Hubblův dalekohled má šanci na delší život, zvažuje se nová servisní mise

• Hubblův kosmický dalekohled byl vypuštěn do vesmíru v roce 1990
  • Poslední servisní mise proběhla v roce 2009
  • Nová americká administrativa by mohla chtít životnost dalekohledu prodloužit

Nová americká administrativa Donala Trumpa údajně zvažuje další servisní misi k Hubblovu dalekohledu. Minimálně na první pohled to ale vypadá nereálně, protože neexistuje kosmická loď, která by to zvládla.

Poslední mise raketoplánu proběhla v květnu 2009, kdy u Hubblova dalekohledu zakotvil raketoplán Atlantis (STS-125). V roce 2011 raketoplány skončily, takže se s další servisní misí samozřejmě nepočítalo.

Wall Street Journal přinesl informaci, podle které nová administrativa zvažuje další servisní misi. Má se jednat o pojistku pro případ, že by selhal chystaný dalekohled Jamese Webba. Ten určitě opravitelný nebude. Dalekohled za 9 miliard dolarů bude umístěn do tzv. libračního centra L2 ve vzdálenosti 1,5 milionů kilometrů.

Servisní misi k Hubblovu dalekohledu by NASA provedla pomoci soukromého raketoplánu Dream Chaser. Malý raketoplán od společnosti Sierra Nevada Corporation se ucházel o kontrakt na dopravu astronautů k Mezinárodní kosmické stanici. Nakonec uspěl Boeing a Muskova SpaceX. Dream Chaser by měl k ISS létat bezpilotně alespoň se zásobami.

Raketoplán Dream Chaser zatím do vesmíru neletěl. Výrobce pouze provedl testy v atmosféře (testy přistání).

Diskuse o případné servisní misi jsou prý zatím na samotném začátku. Je vhodné zdůraznit, že případná pilotovaná mise by v tomto pojetí nebyla vůbec jednoduchá.

Dream Chaser například nemá pro podobný úkol žádné vybavení — přechodovou komoru, nákladový prostor nebo mechanický manipulátor pro zachycení dalekohledu.

Legendární Hubblův kosmický dalekohled se do vesmíru vydal v dubnu 1990. Na oběžné dráze je ale dnes už prakticky zcela jiný přístroj. Během pěti servisních misí astronauti vyměnili téměř vše — od vědeckých přístrojů, přes počítače až po solární panely.

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Astronomie, Donald Trump, Boeing

• jiří Chuděj 16. 2. 2017 6:45:29
    Přijde mi to jako laciné gesto od administrativy Donala Trumpa. Hubble...
  • acrux 14. 2. 2017 22:36:23
    JWT hlavně vůbec není to, co Hubble, není jeho nástupcem. Bude pracovat v...
  • Kaja_33 14. 2. 2017 16:26:42
    škoda, že se Webbův teleskop nestaví ve dvou exemplářích. Druhý kus by...

Další bláznivý cíl Elona Muska: chce propojit mozek a počítač

** Elon Musk chce propojit nervové buňky se strojem ** Za tímto účelem založil společnost Neuralink ** Pokud uspěje, možná brzy nastane doba, kdy už nebudeme potřebovat dotykové obrazovky, klávesnice atd.

28.  3.  2017 | Mihulka Stanislav