Milovníci parních lokomotiv a historických vlaků mohou jásat. Správa železnic totiž po dlouhém vyjednávání připustila, že historické vlaky budou moci i nadále jezdit po hlavních železničních koridorech, přestože nejsou vybaveny novým zabezpečovacím systémem ETCS.
Ještě na podzim loňského roku to přitom vypadalo úplně jinak. Železniční spolky se slavnostně loučily s hlavními tratěmi například v České Třebové nebo v Olomouci, protože od ledna 2025 začal platit povinný provoz pod ETCS na hlavních tratích mezi Břeclaví, Ostravou a Prahou. Správa železnic tehdy tvrdila, že žádné výjimky nebudou možné.
Nová pravidla stanoví jasné podmínky
K obratu došlo zejména díky tlaku provozovatelů historických vlaků a pardubického hejtmana Martina Netolického. „Parní provoz není jen o vzpomínkách a zamáčknutí slzy železničními pamětníky či nostalgiky. Existuje zde širší veřejný zájem včetně propagace železnice jako takové,“ argumentoval Netolický.
Nová pravidla stanoví jasné podmínky: musí jít o historické vozidlo schválené Drážním úřadem, jízda s cestujícími bude možná pouze během samotné nostalgické akce a žádost je nutné podat minimálně 30 dnů předem. Výjimka se bude týkat přibližně padesáti vozidel.
Pro zajištění bezpečnosti bude trasa mimořádné jízdy vlaku zabezpečena proti možné srážce. „Zjednodušeně to znamená, že tento mimořádný vlak bude moci z jedné stanice odjet až v okamžiku, kdy bude zajištěná vlaková cesta do další stanice,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Plovoucí výluka
Provoz historického vlaku bude fungovat na principu tzv. „plovoucí výluky“, která se posouvá spolu s jízdou vlaku mezi stanicemi. To znamená, že daný úsek trati musí být kompletně vyhrazen pouze pro historický vlak, což výrazně omezuje možnosti běžného provozu. Jaroslav Křenek z Klubu historie kolejové dopravy Praha ale poukazuje na to, že koridory bývají přeplněné a najít přes den volnou kapacitu nebude jednoduché.
Ministerstvo dopravy mezitím pracuje na dlouhodobějším řešení. Ve spolupráci s odborníky z Českého vysokého učení technického (ČVUT) vyvíjí speciální vůz vybavený technologií ETCS, který by se připojoval za historické lokomotivy. Vývoj takového systému však potrvá minimálně několik měsíců nebo let.
„Jsem rád, že alespoň tentokrát nejsme papežštější než papež. Zákaz historických vozidel na tratích s ETCS by byl pouze českým dogmatickým přístupem,“ uzavírá hejtman Netolický s tím, že evropské předpisy provoz historických vozidel na tratích s evropským zabezpečovačem připouštějí.
Zdroje: Český rozhlas, iDNES, Deník.