Vesmír | Věda | NASA | Astronomie

Legenda slaví. Hubbleův kosmický dalekohled pozoruje vesmír už 30 let

• Hubbleův kosmický dalekohled funguje už 30 let
  • Data z něj vyprodukují 1000 odborných studií ročně
  • Dalekohled přispěl k řadě důležitých objevů

Z nákladového prostoru raketoplánu

Je jen málo vědeckých či dokonce astronomických přístrojů, které by znala masivně i široká veřejnost. Hubbleův kosmický dalekohled (Hubble Space Telescope, HST) mezi takové patří a stal se legendou.

Mnoho lidí ale neví, že kromě NASA má na dalekohledu podíl také Evropská kosmická agentura (ESA). Jejím členem je i Česká republika, takže s trochou nadsázky je Hubble tak trochu i náš...

Do vesmíru vynesl Hubbleův dalekohled raketoplán Discovery při misi STS-31. Ke startu došlo 24. dubna 1990 ve 14:33 našeho času. O den později byl Hubbleův dalekohled vyzvednut z nákladového prostoru raketoplánu pomoci mechanického manipulátoru a vypuštěn na oběžnou dráhu Země.

Posádku raketoplánu tvořilo pět astronautů, čtyři jsou stále mezi námi. Pilotem byl pozdější ředitel NASA Charles Bolden.

Mise STS-31 (start, vypuštění Hubblova dalekohledu, přistání, posádka). Foto: NASA

V průběhu vypouštění dalekohledu se objevil problém s jedním ze solárních polí. Nakonec se ho podařilo rozvinout, takže astronauti nemuseli vystupovat do otevřeného kosmu a situaci řešit „ručně“.

V dalších dnech se posádka věnovala snímkování Země a vědeckým experimentům. Raketoplán přistál 29. dubna 1990 na Edwardsově základně v Kalifornii.

Diskuze (4) Další článek: Logitech G203 Lightsync je nová herní myš s barevným podsvětlením. Kupodivu nestojí pověstný ranec

Témata článku: Vesmír, Věda, SpaceX, Země, NASA, Astronomie, Mars, Jupiter, Sluneční soustava, ESA, Pluto, Gravitace, JWST, Andrew Feustel, Perka, Edwards, Ceres, James Webb, Ondřejov, Compton, COSTAR, STS, SCM, Raketoplán, Galaxie

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?