Nová hybridní vzducholoď Z1 je další z řady, jejíž výrobce AT2 Aerospace slibuje revoluci v dálkové nákladní přepravě. Plavidlo má impozantní rozměry 87,5 metrů na délku, 46,3 metrů na šířku a 23,5 metrů na výšku. Dokáže přistát prakticky kdekoli a kombinuje vztlak helia, aerodynamický tvar a vodíkový pohon.
Speciální přistávací systém na polštářích
Díky tomu dokáže na jedno naplnění palivových článků přepravit až 23 tun nákladu na vzdálenost přes 2500 kilometrů. Vzducholoď má unikátní třílalokový trup, který poskytuje nejen větší stabilitu, ale i efektivnější let. Její cestovní rychlost dosahuje 60 uzlů (přibližně 111 km/h).
Zajímavostí je přistávací systém „Air Cushion Landing System“, který funguje na principu vzduchových polštářů podobně jako vznášedlo. Díky tomu může dosednout na vodě, sněhu i písku a potése přisaje k povrchu, takže ji neodnese vítr.
Dvacet let vývoje
Z1 je výsledkem více než dvacetiletého vývoje. Vychází z vojenského konceptu P-791, se kterým původně přišla společnost Lockheed Martin. Po zrušení armádních zakázek v roce 2023 ale projekt získala právě společnost AT2 Aerospace Boba Boydema.
Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace
Cílem je vyplnit mezeru na trhu mezi pomalou, ale levnou lodní dopravou a rychlými, avšak drahými letadly. Vzducholoď má být až o 40 % úspornější než klasická nákladní letadla, a přitom nevyžaduje pro přistání žádnou speciální infrastrukturu.
Uplatnění najde zejména v odlehlých oblastech bez silnic či letišť. Může zásobovat arktické doly, ropné plošiny nebo přepravovat humanitární pomoc do těžko dostupných regionů. Velký potenciál má i pro ekoturistiku nebo jako mobilní nemocnice.
Až o 40 % levnější než letadla
Pohon zajišťuje kombinace vodíkových palivových článků a elektrických motorů, které umožňují precizní manévrování. Na palubě může přepravovat i 19 pasažérů, pro které bude k dispozici Wi-Fi připojení. Oproti letadlům je prý ekonomicky výhodnější o 15 až 40 % na tunu a míli.
Z1 má řadu zajímavých technických řešení. Její trup je tvořen třemi „laloky“, přičemž 80 % vztlaku zajišťuje helium a 20 % aerodynamický tvar. Pohon zajišťují čtyři relativně malé motory. Díky tomu je velmi tichá – údajně ji z půl kilometru prakticky neuslyšíte.
První dvě objednávky
Výrobce nedávno oznámil první dva významné kontrakty. Britská společnost Straightline Aviation si objednala první Z1 za 50 milionů dolarů a plánuje ji nasadit v Amazonii či na severu Kanady. Předpokládané dodání je kolem roku 2028. Aljašská firma Arctic Airships pak podepsala kontrakt na dvě vzducholodě s opcí na dalších 18 kusů. Zájem naznačuje, že hybridní plavidla mohou konečně najít svou roli v moderní dopravě.
Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace
Budoucnost ukáže, zda se tomuto typu dopravního prostředku podaří prosadit na trhu. Pokud ano, mohl by výrazně změnit způsob dopravy do odlehlých oblastí. AT2 Aerospace už plánuje i větší verze s nosností až 90 tun, které by mohly konkurovat nákladním vlakům a kamionům.
Ačkoli v minulosti mnoho podobných projektů selhalo, AT2 Aerospace má reálnou šanci tento trend zvrátit. S podporou investic, rostoucími objednávkami a moderními technologiemi má AT2 Z1 možnost změnit pravidla hry v oblasti dálkové dopravy nákladu a poskytování pomoci v odlehlých oblastech. Budoucnost vzducholodí se možná konečně vrátí do oblak.