Vzducholodě byly kdysi synonymem luxusního cestování. Poté upadly v zapomnění a zůstaly převážně jako reklamní atrakce. Nyní se na scéně objevuje nová hybridní vzducholoď Z1, která slibuje revoluci v dálkové přepravě nákladu. Má impozantní rozměry: měří 87,5 metrů na délku, 46,3 metrů na šířku a 23,5 metrů na výšku. Zdroj:  AT2 Aerospace

Vzducholodě byly kdysi synonymem luxusního cestování. Poté upadly v zapomnění a zůstaly převážně jako reklamní atrakce. Nyní se na scéně objevuje nová hybridní vzducholoď Z1, která slibuje revoluci v dálkové přepravě nákladu. Má impozantní rozměry: měří 87,5 metrů na délku, 46,3 metrů na šířku a 23,5 metrů na výšku. | Zdroj: AT2 Aerospace

Nová hybridní vzducholoď od společnosti AT2 Aerospace může přistát prakticky kdekoli a dopravit náklad i do těch nejodlehlejších koutů světa. Unikátní stroj kombinuje vztlak helia, aerodynamický tvar a vodíkový pohon. Zdroj:  AT2 Aerospace

Nová hybridní vzducholoď od společnosti AT2 Aerospace může přistát prakticky kdekoli a dopravit náklad i do těch nejodlehlejších koutů světa. Unikátní stroj kombinuje vztlak helia, aerodynamický tvar a vodíkový pohon. | Zdroj: AT2 Aerospace

Díky tomu dokáže na jedno naplnění vodíkových palivových článků přepravovat až 23 tun nákladu na vzdálenost přes 2500 kilometrů. Vzducholoď má unikátní třílalokový trup, který poskytuje nejen větší stabilitu, ale i efektivnější let. Její cestovní rychlost dosahuje 60 uzlů (přibližně 111 km/h). Zdroj:  AT2 Aerospace

Díky tomu dokáže na jedno naplnění vodíkových palivových článků přepravovat až 23 tun nákladu na vzdálenost přes 2500 kilometrů. Vzducholoď má unikátní třílalokový trup, který poskytuje nejen větší stabilitu, ale i efektivnější let. Její cestovní rychlost dosahuje 60 uzlů (přibližně 111 km/h). | Zdroj: AT2 Aerospace

Zajímavostí je přistávací systém „Air Cushion Landing System“, který funguje na principu vzduchových polštářů podobně jako vznášedlo. Díky tomu může vzducholoď přistát na vodě, sněhu i písku a po dosednutí se přisaje k povrchu, takže odolá případnému větru. Zdroj:  AT2 Aerospace

Zajímavostí je přistávací systém „Air Cushion Landing System“, který funguje na principu vzduchových polštářů podobně jako vznášedlo. Díky tomu může vzducholoď přistát na vodě, sněhu i písku a po dosednutí se přisaje k povrchu, takže odolá případnému větru. | Zdroj: AT2 Aerospace

Z1 je výsledkem více než dvacetiletého vývoje. Vychází z konceptu P-791, který původně vyvinula společnost Lockheed Martin pro vojenské účely. Po zrušení armádních zakázek v roce 2023 byl projekt převeden na nově vzniklou firmu AT2 Aerospace vedenou Bobem Boydem. Zdroj:  AT2 Aerospace

Z1 je výsledkem více než dvacetiletého vývoje. Vychází z konceptu P-791, který původně vyvinula společnost Lockheed Martin pro vojenské účely. Po zrušení armádních zakázek v roce 2023 byl projekt převeden na nově vzniklou firmu AT2 Aerospace vedenou Bobem Boydem. | Zdroj: AT2 Aerospace

Cílem je vyplnit mezeru na trhu mezi pomalou, ale levnou lodní dopravou a rychlými, avšak drahými letadly. Vzducholoď má být až o 40 % úspornější než klasická nákladní letadla, a přitom nevyžaduje pro přistání žádnou speciální infrastrukturu. Zdroj:  AT2 Aerospace

Cílem je vyplnit mezeru na trhu mezi pomalou, ale levnou lodní dopravou a rychlými, avšak drahými letadly. Vzducholoď má být až o 40 % úspornější než klasická nákladní letadla, a přitom nevyžaduje pro přistání žádnou speciální infrastrukturu. | Zdroj: AT2 Aerospace

Uplatnění najde zejména v odlehlých oblastech bez silnic či letišť. Může zásobovat arktické doly, ropné plošiny nebo přepravovat humanitární pomoc do těžko dostupných regionů. Velký potenciál má i pro ekoturistiku nebo jako mobilní nemocnice. Zdroj:  AT2 Aerospace

Uplatnění najde zejména v odlehlých oblastech bez silnic či letišť. Může zásobovat arktické doly, ropné plošiny nebo přepravovat humanitární pomoc do těžko dostupných regionů. Velký potenciál má i pro ekoturistiku nebo jako mobilní nemocnice. | Zdroj: AT2 Aerospace

Pohon zajišťuje kombinace vodíkových palivových článků a elektrických motorů, které umožňují precizní manévrování. Na palubě může přepravovat i 19 pasažérů, pro které bude k dispozici Wi-Fi připojení. Oproti letadlům je prý ekonomicky výhodnější o 15 až 40 % na tunu a míli. Zdroj:  AT2 Aerospace

Pohon zajišťuje kombinace vodíkových palivových článků a elektrických motorů, které umožňují precizní manévrování. Na palubě může přepravovat i 19 pasažérů, pro které bude k dispozici Wi-Fi připojení. Oproti letadlům je prý ekonomicky výhodnější o 15 až 40 % na tunu a míli. | Zdroj: AT2 Aerospace

Hybridní vzducholoď Z1 má řadu zajímavých technických řešení. Její trup je tvořen třemi „laloky“, přičemž 80 % vztlaku zajišťuje helium a 20 % aerodynamický tvar. Pohon zajišťují čtyři relativně malé motory. Díky tomu je velmi tichá – údajně ji z půl kilometru prakticky neuslyšíte. Zdroj:  AT2 Aerospace

Hybridní vzducholoď Z1 má řadu zajímavých technických řešení. Její trup je tvořen třemi „laloky“, přičemž 80 % vztlaku zajišťuje helium a 20 % aerodynamický tvar. Pohon zajišťují čtyři relativně malé motory. Díky tomu je velmi tichá – údajně ji z půl kilometru prakticky neuslyšíte. | Zdroj: AT2 Aerospace

Výrobce nedávno oznámil první dvě významné objednávky. Britská společnost Straightline Aviation si objednala první Z1 za 50 milionů dolarů a plánuje ji nasadit v Amazonském pralese či na severu Kanady. Předpokládané dodání je kolem roku 2028. Aljašská firma Arctic Airships podepsala kontrakt na dvě vzducholodě s opcí na dalších 18 kusů. Zájem naznačuje, že hybridní vzducholodě mohou konečně najít svou roli v moderní dopravě. Zdroj:  AT2 Aerospace

Výrobce nedávno oznámil první dvě významné objednávky. Britská společnost Straightline Aviation si objednala první Z1 za 50 milionů dolarů a plánuje ji nasadit v Amazonském pralese či na severu Kanady. Předpokládané dodání je kolem roku 2028. Aljašská firma Arctic Airships podepsala kontrakt na dvě vzducholodě s opcí na dalších 18 kusů. Zájem naznačuje, že hybridní vzducholodě mohou konečně najít svou roli v moderní dopravě. | Zdroj: AT2 Aerospace

Budoucnost ukáže, zda se tomuto typu dopravního prostředku podaří prosadit na trhu. Pokud ano, mohl by výrazně změnit způsob dopravy do odlehlých oblastí. AT2 Aerospace už plánuje i větší verze s nosností až 90 tun, které by mohly konkurovat nákladním vlakům a kamionům. Zdroj:  AT2 Aerospace

Budoucnost ukáže, zda se tomuto typu dopravního prostředku podaří prosadit na trhu. Pokud ano, mohl by výrazně změnit způsob dopravy do odlehlých oblastí. AT2 Aerospace už plánuje i větší verze s nosností až 90 tun, které by mohly konkurovat nákladním vlakům a kamionům. | Zdroj: AT2 Aerospace

Ačkoli v minulosti mnoho vzducholodních projektů neuspělo, AT2 Aerospace má reálnou šanci tento trend zvrátit. S podporou investic, rostoucími objednávkami a moderními technologiemi má AT2 Z1 možnost změnit pravidla hry v oblasti dálkové dopravy nákladu a poskytování pomoci v odlehlých oblastech. Budoucnost vzducholodí se možná konečně vrátí do oblak. Zdroj:  AT2 Aerospace

Ačkoli v minulosti mnoho vzducholodních projektů neuspělo, AT2 Aerospace má reálnou šanci tento trend zvrátit. S podporou investic, rostoucími objednávkami a moderními technologiemi má AT2 Z1 možnost změnit pravidla hry v oblasti dálkové dopravy nákladu a poskytování pomoci v odlehlých oblastech. Budoucnost vzducholodí se možná konečně vrátí do oblak. | Zdroj: AT2 Aerospace

Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace bude za tři roky létat v Amazonii, Kanadě a na Aljašce Zdroj:  AT2 Aerospace

Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace bude za tři roky létat v Amazonii, Kanadě a na Aljašce | Zdroj: AT2 Aerospace

Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace bude za tři roky létat v Amazonii, Kanadě a na Aljašce Zdroj:  AT2 Aerospace

Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace bude za tři roky létat v Amazonii, Kanadě a na Aljašce | Zdroj: AT2 Aerospace

Nová hybridní vzducholoď od společnosti AT2 Aerospace může přistát prakticky kdekoli a dopravit náklad i do těch nejodlehlejších koutů světa. Unikátní stroj kombinuje vztlak helia, aerodynamický tvar a vodíkový pohon. Zdroj:  AT2 Aerospace
Díky tomu dokáže na jedno naplnění vodíkových palivových článků přepravovat až 23 tun nákladu na vzdálenost přes 2500 kilometrů. Vzducholoď má unikátní třílalokový trup, který poskytuje nejen větší stabilitu, ale i efektivnější let. Její cestovní rychlost dosahuje 60 uzlů (přibližně 111 km/h). Zdroj:  AT2 Aerospace
Zajímavostí je přistávací systém „Air Cushion Landing System“, který funguje na principu vzduchových polštářů podobně jako vznášedlo. Díky tomu může vzducholoď přistát na vodě, sněhu i písku a po dosednutí se přisaje k povrchu, takže odolá případnému větru. Zdroj:  AT2 Aerospace
Z1 je výsledkem více než dvacetiletého vývoje. Vychází z konceptu P-791, který původně vyvinula společnost Lockheed Martin pro vojenské účely. Po zrušení armádních zakázek v roce 2023 byl projekt převeden na nově vzniklou firmu AT2 Aerospace vedenou Bobem Boydem. Zdroj:  AT2 Aerospace
14
Fotogalerie

Hybridní nákladní vzducholoď Z1 přistává na polštářích a bude sloužit v Amazonii i na Aljašce

Nová hybridní vzducholoď Z1 je další z řady, jejíž výrobce AT2 Aerospace slibuje revoluci v dálkové nákladní přepravě. Plavidlo má impozantní rozměry 87,5 metrů na délku, 46,3 metrů na šířku a 23,5 metrů na výšku. Dokáže přistát prakticky kdekoli a kombinuje vztlak helia, aerodynamický tvar a vodíkový pohon.

Speciální přistávací systém na polštářích

Díky tomu dokáže na jedno naplnění palivových článků přepravit až 23 tun nákladu na vzdálenost přes 2500 kilometrů. Vzducholoď má unikátní třílalokový trup, který poskytuje nejen větší stabilitu, ale i efektivnější let. Její cestovní rychlost dosahuje 60 uzlů (přibližně 111 km/h).

Zajímavostí je přistávací systém „Air Cushion Landing System“, který funguje na principu vzduchových polštářů podobně jako vznášedlo. Díky tomu může dosednout na vodě, sněhu i písku a potése přisaje k povrchu, takže ji neodnese vítr.

Dvacet let vývoje

Z1 je výsledkem více než dvacetiletého vývoje. Vychází z vojenského konceptu P-791, se kterým původně přišla společnost Lockheed Martin. Po zrušení armádních zakázek v roce 2023 ale projekt získala právě společnost AT2 Aerospace Boba Boydema.

Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace

Cílem je vyplnit mezeru na trhu mezi pomalou, ale levnou lodní dopravou a rychlými, avšak drahými letadly. Vzducholoď má být až o 40 % úspornější než klasická nákladní letadla, a přitom nevyžaduje pro přistání žádnou speciální infrastrukturu.

Uplatnění najde zejména v odlehlých oblastech bez silnic či letišť. Může zásobovat arktické doly, ropné plošiny nebo přepravovat humanitární pomoc do těžko dostupných regionů. Velký potenciál má i pro ekoturistiku nebo jako mobilní nemocnice.

Až o 40 % levnější než letadla

Pohon zajišťuje kombinace vodíkových palivových článků a elektrických motorů, které umožňují precizní manévrování. Na palubě může přepravovat i 19 pasažérů, pro které bude k dispozici Wi-Fi připojení. Oproti letadlům je prý ekonomicky výhodnější o 15 až 40 % na tunu a míli.

Z1 má řadu zajímavých technických řešení. Její trup je tvořen třemi „laloky“, přičemž 80 % vztlaku zajišťuje helium a 20 % aerodynamický tvar. Pohon zajišťují čtyři relativně malé motory. Díky tomu je velmi tichá – údajně ji z půl kilometru prakticky neuslyšíte.

První dvě objednávky

Výrobce nedávno oznámil první dva významné kontrakty. Britská společnost Straightline Aviation si objednala první Z1 za 50 milionů dolarů a plánuje ji nasadit v Amazonii či na severu Kanady. Předpokládané dodání je kolem roku 2028. Aljašská firma Arctic Airships pak podepsala kontrakt na dvě vzducholodě s opcí na dalších 18 kusů. Zájem naznačuje, že hybridní plavidla mohou konečně najít svou roli v moderní dopravě.

Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace Hybridní vzducholoď od AT2 Aerospace

Budoucnost ukáže, zda se tomuto typu dopravního prostředku podaří prosadit na trhu. Pokud ano, mohl by výrazně změnit způsob dopravy do odlehlých oblastí. AT2 Aerospace už plánuje i větší verze s nosností až 90 tun, které by mohly konkurovat nákladním vlakům a kamionům.

Ačkoli v minulosti mnoho podobných projektů selhalo, AT2 Aerospace má reálnou šanci tento trend zvrátit. S podporou investic, rostoucími objednávkami a moderními technologiemi má AT2 Z1 možnost změnit pravidla hry v oblasti dálkové dopravy nákladu a poskytování pomoci v odlehlých oblastech. Budoucnost vzducholodí se možná konečně vrátí do oblak.

Zdroje a další informace: AT2 Aerospace, AT2 Aerospace, New Atlas, Aviation Week, Flynews

Určitě si přečtěte

Články odjinud