Vesmír | Astronomie

Hubblův dalekohled má šanci na delší život, zvažuje se nová servisní mise

• Hubblův kosmický dalekohled byl vypuštěn do vesmíru v roce 1990
  • Poslední servisní mise proběhla v roce 2009
  • Nová americká administrativa by mohla chtít životnost dalekohledu prodloužit

Nová americká administrativa Donala Trumpa údajně zvažuje další servisní misi k Hubblovu dalekohledu. Minimálně na první pohled to ale vypadá nereálně, protože neexistuje kosmická loď, která by to zvládla.

Poslední mise raketoplánu proběhla v květnu 2009, kdy u Hubblova dalekohledu zakotvil raketoplán Atlantis (STS-125). V roce 2011 raketoplány skončily, takže se s další servisní misí samozřejmě nepočítalo.

Wall Street Journal přinesl informaci, podle které nová administrativa zvažuje další servisní misi. Má se jednat o pojistku pro případ, že by selhal chystaný dalekohled Jamese Webba. Ten určitě opravitelný nebude. Dalekohled za 9 miliard dolarů bude umístěn do tzv. libračního centra L2 ve vzdálenosti 1,5 milionů kilometrů.

Servisní misi k Hubblovu dalekohledu by NASA provedla pomoci soukromého raketoplánu Dream Chaser. Malý raketoplán od společnosti Sierra Nevada Corporation se ucházel o kontrakt na dopravu astronautů k Mezinárodní kosmické stanici. Nakonec uspěl Boeing a Muskova SpaceX. Dream Chaser by měl k ISS létat bezpilotně alespoň se zásobami.

Raketoplán Dream Chaser zatím do vesmíru neletěl. Výrobce pouze provedl testy v atmosféře (testy přistání).

Diskuse o případné servisní misi jsou prý zatím na samotném začátku. Je vhodné zdůraznit, že případná pilotovaná mise by v tomto pojetí nebyla vůbec jednoduchá.

Dream Chaser například nemá pro podobný úkol žádné vybavení — přechodovou komoru, nákladový prostor nebo mechanický manipulátor pro zachycení dalekohledu.

Legendární Hubblův kosmický dalekohled se do vesmíru vydal v dubnu 1990. Na oběžné dráze je ale dnes už prakticky zcela jiný přístroj. Během pěti servisních misí astronauti vyměnili téměř vše — od vědeckých přístrojů, přes počítače až po solární panely.

Diskuze (5) Další článek: Razer má novou verzi 14palcového notebooku Blade, podporuje i dotykový monitor s rozlišením 4K