Hejného metoda je alternativní výukou matematiky, která dlouhodobě budí určité kontroverze. Ty teď pořádně rozdmýchal přední český matematik Vlastimil Dlab, když v rozhovoru pro DVTV prohlásil, že dotyčná metoda vede k duševním problémům žáků.
Podle Dlaba kvůli tomuto způsobu vzdělávání mnohé děti nesmyslně trpí a nakonec jsou nuceny vyhledat odbornou pomoc. Dlab rovněž zkritizoval Hejného výrok, že učitel matematiku vlastně ani nemusí ovládat. „Je to naprosto skandální,“ uvedl.
Hejného metoda staví na hlavu dlouhodobě zažité schéma „učitel nejprve vysvětlí teorii a následně ji ilustruje na konkrétních příkladech“. Školáci musí taje matematiky odhalovat sami – samozřejmě hravou formou. A že u toho chybují? Právě o to jde. Chyby totiž podle Hejného inspirují, zatímco poučky otravují.
„Představte si, že bychom učili batole chodit tak, že bychom mu to předváděli a zároveň mu zakázali padat. Ale když je dítěti sedm let, ukazujeme mu, jak se sčítá, a káráme ho, když počítá chybně,“ řekl Hejný MF Dnes.
Metoda je založena na respektování 12 klíčových principů, které skládá do uceleného konceptu tak, aby dítě objevovalo matematiku prostřednictvím experimentování a s radostí. Mezi tyto principy patří například prolínání témat („matematické zákonitosti neizolujeme“), rozvoj osobnosti („podporujeme samostatné uvažování dětí“) či práce v prostředích („učíme se opakovanou návštěvou“).
Dlab se od Hejného metody distancoval i před cca třemi měsíci, kdy ji ve vysílání ČT24 označil za pouhý souhrn zkušeností dobrých kantorů. „Mluví se o klasické (a Hejného) metodě. Metody jsou různé, učitelé jsou různí – a je důležité, aby byli různí a nebyli regulovaní,“ dodal. Tentokrát byl však mnohem ostřejší.