Houby rostoucí u Černobylu jsou schopny blokovat část kosmického záření

Houby rostoucí poblíž bývalé jaderné elektrárny v Černobylu by mohly pomoct chránit astronauty před smrtícím kosmickým zářením. Plyne to z výsledků nového výzkumu, na který upozornil New Scientist.

Zkouška provedená na Mezinárodní vesmírné stanici ukázala, že kryptokokus tvárný (Cryptococcus neoformans) je schopen část tohoto záření blokovat a absorbovat. Konkrétně se jednalo o 2 % paprsků, které ho zasáhly.

To na první pohled vypadá jako hodně málo, nicméně je zapotřebí vzít v potaz, že při experimentu byl použit pouze extrémně tenký (2 mm) vzorek Cryptococcus neoformans.

Sebereplikace i sebeuzdravování

Pokud by vrstva hub byla tlustá alespoň 21 centimetrů, podle odborníků z Johns Hopkins University a Stanfordu by to již bylo dostačující k tomu, aby např. budoucí kolonisty Marsu udržela v bezpečí.

Nezanedbatelnou výhodou je skutečnost, že takové „živé štíty“ se v případě poškození dokážou samy regenerovat.

„Co dělá houbu skvělou je to, že potřebujete jen pár gramů a můžete začít. Má schopnost sebereplikace i sebeuzdravování, takže i když sluneční erupce radiační štít značně poškodí, během několika dní bude schopen dorůst,“ uvedl badatel Nils Averesch ze Stanfordu.

Titulní foto: Dr. Graham Beards, CC BY-SA 3.0

Diskuze (23) Další článek: Koncept supersonického letadla od Virgin Galactic připomíná legendární Concorde. Spolupracuje i Rolls-Royce

Témata článku: Vesmír, Příroda, Výzkum, Mars, Mezinárodní vesmírná stanice, Houby, Kosmické záření, Kos, Johns Hopkins University, Černobyl, Stanford, New Scientist, Hopkins, Radiation

Velký srovnávací test chytrých telefonů do 7 000 Kč. Slušná cena, kde už můžete chtít něco navíc

Vybrali jsme sedm telefonů s cenou do 7 000 Kč. Jelikož tvoří nižší střední třídu, už od nich lze mít nějaká očekávání. Dají se také chápat jako telefony pro studenty, kteří mohou mít hluboko do kapsy, ale potřebují schopného digitálního parťáka.

Srovnávací testSmartphone