Horký superneptun WASP-127b je nejřidší planetou ze všech

• WASP-127b je z celé řady důvodů pozoruhodnou planetou
  • Svou hvězdu obíhá ve velké blízkosti jednou za čtyři dny, takže je rozpálená na hodně vysokou teplotu
  • Současně jde o nejřidší planetu, jakou jsme dosud objevili

Dlouho jsme si mysleli, že Sluneční soustava představuje pestrou sbírku planet. V posledních letech jsme ale zjistili, že exoplanety v okolním vesmíru jsou ještě mnohem pestřejší. Řadu typů planet ze Sluneční soustavy vůbec neznáme. A nepřestáváme vycházet z údivu.

Jednou z takových podivuhodných exoplanet je i WASP-127b, a to z celé řady důvodů. Svou hvězdu obíhá ve velké blízkosti jednou za čtyři dny, takže je rozpálená na hodně vysokou teplotu. Poloměr této planety odpovídá 1,4 Jupiteru, ale její hmotnost je oproti Jupiteru asi tak pětinová.

To znamená, že horký superneptun je zároveň velice řídký. Ve skutečnosti jde o nejřidší planetu ze všech, co je ve vesmíru známe. Astronomové takovým planetám přezdívají „puffy planets“, což v překladu znamená „nafouklé planety“. Nic podobného ve Sluneční soustavě nemáme.

Guo Chen ze španělského institutu Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) a jeho spolupracovníci nedávno pozorovali tuto exoplanetu s pomocí pozemních teleskopů observatoře Observatorio del Roque de los Muchachos (ORM) ostrova La Palma na Kanárských ostrovech. Přitom zjistili, že WASP-127b má velice zajímavou atmosféru.

Astronomové tam našli několik alkalických kovů, jako například lithium, sodík nebo draslík. Některé z těchto prvků zatím ještě nebyly detekovány v atmosféře exoplanet.

Z pozorování rovněž vyplynulo, že planeta WASP-127b má velice čirou atmosféru, a že tam oblohu pokrývají mraky asi z 50 procent. Podle jistých náznaků je v atmosféře WASP-127b i voda, ale není to zatím jasné.

Podle badatelů je například přítomnost lithia důležitá pro pochopení evoluční historie planetárního systému a zároveň i mechanismů, které vedou ke vzniku planet.

Na druhou stanu, výskyt lithia na planetě WASP-127b není zase tak záhadný. Hvězda v systému WASP-127 je totiž právě na lithium bohatá. Tato hvězda je velmi stará, asi dvakrát starší než naše Slunce. Mohla se prý vyvinout ve zvláštního červeného obra anebo ji lithiem mohla „okořenit“ blízká exploze supernovy.

Foto: Gabriel Pérez/SMM (IAC).

Váš názor Další článek: Příští generace Surface Pen by mohla mít solární napájení

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Slunce, Astronomie, Sluneční soustava, Atmosféra, Exoplanety, Jupiter, Pozoruhodná planeta, Vysoká teplota, Kanárské ostrovy, Okolní vesmír, Wasp, Pozemní teleskop, Jistý náznak, Řada důvodů, Planeta, IAC, La Palma, Velká blízkost, Planetární systém, Orm, Lithium, Celá řada, Pochopení

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

** Osobní odběr v Alze vyjde na 45 Kč ** Když zaplatíte kartou předem, dostanete slevu 30 Kč ** Většina ostatních e-shopů poplatek za osobní odběr nevede

Čtyřicet procent je moc. Spalovací motory nedokážou splnit požadavek EU na snížení emisí

** EP nařídil automobilkám snížit o 40 % emise CO2 ** EU chce zvýšit podíl elektromobilů ** Výrobci hrozí ztrátou pracovních míst

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily