Vesmír | Voda | Exoplanety

Hubble našel vodu u planety v obyvatelné oblasti. V její atmosféře zřejmě prší

• Hubblův kosmický dalekohled objevil vodní páru v atmosféře exoplanety K2-18b
  • Planeta obíhá okolo hvězdy v obyvatelné zóně
  • K2-18b ale není příliš podobná Zemi

Astronomové detekovali vodu v atmosféře planety, která okolo své hvězdy obíhá v obyvatelné oblasti. Planetu K2-18b našel kosmický dalekohled Kepler na začátku své druhé mise v roce 2014. Planeta obíhá okolo červeného trpaslíka, který se nachází 111 světelných let od nás v souhvězdí Lva.

K2-18b sice má oběžnou dobu jen 33 dní, ale mateřskou hvězdou je chladný červený trpaslík, takže planeta dostává přibližně podobné množství záření, jako Země od Slunce (1440 W/m2 versus 1370 W/m2).

Planetu nevidíme. Kepler ji našel jen díky tomu, že z našeho pohledu přechází před svou hvězdou a tím způsobuje nepatrný pokles její jasnosti.

Atmosféru prozkoumal Hubblův dalekohled

V okamžiku, kdy planeta přechází před hvězdou, prochází světlo hvězdy její atmosférou. Stačí pozorovat spektrum hvězdy, ve kterém je „otisk“ planetární atmosféry. Zní to jednoduše, ale až tak jednoduché to není. U menších planet je nutné pozorovat až desítky přechodů planety před hvězdou, aby bylo k dispozici dost dat. Situaci komplikují také oblaka v atmosféře planety apod.

Na přechod planety K2-18b se v letech 2015 až 2017 podíval osmkrát přístroj WFC3 na palubě Hubblova kosmického dalekohledu a třikrát také infračervený kosmický dalekohled Spitzer.

Na základě získaných dat se astronomům podařilo detekovat vodní páru v atmosféře planety. Ve střední atmosféře exoplanety zřejmě dochází k hydrologickému cyklu. Voda kondenzuje v oblaka, ze kterých prší vodní déšť.

Exoplaneta K2-18b není „druhá Země"

Nový objev dokazuje posun ve výzkumu atmosfér exoplanet. Dosud astronomové studovali atmosféry především planet, které obíhají velmi blízko od svých hvězd.

Jako druhou Zemi ale K2-18b označit nemůžeme. Je velmi obtížné ji přirovnat k jakékoliv planetě Sluneční soustavy. Její hmotnost je 8krát větší a poloměr 2,3krát větší ve srovnání se Zemí. Není to plynný obr a ani planeta podobná Neptunu. Je spíše něco mezi Zemí a Neptunem. Objevená voda a vodní mraky se nacházejí ve značně velké atmosféře bohaté na vodík a hélium.

Cíle pro průzkum atmosfér chybí

Astronomové dnes znají přes 4000 exoplanet, ale jen hrstka z nich jsou malé planety vhodné pro průzkum atmosféry. Pro tzv. transmisní spektroskopii se v nejbližších letech hodí tranzitující planeta u jasného a tedy blízkého červeného trpaslíka.

Nejvíce tranzitujících exoplanet objevil Kepler. Ve své primární části mise se věnoval především statistice a díval se na oblohu, kde se prakticky nenachází blízké hvězdy. Změnilo se to až ve druhé misi (K2). Další cíle pro následný průzkum atmosféry hledá v současné době družice TESS.

Atmosféry exoplanet stejnou metodou, jakou nyní použil Hubblův dalekohled, má pozorovat chystaný Kosmický dalekohled Jamese Webba.

Má K2-18b sestřičku?