Legenda slaví. Hubbleův kosmický dalekohled pozoruje vesmír už 30 let

• Hubbleův kosmický dalekohled funguje už 30 let
  • Data z něj vyprodukují 1000 odborných studií ročně
  • Dalekohled přispěl k řadě důležitých objevů

Z nákladového prostoru raketoplánu

Je jen málo vědeckých či dokonce astronomických přístrojů, které by znala masivně i široká veřejnost. Hubbleův kosmický dalekohled (Hubble Space Telescope, HST) mezi takové patří a stal se legendou.

Mnoho lidí ale neví, že kromě NASA má na dalekohledu podíl také Evropská kosmická agentura (ESA). Jejím členem je i Česká republika, takže s trochou nadsázky je Hubble tak trochu i náš...

Do vesmíru vynesl Hubbleův dalekohled raketoplán Discovery při misi STS-31. Ke startu došlo 24. dubna 1990 ve 14:33 našeho času. O den později byl Hubbleův dalekohled vyzvednut z nákladového prostoru raketoplánu pomoci mechanického manipulátoru a vypuštěn na oběžnou dráhu Země.

Posádku raketoplánu tvořilo pět astronautů, čtyři jsou stále mezi námi. Pilotem byl pozdější ředitel NASA Charles Bolden.

Mise STS-31 (start, vypuštění Hubblova dalekohledu, přistání, posádka). Foto: NASA

V průběhu vypouštění dalekohledu se objevil problém s jedním ze solárních polí. Nakonec se ho podařilo rozvinout, takže astronauti nemuseli vystupovat do otevřeného kosmu a situaci řešit „ručně“.

V dalších dnech se posádka věnovala snímkování Země a vědeckým experimentům. Raketoplán přistál 29. dubna 1990 na Edwardsově základně v Kalifornii.

Diskuze (4) Další článek: Logitech G203 Lightsync je nová herní myš s barevným podsvětlením. Kupodivu nestojí pověstný ranec

Témata článku: Vesmír, Věda, NASA, SpaceX, Země, Astronomie, Mars, ESA, Sluneční soustava, Jupiter, Hubble, JWST, Pluto, Gravitace, Ceres, Ondřejov, STS, DAL, Česká republika, Velká Medvědice, Kalifornie, Fomalhaut, Chandra, Raketoplán, Charles Bolden

Revolut Bank míří do Česka. Co to znamená pro stávající uživatele?
FintechRevolutPlacení mobilem
Cetin opět zrychlí download a upload v síti VDSL. Známe podrobnosti
VDSLCETINPřipojení k internetu
Automatika i spousta ruční práce. Jak ČT vylepšovala obraz Chalupářů?
TelevizeVideoHudba, filmy, seriály