Podivnosti na obloze: Hubbleův teleskop vyfotil dalších 12 objektů z Messierova katalogu

Hubbleův teleskop vyfotil dalších 12 objektů z Messierova katalogu, čímž jejich celkový počet stoupnul na 76. Inkriminovaný dokument nese jméno své autora – francouzského astronoma Charlese Messiera, který si v 18. století začal vést záznamy o podivných útvarech na obloze.

Co přesně znamená „podivných“? Messier byl lovec komet, avšak dalekohledy, které ve své době měl k dispozici, nebyly příliš kvalitní. Čas od času tedy narazil na něco, co sice kometu vzdáleně připomínalo, ale nepohybovalo se to tak.

V galerii v úvodu článku jsou čerstvé snímky, zde si můžete prohlédnout již dříve zachycené objevy z Messierova katalogu. Mnohé z nich jsou mlhoviny a galaxie neuvěřitelných tvarů.

Ve skutečnosti se jednalo o mlhoviny, globulární klastry a galaxie, z nichž některé byly miliony světelných let daleko – což Messier pochopitelně vůbec netušil. Proto ho ani nenapadlo, jak velkou hodnotu bude mít jeho seznam „nekomet“ pro další generace astronomů.

Díky Hubblovu kosmickému dalekohledu jsme v posledních letech zjistili, že tento soupis obsahuje i některé z vůbec nejkrásnějších a nejznámějších vesmírných objektů: Krabí mlhovinu, Vírovou galaxii, Mlhovinu v Orionu atd.

Nové snímky, které do „Hubbleova-Messierova katalogu“ přibyly tento měsíc, zachycují především již zmíněné galaxie a globulární klastry (shluky vzniklé nahromaděním dávno vyhaslých hvězd). Prohlédněte si je v naší komentované galerii.

Diskuze (1) Další článek: Windows zrychlí instalaci velkých aktualizací. Spring Creators Update upgradujete za půl hodiny

Témata článku: Vesmír, NASA, Astronomie, Dalekohledy, Hubble, Celkový počet, DAL, Orion, Nahromadění, Útvar, Světelný rok, Astronom, Krabí mlhovina, Komentovaná galerie, Objekt, Snímek, Nový snímek, Mlhovina, Katalog, Dalekohled, Velká hodnota, Teleskop, G Hub, Klastr, Messier, Dalekohledy na Heureka.cz

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi