Vesmír | Exoplanety

Horký superneptun WASP-127b je nejřidší planetou ze všech

• WASP-127b je z celé řady důvodů pozoruhodnou planetou
  • Svou hvězdu obíhá ve velké blízkosti jednou za čtyři dny, takže je rozpálená na hodně vysokou teplotu
  • Současně jde o nejřidší planetu, jakou jsme dosud objevili

Dlouho jsme si mysleli, že Sluneční soustava představuje pestrou sbírku planet. V posledních letech jsme ale zjistili, že exoplanety v okolním vesmíru jsou ještě mnohem pestřejší. Řadu typů planet ze Sluneční soustavy vůbec neznáme. A nepřestáváme vycházet z údivu.

Jednou z takových podivuhodných exoplanet je i WASP-127b, a to z celé řady důvodů. Svou hvězdu obíhá ve velké blízkosti jednou za čtyři dny, takže je rozpálená na hodně vysokou teplotu. Poloměr této planety odpovídá 1,4 Jupiteru, ale její hmotnost je oproti Jupiteru asi tak pětinová.

To znamená, že horký superneptun je zároveň velice řídký. Ve skutečnosti jde o nejřidší planetu ze všech, co je ve vesmíru známe. Astronomové takovým planetám přezdívají „puffy planets“, což v překladu znamená „nafouklé planety“. Nic podobného ve Sluneční soustavě nemáme.

Guo Chen ze španělského institutu Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) a jeho spolupracovníci nedávno pozorovali tuto exoplanetu s pomocí pozemních teleskopů observatoře Observatorio del Roque de los Muchachos (ORM) ostrova La Palma na Kanárských ostrovech. Přitom zjistili, že WASP-127b má velice zajímavou atmosféru.

Astronomové tam našli několik alkalických kovů, jako například lithium, sodík nebo draslík. Některé z těchto prvků zatím ještě nebyly detekovány v atmosféře exoplanet.

Z pozorování rovněž vyplynulo, že planeta WASP-127b má velice čirou atmosféru, a že tam oblohu pokrývají mraky asi z 50 procent. Podle jistých náznaků je v atmosféře WASP-127b i voda, ale není to zatím jasné.

Podle badatelů je například přítomnost lithia důležitá pro pochopení evoluční historie planetárního systému a zároveň i mechanismů, které vedou ke vzniku planet.

Na druhou stanu, výskyt lithia na planetě WASP-127b není zase tak záhadný. Hvězda v systému WASP-127 je totiž právě na lithium bohatá. Tato hvězda je velmi stará, asi dvakrát starší než naše Slunce. Mohla se prý vyvinout ve zvláštního červeného obra anebo ji lithiem mohla „okořenit“ blízká exploze supernovy.

Foto: Gabriel Pérez/SMM (IAC).

Váš názor Další článek: Příští generace Surface Pen by mohla mít solární napájení

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Jupiter, Exoplanety, Atmosféra, Sluneční soustava, Lithium, Kanárské ostrovy, Guo, Okolní vesmír, Vznik planet, Celá řada, Pochopení, Pozemní teleskop, Planets, Velká blízkost, IAC, Vysoká teplota, Pozoruhodná planeta, Jistý náznak, Řada důvodů, Planeta, Orm

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?

10 věcí, které jste odkládali „na jindy“, ale teď je konečně můžete udělat