Hitlerův šílený vlak. Příběh megalomanské Breitspurbahn, která měla nahradit zaoceánské parníky | Zdroj: Midjourney

Zdroj: Midjourney

Hitlerův šílený vlak. Příběh megalomanské Breitspurbahn, která měla nahradit zaoceánské parníky

Hlavně, ať je obrovská!

Hitler byl megaloman. Ještě v posledních dnech Třetí říše s architektem řešil plány na nové hlavní město, které by svou velkolepostí překonalo všechno, co kdy lidstvo vidělo. Známá je jeho záliba v dálnicích, méně už se ví o jeho vášni pro novou říšskou železnici Breitspurbahn.

„Hlavně, ať je obrovská!“ S touto myšlenkou novou železnici v květnu 1942 Adolf Hitler prosadil i přes závažné námitky inženýrů. Měla spojit jeho impérium se zbytkem Evropy. Hlavním rysem byl široký rozchod 3000 milimetrů, tedy více než dvojnásobek dodnes používaného Stephensonova rozchodu 1435 milimetrů.

breitspurbahn-locomotive-henschel-3d-model-max-obj-fbx-blend-abc.jpg
Návrhů bylo více a jedna z lokomotiv měla vypadat přibližně takto. Grafik Timur Samedov ji nabízí jako 3D model. Srovnání s mohutnou parní lokomotivou je až zarážející.

Plány byly reakcí na rostoucí poptávku po železniční dopravě. Přitom Deutsche Reichsbahn byla zastaralá. Vláda připravovala projekt na modernizaci a zvýšení kapacity, v roce 1937 představila koncept čtyřkolejných dálkových tratí se zvýšenou zátěží náprav a rychlostí až 200 km/h pro osobní vlaky a 100 km/h pro nákladní vlaky.

koleje.png
Porovnání rozchodu kolejí, ať si uděláte představu: standardní rozchod, ruská železnice … a Breispurbahn. (Zdroj: Dmitrij Sutyagin, Public domain)

Nicméně Adolf Hitler byl přesvědčen, že standardní Stephensonův rozchod je omezující. Německé železnice se v jeho představách měly stát pozemním ekvivalentem zaoceánských parníků a nákladních lodí, které po moři spojovaly britské impérium.

Pokračování 2 / 7

Námitky? Nezájem!

Mluvilo se také o pětimetrovém rozchodu, ale to už bylo zcela mimo realitu i na Hitlerovy poměry. Když v květnu 1942 vydal Říšským drahám a ministerstvu dopravy příkaz k výstavbě železnice, počítalo se s rozchodem 4000 milimetrů. Pozdější memorandum hodnotu snížilo na 3000 milimetrů.

Historici uvádí, že vzniklo 41 návrhů lokomotivy, jak se postupně vůdcova fantazie potkávala s fyzikou a finančními možnostmi. Nakonec přistoupil na návrh Fritze Todta: třímetrový rozchod, lokomotiva a vagóny měly mít sedm metrů na výšku a šest metrů na šířku. Jaký gigant to byl ve srovnání s tehdy běžně provozovaným vagónem, ukazuje model na Wikipedii.

Anton-Joachimsthaler+Die-Breitspurbahn-Hitlers-Eine-Dokumentation-über-die-geplante.jpg91ejumbU92L.jpgBreitspurbahn.jpg
Hitlerově železničnímu snu se podrobně věnuje kniha Die Breitspurbahn od Antona Joachimsthalera, která v průběhu let vyšla v několika obnovených edicích.

Hitler slepě ignoroval námitky odborníků, kteří předvídali potíže při zavádění nového rozchodu, komplikovanou infrastrukturu pro překládání na konvenční železnici, příliš drahé mosty a tunely atd. Námitky, že všechny myslitelné úkoly lze zvládnout i s konvenční technikou, zůstaly nevyslyšené. Breitspurbahn byla od počátku považována za vůdcovu osobní „hračku“, takže převládaly emoce a rozum šel stranou.

Pokračování 3 / 7

Gigantické lokomotivy a vagóny

Konstruktéři navrhli různé pohony od čistě parních, přes parní a plynové turbíny, elektrické a dieselhydraulické, až po elektrické lokomotivy. Plánované výkony se pohybovaly od 15 do 25 tisíc koňských sil. Podvozky byly většinou čtyřnápravové, kombinující dva dvounápravové podvozky v jednom rámu.

Do užšího výběru bylo zařazeno několik návrhů, osobní lokomotivy měly být převážně elektrické a dieselhydraulické s automatickými spřáhly SA3 a nákladní lokomotivy měly být především konvenční parní se spřáhly Janney.

vlak.jpg
Vpravo je běžný vagón, monstrum na levé straně mělo jezdit po Breitspurbahn (Foto: www.fahrradmonteur.deCC BY-NC-ND 3.0)

Pro jízdy na kratší vzdálenosti byly navrženy dieselové a elektrické soupravy o pěti až osmi vozech. Projekty zahrnovaly promenády, bary, salonky a velké jídelny. Vnitřní prostory měly poskytovat pohodlí a pocit luxusu. Na jednoho cestujícího bylo plánováno přibližně čtyřikrát více místa než v běžných vagónech. Paradoxně by kvůli tomu měl obrovský vlak podobnou přepravní kapacitu jako normální souprava.

Pokračování 4 / 7

Luxus na prvním místě

Cestující by mohli využívat čítárnu, bar, restauraci, saunu, bazén a holičství – vše vyprojektované v duchu doby s mohutnými závěsy a velkými křesly. Restaurace měla konkurovat luxusním hotelům a najednou obsloužit až 130 hostů, do kina by se vešlo 196 lidí.

Dobová ilustrace Breitspurbahn:

Podle návrhu měly výkonné lokomotivy táhnout osminápravové dvoupodlažní vozy o délce 42 metrů, šířce 6 metrů a výšce 7 metrů. K výstupu a nástupu měly sloužit holandské dveře se zatahovacím schodištěm. Celý vlak měl být dlouhý přibližně 500 metrů s předpokládanou kapacitou 2 000 až 4 000 cestujících, přičemž se měl pohybovat rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.

Návrhy obsahovaly:

  • Denní vůz 1. a 2. třídy: 48 míst v první třídě, 144 míst ve druhé třídě, bar, salonek, čítárna, zavazadlové prostory a 12 toalet
  • Denní vůz 3. třídy: 460 míst k sezení v 56 oddílech, salonek a 12 toalet
  • Jídelní vůz: 130 míst k sezení u 24 stolů, kuchyně a spíž
  • Denní vůz 3. třídy s jídelnou: 244 sedaček, jídelna se 176 místy, kuchyně a spíž
  • Lůžkový vůz 1./2. třídy: 16 lůžek první třídy v 16 kupé, 41 lůžek druhé třídy v 19 kupé, snídaňová místnost, kuchyně, umývárny a 10 toalet
  • Lůžkový vůz 2. třídy: 104 lůžek ve 104 kupé, umývárny a 12 toalet
  • Lůžkový vůz 3. třídy: 264 lůžek ve 44 kupé, snídaňová místnost, kuchyň, sprchy a 10 toalet
  • Denní/noční vůz pro dělníky ze střední a východní Evropy: 480 míst v 52 kupé, kuchyně, umývárny a místnost pro personál
  • Vůz s kinem se 196 místy
  • Vyhlídkový vůz: 16 míst první třídy ve čtyřech oddílech, 32 míst druhé třídy v osmi oddílech, 160 míst třetí třídy ve 20 oddílech, kuchyňka, studený bufet, bar a vyhlídková paluba
  • Poštovní vůz: skladiště a třídírna pošty, prostor pro zásilky, místnost pro posádku, prostor pro 6 automobilů a psí kotce
  • Zavazadlový vůz: prostory pro zavazadla, prostor pro dva automobily, psí kotce, jídelna, místnost pro posádku, několik 20mm protiletadlových děl, sklad munice a místnost pro obsluhu děl.

Pokračování 5 / 7

Všechny tratě vedou do Německa

Nezapomínejte, že nacisté plánovali ovládnout celý svět. Původně měly tratě končit v Indii, Íránu, Sýrii, Vladivostoku a v Kanadě (most přes Beringovu úžinu). Až střízlivější plány z roku 1943 počítaly s evropskými městy od Madridu přes Prahu po Moskvu. Obzvláště důležité byly Ukrajina a povodí Volhy, jež se měly stát „sýpkami“ Velkého Německa.

Krásný dokument o Breitspurbahn (anglicky):

Na Hitlerův příkaz mělo začít budování tratí mezi Hamburkem, Berlínem, Norimberkem, Mnichovem a Lincem. Do projektu se zapojily společnosti Krauss-Maffei, Henschel, Borsig, Brown, Boveri & Cie a Krupp, nicméně záměr se nikdy nedostal mimo rýsovací prkna. Po celou dobu druhé světové války na něm pracovalo sto úředníků a osmdesát inženýrů.

Tratě měly mít čtyři koleje – jednu v každém směru pro osobní a druhou pro nákladní dopravu. V plánu byly čtyři hlavní koridory:

  • Východ – západ: Rostov, Doněck, Poltava, Kyjev, Lvov, Krakov, Katovice, Vratislav, Chotěbuz, Berlín, Hannover, Bielefeld, Porúří, Cáchy, Liège, Saint-Quentin a Paříž.
  • Sever-jihovýchod: Hamburk, Wittenberge, Berlín, Lipsko, Gotha, Bamberg, Norimberk, Mnichov, Simbach am Inn, Linec, Vídeň, Prešpurk, Budapešť, Bukurešť, Varna/Burgas a Istanbul.
  • Severojižní paralelní trasa: Berlín, Drážďany, Ústí nad Labem, Praha, Jihlava, Znojmo, Vídeň, Terst a Řím.
  • Východ – Západ 2: Mnichov, Augsburg, Stuttgart, Karlsruhe, Metz, Remeš, Paříž, Marseille, Barcelona a Madrid.

Pokračování 6 / 7

Velkolepé stavební plány

Myšlenka širokorozchodné železnice s obřími lokomotivami i vagóny odpovídala monumentálnímu stylu stavebních projektů říšského hlavního města, z nichž některé byly realizovány, ale většinu zmařila válka. Jedním z příkladů je berlínská severojižní osa.

V Berlíně měla dvě obří nádraží nahradit stávající konečné stanice na severním a jižním konci zmíněné osy. Vzhledem k očekávané nadměrné kumulaci vlaků a cestujících na dvou stanicích byla později na místě stanic Westkreuz a Ostkreuz naplánována ještě východní a západní stanice.

V rámci velkolepých plánů mělo být nádraží Südbahnhof větší než Grand Central Terminal v New Yorku – tehdy a dodnes největší železniční stanice na světě. V Norimberku měla být vedle klasického železničního spojení vybudována i širokorozchodná spojka s Říšským sněmem a také v Linci bylo v plánu nové velké nádraží, přes které měla vést širokorozchodná železnice.

Pokračování 7 / 7

Projekt neuspěl

Už víte, že Hitler byl do Breitspurbahn zamilovaný a neslyšel námitky. Přitom od začátku bylo otázkou, nakolik by monstrózní vlaky dávaly smysl. Na dlouhých trasách už v té době konkurovala letecká doprava. Nacisté to tehdy nevěděli, ale my už dnes víme, že v 50. letech letadla ukončila éru lodních linek. A velmi pravděpodobně by tak skončila i Hitlerova superželeznice.

Die Breitspurbahn book.jpeg
Ilustrace z knihy Die Breitspurbahn od Antona Joachimsthalera

Konstruktéři, kteří měli kontakt s realitou, si byli vědomí, jak nereálný úkol dostali. Nikdo z nich však nechtěl skončit v koncentračním táboře, tak se vrhli do práce na nejrůznějších detailech, ale praktických a fundamentálních otázek se téměř nedotkli. Výška vlaku by s tehdejšími podvozky nebyla zvládnutelná; teprve pozdější technologie naklápěcích vozů by umožnila poslat takový vlak do oblouku. Tak velkou lokomotivu nepostavili nacisté, ale ani nikdo po nich.

Rychlé železniční spojení by mělo v Hitlerově říši smysl, ale náklady na vybudování a provoz širokorozchodné železnice by byly ohromné. Od základu by se musely postavit nejen nové vlaky, ale i tratě, nádraží, mosty a tunely. Z finančního hlediska bylo mnohem rozumnější zvýšit frekvenci běžných vlaků a rozšířit vytížené trasy přidáním dalších kolejí.

milw100.jpgAlice.jpgcommodore.jpg
Kde brali Hitler a jeho konstruktéři inspiraci pro vzhled lokomotivy pro Breitspurbahn? Toto jsou lokomotivy éry „Streamlined Steam“ ze 30. let.
New York Central 5344 ● Burlington & Quincy Æolus ●  Commodore Vanderbilt

Po pádu nacistického Německa bylo navrženo několik širokorozchodných železnic s rozchodem kolejí od 2 750 do 5 500 milimetrů. Zahrnovaly například lokomotivy s jaderným pohonem a délkou osobních vozů od 40 do 80 metrů. Žádný z projektů to však nikdy nedotáhl až do provozu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud