Hubblův dalekohled má šanci na delší život, zvažuje se nová servisní mise

• Hubblův kosmický dalekohled byl vypuštěn do vesmíru v roce 1990
  • Poslední servisní mise proběhla v roce 2009
  • Nová americká administrativa by mohla chtít životnost dalekohledu prodloužit

Nová americká administrativa Donala Trumpa údajně zvažuje další servisní misi k Hubblovu dalekohledu. Minimálně na první pohled to ale vypadá nereálně, protože neexistuje kosmická loď, která by to zvládla.

Poslední mise raketoplánu proběhla v květnu 2009, kdy u Hubblova dalekohledu zakotvil raketoplán Atlantis (STS-125). V roce 2011 raketoplány skončily, takže se s další servisní misí samozřejmě nepočítalo.

Wall Street Journal přinesl informaci, podle které nová administrativa zvažuje další servisní misi. Má se jednat o pojistku pro případ, že by selhal chystaný dalekohled Jamese Webba. Ten určitě opravitelný nebude. Dalekohled za 9 miliard dolarů bude umístěn do tzv. libračního centra L2 ve vzdálenosti 1,5 milionů kilometrů.

Servisní misi k Hubblovu dalekohledu by NASA provedla pomoci soukromého raketoplánu Dream Chaser. Malý raketoplán od společnosti Sierra Nevada Corporation se ucházel o kontrakt na dopravu astronautů k Mezinárodní kosmické stanici. Nakonec uspěl Boeing a Muskova SpaceX. Dream Chaser by měl k ISS létat bezpilotně alespoň se zásobami.

Raketoplán Dream Chaser zatím do vesmíru neletěl. Výrobce pouze provedl testy v atmosféře (testy přistání).

Diskuse o případné servisní misi jsou prý zatím na samotném začátku. Je vhodné zdůraznit, že případná pilotovaná mise by v tomto pojetí nebyla vůbec jednoduchá.

Dream Chaser například nemá pro podobný úkol žádné vybavení — přechodovou komoru, nákladový prostor nebo mechanický manipulátor pro zachycení dalekohledu.

Legendární Hubblův kosmický dalekohled se do vesmíru vydal v dubnu 1990. Na oběžné dráze je ale dnes už prakticky zcela jiný přístroj. Během pěti servisních misí astronauti vyměnili téměř vše — od vědeckých přístrojů, přes počítače až po solární panely.

Témata článku: Vesmír, NASA, Výzkum, Astronomie, Boeing, Donald Trump, Raketoplány, Dalekohledy, Dream, Mise, James Webb, Nákladový prostor, Malý raketoplán, Oběžná dráha, Kosmický dalekohled, Hubbleův teleskop, Americký astronaut, Americká administrativa, Mise raketoplánu, Boeing 777, Život, Dalekohled, Hubble, Dream Chaser, Kosmická loď

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě