Hyperion XP-1 je auto snových parametrů: dojezd 1600 km, na stovce za 2,2 s a nulové emise. Už jezdí první prototyp

Rychlé sportovní auto exotických tvarů a s nulovými emisemi? S takovou vizí začal v roce 2016 vývoj vodíkem poháněného stroje s názvem Hyperion XP-1. Na technické stránce věci výrobce údajně pracuje již deset let. Ambiciózní projekt na rozdíl od mnoha jiných dospěl během pěti let do fáze funkčního prototypu.

V karbonové konstrukci se prý skrývá technika inspirovaná kosmickým průmyslem, která umožňuje skladovat více vodíku v menším objemu. Výsledkem má být dojezd přes 1600 kilometrů. Dalšími známými parametry jsou zrychlení z nuly na 96 km/h za 2,2 sekundy a maximální rychlost přes 350 km/h.

Karoserie je z titanu a dveře se, jako u většiny exotických hypersportů, otevírají směrem nahoru. Vůz váží jen 1032 kg. Nechybí pak ani aktivní aerodynamika. XP-1 má vpředu 20palcová a vzadu 21palcová kola, která jsou obuta do pneumatik Pirelli P Zero. Za koly se nachází karbon-keramické brzdy.

Ohledně technických specifikací toho moc prozrazeno nebylo. Značka se pouze nechala slyšet, že vůz ukládá vodík na karbonových nádrží a k udržení energie používá superkapacitory. Udávaný dojezd vozu je 1016 mil, tedy 1635 km. Naplněný vozu pak nemá zabrat více než 5 minut.

Kde bude tankovat?

Pokud skutečně dojde k výrobě, plánem je stavba tří set exemplářů. Což by dle fotografií pojízdného prototypu na běžných silnicích neměl být problém. Otazník však visí nad možnostmi tankování.

Například v USA je jen lehce přes 40 plnících stanic na vodík, z toho nejvíce v Kalifornii, kde také prý jezdí většina již dostupných vodíkových vozů. V celé Evropě je plniček aktuálně přes 150. Na celém světě je dle odhadů stanic okolo čtyř set, přičemž ne všechny jsou veřejné.

V České republice mají být v letošním roce dokončeny tři – v Praze na Barrandově, v Litvínově a také v Brně. Výrobce Hyperionu XP-1 sice má v plánu dodávat vodík po Spojených státech skrze svou divizi Hyperion Energy, ale zatím není jasné jak.

Auta na vodík

Automobily s vodíkovými palivovými články se jeví jako možná alternativa k bateriovým elektromobilům. Co je lepší? Tím jsme se na VTM.cz intenzivně zabývali celý týden a vznikl z toho miniseriál článků plných zajímavých informací:

Diskuze (20) Další článek: Levná kopie MacBooku Air vybavená 3K displejem, to je čínský Chuwi HeroBook Pro+ za zlomkovou cenu

Témata článku: Doprava, Elektromobily, USA, Evropa, Auta na vodík, Brno, Automobily, Praha, Prototyp, Vodík, Česká republika, Parametr, Litvínov, Emise, Nulová emise, Pirelli P Zero, Barrandov, Dojezd, Vůz


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 36

David Polesný
VánoceNotebooky
Elon Musk už není nejbohatší na světě. Během jediného dne přišel o 324 miliard korun
Karel Kilián
Jeff BezosTesla MotorsElon Musk
Chytré hodinky Honor a Huawei se zbavily největší brzdy. Naučily se instalovat aplikace
Filip Kůžel
HonorHodinkyMobilní aplikace
Konec modrých obrazovek smrti? Microsoft vydává mimořádnou aktualizaci pro Windows 10
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Finanční správa tento měsíc spustí Moje Daně. Přiznání má být hračka
Lukáš Václavík
eIdentitaČeskoeGovernment
Volitelná aktualizace Windows 10 opravila několik chyb, způsobila ale další problémy
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10