Moře | Biologie

„Hydrodynamický běžecký pás“ umožňuje studovat mořské mikroorganismy zcela novým způsobem

Tým odborníků ze Stanfordu sestrojil unikátní zařízení pro výzkum mořských mikroorganismů: malý „hydrodynamický běžecký pás“ (hydrodynamic treadmill). Zjednodušeně řečeno jde o „nekonečnou“ smyčku vody.

„Jedná se o zcela nový způsob studia života v oceánu,“ konstatoval PhD student strojního inženýrství Deepak Krishnamurthy.

Když se drobní tvorečkové ocitnou v tomto aparátu, kamera monitoruje jejich chování, zatímco „pás“ se pohybuje, aby je udržel v záběru. Díky tomu vědci získají mnohem zajímavější poznatky, než když sledují tytéž mikroorganismy např. v misce s vodou.

„Otevírá to vědecké možnosti, o nichž jsme až dosud jen snili,“ prohlásil profesor bioinženýrství Manu Prakash. „Neměli jsme možnost pozorovat tento život v jeho přirozeném prostředí… nebo posledních 200 let jsme dělali mikroskopii s uvězněním.“

Badatelé již s pomocí svého výtvoru zjistili například to, jak se různé jednobuněčné mořské organismy chovají při plavání ve vertikálním směru či jak na ně působí gravitace.

„Je spravedlivé říci, že pokaždé když jsme do tohoto nástroje dali organismus, objevili jsme něco nového,“ komentoval to Prakash.

Váš názor Další článek: Asus ZenBook 14: ještě tenčí a lepší, ale už bez sluchátkového jacku [test]

Témata článku: Technologie, Příroda, Výzkum, Kamera, Oceán, Moře, Voda, Biologie, Gravitace, Mikroorganismus, Nový způsob, Pás, Miska, Stanford, Organismus, Běžecký pás

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme