Hubbleův dalekohled pozoroval hojení veleobra Betelgeuse po gigantické explozi

• Hubbleův vesmírný dalekohled svoji výkonnou optiku zaměřuje i na hvězdu Betelgeuse
  • Ta před časem předvedla velmi neobvyklé chování, které u mnohých vzbudilo očekávání exploze supernovy
  • Na ultimátní výbuch sice nedošlo, i tak se ale na Betelgeuse dějí pozoruhodné věci

Hubbleův vesmírný dalekohled ještě rozhodně nepatří do starého železa. Svoji výkonnou optiku zaměřuje i na populárního umírajícího veleobra Betelgeuse, ze souhvězdí Orionu.

Na přelomu let 2019 a 2020 Betelgeuse předvedl velmi neobvyklé chování, které u mnohých vzbudilo očekávání exploze supernovy. Na ultimátní výbuch hvězdy sice tentokrát ještě nedošlo, i tak se ale na Betelgeuse dějí pozoruhodné věci.

Astronomové analyzovali pozorování Hubbleho teleskopu i dalších observatoří a dospěli k závěru, že se na sklonku roku 2019 na Betelgeuse odehrál naprosto gigantický výron koronální hmoty, který „odstřelil“ podstatnou část povrchu umírající hvězdy.

Veleobři jako Betelgeuse končí život v bouřlivém stylu, ale něco takového jsme ještě neviděli. Vědci odhadli, že tento výron na Betelgeuse byl asi 400 miliardkrát rozsáhlejší než výrony koronální hmoty, jaké známe u Slunce.

Astrofyzička Andrea Dupreeová z výzkumného centra Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian a její kolegové pozorují Betelgeuse dál a sledují, jak se vzpamatovává z této katastrofické události.

Vnitřní struktura Betelgeuse se mění

Veleobr podle nich stále dělá neobvyklé věci a jeho vnitřní struktura se mění. Rovněž došlo k tomu, že na veleobrovi vyhasl 400denní cyklus změn jasnosti této hvězdy, který astronomové pozorovali zhruba 200 let. Teď zmizel a není jasné, jestli se znovu obnoví v původní podobě.

K pozorování využívají kromě Hubbleova dalekohledu i robotickou observatoř STELLA, spektrograf Tillinghast Reflector Echelle Spectrograph (TRES) na Whippleho observatoři, vesmírnou observatoř Solar Terrestrial Relations Observatory spacecraft (STEREO-A) a data asociace American Association of Variable Star Observers (AAVSO).

Jak potvrzuje Dupreeová, jde o největší známý výron koronální hmoty. Betelgeuse „vyplivl“ tolik plazmatu, že jeho hmota odpovídá několika našim Měsícům.

Pro odborníky je to zcela nový fenomén, kterému příliš nerozumějí. Především díky Hubbleovu dalekohledu ho ale mohou pozorovat přímo a v rámci možností detailně. Mohou tak sledovat finále evoluce masivní hvězdy v reálném čase.

Diskuze (6) Další článek: Apple tlačil na Metu, ať vytvoří Facebook s předplatným. Chtěl si ukousnut kus zisku

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Dalekohledy, Slunce, Měsíc, Orion, Supernova, Výbuch, Hvězda, Exploze, Betelgeuse, Hubble, Hubble, Hojení, Stella, Observatoř, TRES, Webb, Dalekohled, Dalekohledy na Heureka.cz

T-Mobile zásadně překopal nabídku tarifů. Zdražil a na 5G donutí přejít každého

** T-Mobile představil zcela nové portfolio tarifů ** Všechny mají povinné 5G, mnoho z nich i vyšší cenu ** Příští rok musí na nové tarify přejít všichni

Neomezená dataTarify a mobilní službyT-Mobile

Šperkařina s pájkou a diodami. Václav Mach, povídání s makerem a vývojářem

Pájka, tištěný spoj, čipy, diody, relátka. To je povinná výbava dnešních „makerů“. Čili nadšenců, kteří už vyrostli z lega, ale stále si rádi hrají se stavebnicemi. A vytváří mnohdy užitečné a krásné věci.

Maker Faire