Horký jupiter WASP-104b je temnější než uhel

• Exoplaneta WASP-104b je horký jupiter, jakých známe stovky
  • Tenhle horký jupiter je ale výjimečný tím, že je velmi temný
  • Podle všeho jde o jednu z nejtemnějších exoplanet, jaké jsme zatím objevili

Exoplaneta WASP-104b je horký jupiter, tedy plynný obr, který obíhá hvězdu ve velmi těsné blízkosti. Podobných planet známe stovky. Tenhle horký jupiter je ale výjimečný tím, že je velmi temný. Podle všeho jde o jednu z nejtemnějších exoplanet, jaké jsme zatím objevili.

Planeta WASP-104b, která je o něco málo větší a těžší než náš Jupiter, oběhne svoji hvězdu, podobnou našemu Slunci, za 1,75 dne. Je tedy skutečně hodně blízko.

Teo Močnik z anglické Keele Univerzity a jeho kolegové zjistili, že atmosféra planety pohlcuje 97 až 99 procent viditelného záření, kterým ji bombarduje hvězda. Pro naše oči by tedy planeta WASP-104b byla temnější než noc.

Močnik a spol. se domnívají, že WASP-104b je tak temná kvůli tomu, že je ve vázané rotaci s hvězdou. Jinými slovy, je nastavená hvězdě stále stejnou stranou svého povrchu. Badatelé předpokládají, že strana planety přivrácená ke hvězdě je příliš horká na to, aby se tam v atmosféře vytvořila oblaka či led, díky nimž planety obvykle zesvětlají.

Atmosféra WASP-104b je zřejmě také velmi hustá a velmi důkladně absorbuje viditelné sluneční záření. Vědci ji podezřívají, že obsahuje draslík a sodík, přičemž oba dva tyto prvky absorbují většinu spektra viditelného záření. Zatím ale nevíme, jaký má planeta vlastně odstín. Močnik s kolegy tipují, že by to mohl být takový nafialověle žhnoucí uhlík.

Planety jako je WASP-104b totiž obvykle nepozorujeme přímo v teleskopu, ale jinými metodami. Například pomocí tranzitní metody, kdy planeta z našeho pohledu přechází přes kotouč hvězdy a nepatrně ztlumí její záři.

V případě planety WASP-104b vědci použili metodu radiálních rychlostí, kdy sledují „vrtění“ hvězdy způsobené gravitací obíhající planety.

Exoplaneta WASP-104b je velice temná. Držitelem rekordu v tomto ohledu ale zatím zůstává exoplaneta TrES-2b, která zřejmě pohlcuje 99,9 procent dopadajícího viditelného světla. Ve skutečnosti je za současného stavu přístrojů, s nimiž pozorujeme exoplanety, jen velmi obtížné říct, která z nich je nejtemnější.

Foto: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI), CC BY 4.0