Hrozí návrat pravých neštovic? Kontroverzní výzkum vyvolal spory mezi mikrobiology

Začátkem letošního roku dva vědci z Albertské univerzity v Kanadě a spoluzakladatel jisté americké farmaceutické společnosti zveřejnili kontroverzní článek, v němž popsali, jak spojováním segmentů DNA vytvořili virus koňských neštovic. Jak následně někteří odborníci upozornili magazín Science, někdo by mohl použít velmi podobný postup… a syntetizovat virus pravých neštovic.

Pravé neštovice přitom mají na svědomí stovky miliony životů. Lékařům se nad nimi podařilo triumfovat až v roce 1980, kdy Světová zdravotnická organizace oznámila, že byly vymýceny.

Výše zmíněný článek byl publikován v PLOS One, ale až poté, co ho dva jiné vědecké žurnály odmítly. Kritici tvrdí, že jde v podstatě o návod na výrobu smrtícího patogenu, která by mimochodem stála jen asi 100 000 dolarů.

Například podle biochemika Kevina Esvelta z MIT jde o tak závažnou hrozbu, že bychom o ní raději neměli ani mluvit. Přesněji řečeno, měli bychom změnit svůj postoj k šíření určitých informací.

„Navzdory naprosto předvídatelným pokrokům v oblasti sestavování DNA má každý člověk s připojením k internetu přístup ke genetickým plánům virů, které by mohly zabít miliony lidí. Tato a horší rizika jsou pohodlně shrnuta některými příspěvky na Wikipedii, které nápomocně citují odbornou literaturu relevantní ke zneužití,“ konstatoval Esvelt.

Kanadští badatelé to samozřejmě neponechali bez odezvy. Ve své reakci mj. upozornili na to, že všechny pokusy oponovat technologickému pokroku, k nimž během uplynulých staletí došlo, selhaly. „Navrhujeme se místo toho zaměřit na regulaci produktů těchto technologií a zároveň vzdělávat lidi o potřebě plánovat zmírňující strategie založené na důkladném pochopení rizik, která by taková práce mohla představovat,“ dodali.

Diskuze (7) Další článek: Vypukl Code Week. Microsoft a Czechitas se pokusí naučit děcka programovat roboty, učitelé drony

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Bezpečnost, Biologie, Medicína, Viry, Wikipedia, Neštovice, Biochemik, Kanada, Hostitel, Technologický pokrok, Dolar, Science, Kontroverzní článek, PPA, MIT, Magazín Science, Letošní rok, Pravé neštovice, Virus, Mikrobiolog

Recenze venkovní IP kamery TP-Link Tapo C310. Odolá nepřízni a vidí i ve tmě

Kamery Tapo jsou zajímavé svou cenou, funkcionalitou, ale i jednoduchostí. Stejně je tomu i u modelu, který je určený pro provoz ve venkovním prostředí, aby vám mohl ohlídat třeba dům či chatu.

KameraBezpečnost