Hubblův dalekohled má šanci na delší život, zvažuje se nová servisní mise

• Hubblův kosmický dalekohled byl vypuštěn do vesmíru v roce 1990
  • Poslední servisní mise proběhla v roce 2009
  • Nová americká administrativa by mohla chtít životnost dalekohledu prodloužit

Nová americká administrativa Donala Trumpa údajně zvažuje další servisní misi k Hubblovu dalekohledu. Minimálně na první pohled to ale vypadá nereálně, protože neexistuje kosmická loď, která by to zvládla.

Poslední mise raketoplánu proběhla v květnu 2009, kdy u Hubblova dalekohledu zakotvil raketoplán Atlantis (STS-125). V roce 2011 raketoplány skončily, takže se s další servisní misí samozřejmě nepočítalo.

Wall Street Journal přinesl informaci, podle které nová administrativa zvažuje další servisní misi. Má se jednat o pojistku pro případ, že by selhal chystaný dalekohled Jamese Webba. Ten určitě opravitelný nebude. Dalekohled za 9 miliard dolarů bude umístěn do tzv. libračního centra L2 ve vzdálenosti 1,5 milionů kilometrů.

Servisní misi k Hubblovu dalekohledu by NASA provedla pomoci soukromého raketoplánu Dream Chaser. Malý raketoplán od společnosti Sierra Nevada Corporation se ucházel o kontrakt na dopravu astronautů k Mezinárodní kosmické stanici. Nakonec uspěl Boeing a Muskova SpaceX. Dream Chaser by měl k ISS létat bezpilotně alespoň se zásobami.

Raketoplán Dream Chaser zatím do vesmíru neletěl. Výrobce pouze provedl testy v atmosféře (testy přistání).

Diskuse o případné servisní misi jsou prý zatím na samotném začátku. Je vhodné zdůraznit, že případná pilotovaná mise by v tomto pojetí nebyla vůbec jednoduchá.

Dream Chaser například nemá pro podobný úkol žádné vybavení — přechodovou komoru, nákladový prostor nebo mechanický manipulátor pro zachycení dalekohledu.

Legendární Hubblův kosmický dalekohled se do vesmíru vydal v dubnu 1990. Na oběžné dráze je ale dnes už prakticky zcela jiný přístroj. Během pěti servisních misí astronauti vyměnili téměř vše — od vědeckých přístrojů, přes počítače až po solární panely.

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Astronomie, Boeing, Donald Trump, Dalekohledy, Raketoplány, SpaceX, Boeing 767, Boeing 777, Dream, James Bond, Nevada, Sierra, Boeing 737, Oběžná dráha, Astronaut, Americký astronaut, Šance, Americká stanice, Kosmická loď, Mise, Dalekohled, James Webb

• jiří Chuděj 16. 2. 2017 6:45:29
    Přijde mi to jako laciné gesto od administrativy Donala Trumpa. Hubble...
  • acrux 14. 2. 2017 22:36:23
    JWT hlavně vůbec není to, co Hubble, není jeho nástupcem. Bude pracovat v...
  • Kaja_33 14. 2. 2017 16:26:42
    škoda, že se Webbův teleskop nestaví ve dvou exemplářích. Druhý kus by...

Americké transportní vrtulníky Chinook dostanou nové svaly

** Flotila vrtulníků Chinook se dočká významné modernizace ** Chinooky budou vybaveny novými technologiemi, díky nimž jejich trup dostane lepší svaly ** Hravě tak unesou mnohem těžší náklady než dosud

Včera | Mihulka Stanislav | 1

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

16.  8.  2017 | Čížek Jakub | 11

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

16.  8.  2017 | Mihulka Stanislav | 4