Hydrus 1: Kolem Mléčné dráhy obíhá doposud neviděná galaxie

• Mléčná dráha vlastní „hejno“ malých galaxií, které kolem ní obíhají
  • Některé z nich jsou tak malé a září tak slabě, že doposud unikaly naší pozornosti
  • Právě tohle platí i pro nově objevenou trpasličí galaxii Hydrus 1

Mléčná dráha je poměrně velkou spirální galaxií. Jak je to v podobných případech běžné, i Mléčná dráha vlastní „hejno“ malých galaxií, které kolem Mléčné dráhy obíhají. Některé z těchto galaxií jsou tak malé a září tak slabě, že doposud unikaly naší pozornosti, i když jsou vlastně docela blízko.

Právě tohle platí i pro nově objevenou trpasličí galaxii Hydrus 1. Nedávno ji se svými kolegy vystopoval Sergey Koposov z americké univerzity Carnegie Mellon University v Pensylvánii. Galaxie Hydrus 1 je od nás vzdálená asi 90 tisíc světelných let a nachází se mezi proslulými nepravidelnými trpasličími galaxiemi Velkým a Malým Magellanovým mračnem.

Galaxie Hydrus 1 je nejen skutečně hodně trpasličí, ale také extrémně slabě září. Takže není divu, že jsme si jí doposud nepovšimli. Z jednoho konce na druhý měří Hydrus 1 pouhých 326 světelných let.

Proti Mléčné dráze s jejími 100 tisíci světelnými lety je nově objevená galaxie nefalšované galaktické mrně. Ve skutečnosti je tak maličká, že by mohlo jít o bývalou kulovou hvězdokupu, která se osamostatnila.

Souhvězdí Hydrus, které se rozkládá na jižní obloze, má pěkné české jméno Malý vodní had. Proto objevitelé o své nové galaxií mluví jako o „Hadovi mezi mračny“. Hydrus 1 se nachází přímo v Magellanově můstku, což je proud plynu a prachu, který spojuje Velké a Malé Magellanovo mračno.

Když Koposov a jeho spolupracovníci zkoumali hvězdy v galaxii Hydrus 1, tak zjistili, že jsou relativně chudé na těžší prvky, tedy v astronomické hantýrce „kovy“. Rovněž zjistili, že Hydrus 1 rotuje.

To znamená, že jde o první rotující ultraslabě zářící trpasličí galaxii, kterou jsme doposud objevili. Badatelé také usuzují, že galaxii Hydrus 1 z podstatné části tvoří temná hmota. Vzhledem k velké blízkosti nově objevené galaxie by se teď Hydrus 1 mohl stát zajímavou modelovou galaxií pro výzkum temné hmoty ve vesmíru.

Vědci zatím nemají úplně jasno v tom, jaký je vztah mezi galaxií Hydrus 1 a Velkým a Malým Magellanovým mračnem. Doufají ale, že jim s tím pomohou data evropské vesmírné observatoře Gaia, která pozoruje miliardy hvězd v Mléčné dráze.

Foto: ESO/S. Brunier, CC BY 4.0

Diskuze (1) Další článek: Nutella oslavila Den hesla tou nejpitomější radou

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Magellanovo mračno, Podstatná část, Pensylvánie, Temná hmota, Galaxie, Jižní obloha, Malý Magellan, Světelný rok, Malá galaxie, Těžký prvek, Americká univerzita, Gaia, Hejno, Had, Mléčná dráha, Velká blízkost, Podobný případ

USA se vrací do vesmíru! NASA představila devět statečných pro první lety soukromých lodí

** NASA zveřejnila nové termíny prvních demonstračních letů dvou soukromých kosmických lodí ** Známe už také jména prvních astronautů ** Jako první poletí k ISS Crew Dragon od SpaceX

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce