externí SSD Samsung T5 ** Externí SSD je lepší než flešky i velké plotnové disky, většímu rozšíření doposud bránila především cena ** Samsung T5 zvládne i chytré šifrování a připojení k mobilu

Nvidia představila nové grafické karty GeForce RTX. Nastavila šílené ceny a chce přesvědčit ray tracingem

** Nvidia představila nové desktopové herní grafické karty GeForce RTX ** Tři modely se pyšní masivním výkonem pouze ve spojení s ray tracingem ** Ceny jsou mnohem vyšší než u předchozích generací

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

** Evropská komise přijala legislativní návrh na zrušení střídaní času ** Možná tak v březnu 2019 přesuneme ručičky hodinek naposledy ** Od toho okamžiku bude permanentně platit letní čas

Nedávno detekovaná potulná planeta je ohromné magnetické monstrum

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek