Houbové cihly by se mohly samy opravovat, navíc jejich výroba produkuje méně oxidu uhličitého

Probíhající klimatické změny vedou odborníky v nejrůznějších segmentech k hledání ekologičtějších alternativ. Například ve stavebním průmyslu, který produkuje desetinu emisí oxidu uhličitého, by beton mohly nahradit houbové cihly, tvrdí magazín The Verge.

Výhodou cihel vyrobených z hub je na jedné straně jejich vysoká odolnost, na straně druhé pak snadná biologická odbouratelnost. Současně s tím jsou vhodnou alternativou k jiným stavebním materiálům, jejichž výroba zatěžuje životní prostředí naší planety.

Cihly z hub

„Naše prostředí potřebuje tyto druhy materiálů," říká zakládající hlavní architekt ve společnosti The Living David Benjamin. „Různé země mají vskutku ambiciózní cíle v oblasti boje proti klimatickým změnám a tento materiál by mohl pomoci nastartovat určitý pokrok."

Výroba stavebních a konstrukčních materiálů generuje přibližně desetinu celosvětových emisí oxidu uhličitého. To je více než vypouští do vzduchu námořní a letecká doprava dohromady. A celý problém se, bohužel, neustále zhoršuje.

Změnit to mohou materiály vyrobené z mycelia (podhoubí), tedy shluk vzájemně propletených vláken, charakteristický zejména pro houby a některé bakterie. Při jejich výrobě je produkováno mnohem méně oxidu uhličitého než v případě tradičních materiálů, jako je cement nebo beton.

Samé výhody

Bonusem navíc je, že houby jsou biologicky odbouratelné, takže po nich zůstane méně škodlivého odpadu, než je tomu u současných stavebních materiálů. Houby mohou dokonce pomoci při likvidaci materiálů, které by jinak skončily na skládce, jako jsou piliny nebo zemědělský odpad.

Z dalších výhod jmenujme nízkou hmotnost, odolnost, tvarovatelnost a přirozenou ohnivzdornost. Při výrobě houbové cihly se mycelium kombinuje s nějakým druhem zemědělského odpadu, jako je sláma nebo kukuřičné slupky. Poté se pěstuje asi dva týdny, aby došlo ke kolonizaci, a nakonec se zahřívá nebo chemicky ošetřuje.

Stavební materiály vyrobené z hub jsou stále v poměrně raných fázích výzkumu a vývoje. Ukazují však značný potenciál jako izolační materiál a coby náhrada za betonové konstrukce. Architekti již experimentují se strukturami z houbových cihel a dalším krokem má být použití živé houby, která roste a může se sama opravovat.

Diskuze (19) Další článek: V dubnu definitivně skončí původní Edge. Microsoft jej odstraní pomocí aktualizace

Témata článku: Klimatická změna, Výroba, Materiál, Stavby, CO2, Bydlení, Houby, Beton, Odpad, Klimatické změny, Stavební materiál, Cihla, Oxid uhličitý, The Verge, Odolnost

Bankovní identita bude jednotná. K České spořitelně, ČSOB a KB se připojí menší banky
Portál občanaBankaeGovernment
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm