Podivnosti na obloze: Hubbleův teleskop vyfotil dalších 12 objektů z Messierova katalogu

Hubbleův teleskop vyfotil dalších 12 objektů z Messierova katalogu, čímž jejich celkový počet stoupnul na 76. Inkriminovaný dokument nese jméno své autora – francouzského astronoma Charlese Messiera, který si v 18. století začal vést záznamy o podivných útvarech na obloze.

Co přesně znamená „podivných“? Messier byl lovec komet, avšak dalekohledy, které ve své době měl k dispozici, nebyly příliš kvalitní. Čas od času tedy narazil na něco, co sice kometu vzdáleně připomínalo, ale nepohybovalo se to tak.

V galerii v úvodu článku jsou čerstvé snímky, zde si můžete prohlédnout již dříve zachycené objevy z Messierova katalogu. Mnohé z nich jsou mlhoviny a galaxie neuvěřitelných tvarů.

Ve skutečnosti se jednalo o mlhoviny, globulární klastry a galaxie, z nichž některé byly miliony světelných let daleko – což Messier pochopitelně vůbec netušil. Proto ho ani nenapadlo, jak velkou hodnotu bude mít jeho seznam „nekomet“ pro další generace astronomů.

Díky Hubblovu kosmickému dalekohledu jsme v posledních letech zjistili, že tento soupis obsahuje i některé z vůbec nejkrásnějších a nejznámějších vesmírných objektů: Krabí mlhovinu, Vírovou galaxii, Mlhovinu v Orionu atd.

Nové snímky, které do „Hubbleova-Messierova katalogu“ přibyly tento měsíc, zachycují především již zmíněné galaxie a globulární klastry (shluky vzniklé nahromaděním dávno vyhaslých hvězd). Prohlédněte si je v naší komentované galerii.

Diskuze (1) Další článek: Windows zrychlí instalaci velkých aktualizací. Spring Creators Update upgradujete za půl hodiny

Témata článku: Vesmír, Astronomie, NASA, Dalekohledy, Celkový počet, Komentovaná galerie, Dalekohled, Katalog, Světelný rok, Velká hodnota, Klastr, Snímek, Mlhovina, Astronom, Útvar, Objekt, Hubble, Krabí mlhovina, Nový snímek, Orion, Teleskop

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily