To furt nechápu, jak se srovnávají hrušky a japka. Ani jste si nemusel začínat.
Baterie - nádrž. Elektřina - palivo.Máte spoustu zajímavých čísel, nemáte někde do detailu rozebráno, co všechno se spotřebuje za celý životní cyklus auta? Tedy od lidské práce při těžbě lithia přes vliv továrny - sto tisícového města Foxconnu - vyrábějící elektroniku, celkově rozděleno do výroby, těžby, recyklace, údržbu i palivo až po to, co zbyde na konci. Vážně by mě zajímalo, jaký poměr tyhle věci mají.
Cena auta v mém případě i s údržbou za celý životní cyklus dosáhla po deseti letech na polovinu ceny paliva. Pokud vyhodíme daň a budeme předpokládat stejné užívání (nesmysl), tak zjistíme, že palivo stálo zhruba stejně jako auto za celý jeho život. Někdo na tom umí být podstatně lépe, třeba Tesla ale v nákupu bude určitě stát mnohem více než všechno nakoupené palivo do ní (i proto, že je často zdarma - Tesla určitě bude znát celkové kilowatthodiny, které za svůj život spolykala). Peníze jsou určitě k ekologii relevantní, i když dost specifickým způsobem, ale je dobré to vědět.
Pokud se cena energie pro elektromobily zásadně změní, celý poměr se změní stejně jako u aut. Dneska beru elektromobil jako něco, s čím můžu tankovat kdekoli, kde dotrandím, a v podstatě zadarmo, protože po mě nikdo z kamarádů nebude chtít 200 Kč za elektriku, to by mohl vybírat rovnou za svícení, že. Ne, že bych to tak plánoval dělat, ale je to prostě svoboda jaxfiň a velká výhoda, prostě tankovat se dá všude, byť pomalu. Kdybych ho měl, asi bych s ním dost jezdil (ono by mě to i bavilo), cenu bych nemusel řešit. Jakmile mi tohle někdo zdraží a já si budu uvědomovat každou propálenou korunu, bude to v mém případě pro EV docela problém, protože kromě fantastického scifi pocitu vlastně nenabízí nic navíc.