Podivnosti na obloze: Hubbleův teleskop vyfotil dalších 12 objektů z Messierova katalogu

Hubbleův teleskop vyfotil dalších 12 objektů z Messierova katalogu, čímž jejich celkový počet stoupnul na 76. Inkriminovaný dokument nese jméno své autora – francouzského astronoma Charlese Messiera, který si v 18. století začal vést záznamy o podivných útvarech na obloze.

Co přesně znamená „podivných“? Messier byl lovec komet, avšak dalekohledy, které ve své době měl k dispozici, nebyly příliš kvalitní. Čas od času tedy narazil na něco, co sice kometu vzdáleně připomínalo, ale nepohybovalo se to tak.

V galerii v úvodu článku jsou čerstvé snímky, zde si můžete prohlédnout již dříve zachycené objevy z Messierova katalogu. Mnohé z nich jsou mlhoviny a galaxie neuvěřitelných tvarů.

Ve skutečnosti se jednalo o mlhoviny, globulární klastry a galaxie, z nichž některé byly miliony světelných let daleko – což Messier pochopitelně vůbec netušil. Proto ho ani nenapadlo, jak velkou hodnotu bude mít jeho seznam „nekomet“ pro další generace astronomů.

Díky Hubblovu kosmickému dalekohledu jsme v posledních letech zjistili, že tento soupis obsahuje i některé z vůbec nejkrásnějších a nejznámějších vesmírných objektů: Krabí mlhovinu, Vírovou galaxii, Mlhovinu v Orionu atd.

Nové snímky, které do „Hubbleova-Messierova katalogu“ přibyly tento měsíc, zachycují především již zmíněné galaxie a globulární klastry (shluky vzniklé nahromaděním dávno vyhaslých hvězd). Prohlédněte si je v naší komentované galerii.

Diskuze (1) Další článek: Windows zrychlí instalaci velkých aktualizací. Spring Creators Update upgradujete za půl hodiny

Témata článku: Vesmír, NASA, Astronomie, Dalekohledy, Hubble, Dalekohled, Komentovaná galerie, Světelný rok, Snímek, Mlhovina, DAL, Nový snímek, Objekt, Krabí mlhovina, OBJ, Celkový počet, Klastr, Messier, Velká hodnota, Katalog, Astronom, Teleskop, Útvar, G Hub, Orion

Revolut Bank míří do Česka. Co to znamená pro stávající uživatele?
FintechRevolutPlacení mobilem

Minimální požadavky na Windows 11 budou opravdu přísnější. Starší PC nemají na upgrade nárok

** Microsoft revidoval minimální požadavky na Windows 11 ** Jsou pořád hodně přísné, přidal navíc jen pár CPU ** Jedenáctky půjde nainstalovat i tak, ale neměli byste to dělat

Den D je tady, dnes vyšly Windows 11. Jak stáhnout instalační ISO?