Automobilka Ford přinese ve svých vozech Explorer 2020 volitelný minimalistický režim palubního přístrojového panelu. Jeho cílem je omezit objem poskytovaných informací, kterými jsou řidiči v dnešní době doslova přehlceni.
Základní myšlenka spočívá v použití uklidňujícího modrého pozadí, na kterém mají být zobrazovány jen ty nejpodstatnější údaje. 12,3" obrazovka bude v tomto módu ukazovat pouze rychlost jízdy a volitelně ve třech řádcích zbývající vzdálenost, čas předpokládaného příjezdu do cíle a stav paliva v nádrži.
Nenechte se rozptylovat
Výrobce automobilů vychází ze skutečnosti, že řidiči jsou v autech, vybavených často i několika obrazovkami, doslova přetěžování různými informacemi a notifikacemi, které nějakým způsobem zpracovávají. Proto se Ford rozhodl pro přesně opačnou cestu: řidiči poskytne jen ty nejdůležitější údaje.
Nová funkce, označovaná jako „Calm Screen“, má snížit úroveň stresu, což by v konečném důsledku mělo přispět ke snížení počtu dopravních nehod. Manažerka Sheryl Connelly k novince říká, že „nový Explorer od Fordu může sloužit jako útočiště před chaosem a rozptylováním.“
Aktivovat režim bez rozptylujících informací lze v rámci palubního infotainmentu. Konkrétně je tato možnost v sekci pro výběr obrazovky přístrojového panelu jako položka Calm Screen. Zde lze také navolit případné další položky, jež budou vedle tachometru zobrazovány.
Šlo by to ještě lépe
Nápad omezit objem informací poskytovaných řidiči určitě není špatný, nicméně snaha o uklidňující atmosféru by se nemusela zaměřovat jen na přístrojovou desku. Ford by se mohl inspirovat například u švédského Saabu, v jehož vozech se po stisku tlačítka „Night Panel“ vypnulo osvětlení všech prvků interiéru kromě tachometru. V případě implementace této „vychytávky“ by se pak hodil snímač pohybu, který automaticky aktivuje podsvětlení, když se ruka řidiče nebo spolujezdce přiblíží k ovládacím prvkům.

Ford nabídne režim přístrojového panelu pro ničím nerušenou jízdu
Dalším způsobem, jak by automobilka mohla řidičům pomoci s omezením rušení během řízení, by bylo ztišení všech oznámení a hovorů na připojeném mobilním telefonu. V tomto směru je zatím nejdál Nissan, který testuje prototyp loketní opěrky, blokující přístup telefonu k signálu mobilní sítě.
Teprve implementace všech těchto a dalších funkcí by vytvořila skutečně odpočinkové prostředí pro řízení. Každopádně i nový režim obrazovky přístrojového panelu je v podání Fordu krokem správným směrem.