Clean Aviation je výzkumný a inovační program Evropské unie pro transformaci letectví směrem k udržitelné a klimaticky neutrální budoucnosti. Se dvěma projekty v něm uspěla česká pobočka společnosti Honeywell – v obou případech půjde o vývoj klíčových prvků budoucích hybridních elektrických letadel, v obou případech půjde o velké mezinárodní týmy, v obou případech je povedou experti z brněnského vývojového centra.
- Projekt NEWBORN bude zkoumat a vyvíjet novou generaci vodíkových palivových článků pro letadla budoucnosti. Cílem je vyvinout megawattový pohonný systém. Zdrojem energie bude vodík, takže jediným vedlejším produktem takových letadel bude vodní pára. Projekt zahrnuje spolupráci mezi 18 partnery z 10 evropských zemí.
- Projekt TheMa4HERA se bude zabývat vývojem pokročilých komponentů a architektury tepelného managementu pro úzkotrupé a regionální hybridní elektrické letouny nové generace. Tepelný management bude složitější, až výrobci letadel představí elektrická a hybridně elektrická letadla s komponenty generujícími teplo – palivovými články, bateriemi a výkonnou elektronikou. Projekt posoudí různé technologie a nejvhodnější přizpůsobí architektuře letadel nové generace. TheMa4HERA je zkratka pro Thermal Management for Hybrid Electric Regional Aircraft a zahrnuje 24 partnerů v 10 evropských zemích. Patří mezi ně univerzity, výzkumná centra, výrobci letadel a zařízení.
Tyto dva projekty představují veřejnou a soukromou investici ve výši téměř 200 milionů eur. Dvě konsorcia vedená společností Honeywell se po novém roce setkala v Brně a oba projekty zahájila. Brněnské vývojové centrum už zahájilo nábor dalších více než 50 špičkových inženýrů a vědců, kteří se budou na vývoji podílet v předpokládaném horizontu čtyř let.
„Nábor poběží po celý rok 2023. Nabízíme odborníkům jedinečnou příležitost. Technologie, které vyvinou v České republice, přispějí k budoucnosti udržitelného letectví,“ říká Jan Ludvík, Engineering Director, Honeywell Technology Solutions Česká republika.
„Transformace letectví na klimaticky neutrální vyžaduje komplexní arzenál převratných řešení, která přinesou významné zisky v energetické účinnosti letadel spolu s nízkouhlíkovými nebo bezuhlíkovými zdroji energie,“ doplňuje Axel Krein, výkonný ředitel Clean Aviation.