Vodíkový vůz Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Vodíkový vůz Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Vodíkový vůz Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Vodíkový vůz Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Na rozdíl od elektromobilů se nemusí kvůli vysokému dojezdu obtěžovat s těžkými bateriemi. Foto: Hyperion

Na rozdíl od elektromobilů se nemusí kvůli vysokému dojezdu obtěžovat s těžkými bateriemi. | Foto: Hyperion

Vodíkový vůz Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Vodíkový vůz Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Konstrukce z uhlíkových vláken mu má dávat mimořádnou tuhost a nízkou hmotnost. Foto: Hyperion

Konstrukce z uhlíkových vláken mu má dávat mimořádnou tuhost a nízkou hmotnost. | Foto: Hyperion

Vnějšek je inspirován kosmickým průmyslem. Foto: Hyperion

Vnějšek je inspirován kosmickým průmyslem. | Foto: Hyperion

Elektrochromatická střecha umožňuje strop zprůhlednit i zatmavit. Foto: Hyperion

Elektrochromatická střecha umožňuje strop zprůhlednit i zatmavit. | Foto: Hyperion

Vůz Hyperion XP-1 má poháněna všechna kola, výkon zatím není znám. Foto: Hyperion

Vůz Hyperion XP-1 má poháněna všechna kola, výkon zatím není znám. | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 Foto: Hyperion

Hyperion XP-1 | Foto: Hyperion

Ohledně technických specifikací toho moc prozrazeno nebylo. Značka se pouze nechala slyšet, že vůz ukládá vodík na karbonových nádrží a k udržení energie používá superkapacitory. Udávaný dojezd vozu je 1016 mil, tedy 1635 km. Naplněný vozu pak nemá zabrat více než 5 minut. Foto: Hyperion

Ohledně technických specifikací toho moc prozrazeno nebylo. Značka se pouze nechala slyšet, že vůz ukládá vodík na karbonových nádrží a k udržení energie používá superkapacitory. Udávaný dojezd vozu je 1016 mil, tedy 1635 km. Naplněný vozu pak nemá zabrat více než 5 minut. | Foto: Hyperion

Karoserie je z titanu a dveře se, jako u většiny exotických hypersportů, otevírají směrem nahoru. Vůz váží jen 1032 kg. Nechybí pak ani aktivní aerodynamika. XP-1 má vpředu 20palcová a vzadu 21palcová kola, která jsou obuta do pneumatik Pirelli P Zero. Za koly se nachází karbon-keramické brzdy. Foto: Hyperion

Karoserie je z titanu a dveře se, jako u většiny exotických hypersportů, otevírají směrem nahoru. Vůz váží jen 1032 kg. Nechybí pak ani aktivní aerodynamika. XP-1 má vpředu 20palcová a vzadu 21palcová kola, která jsou obuta do pneumatik Pirelli P Zero. Za koly se nachází karbon-keramické brzdy. | Foto: Hyperion

Prototyp hypersportu XP-1 se designově rozhodně nedrží stranou. Vypadá velmi zajímavě a nelze si ho s ničím splést. To se v dnešní době cení zlatem. Vůz má pohonnou soustavu poháněnou vodíkovými články. Na technologii pro tento vůz pracovalo přes 200 výzkumníků téměř deset let.  Foto: Hyperion

Prototyp hypersportu XP-1 se designově rozhodně nedrží stranou. Vypadá velmi zajímavě a nelze si ho s ničím splést. To se v dnešní době cení zlatem. Vůz má pohonnou soustavu poháněnou vodíkovými články. Na technologii pro tento vůz pracovalo přes 200 výzkumníků téměř deset let.  | Foto: Hyperion

Interiér vozu přesně odráží náladu exteriéru. Je tedy velmi futuristický a neokoukaný. Vévodí mu jeden obrovský zahnutý displej o velikosti 98 palců (2489 mm), který se dá ovládat gesty. Sedadla pak mají karbonové skořepiny a jsou potažená kůží s ručním prošíváním.  Foto: Hyperion

Interiér vozu přesně odráží náladu exteriéru. Je tedy velmi futuristický a neokoukaný. Vévodí mu jeden obrovský zahnutý displej o velikosti 98 palců (2489 mm), který se dá ovládat gesty. Sedadla pak mají karbonové skořepiny a jsou potažená kůží s ručním prošíváním.  | Foto: Hyperion

Maximální rychlost činí 356 km/h a zrychlení z 0 na 96 km/h proběhne za 2,2 sekundy. Zatím to vypadá, že značka to s tímto vozem myslí opravdu vážně v roce 2022 jej chce poslat na trh. Výroba bude probíhat v Americe a vzniknout má jen 300 kusů tohoto jedinečného počinu. Foto: Hyperion

Maximální rychlost činí 356 km/h a zrychlení z 0 na 96 km/h proběhne za 2,2 sekundy. Zatím to vypadá, že značka to s tímto vozem myslí opravdu vážně v roce 2022 jej chce poslat na trh. Výroba bude probíhat v Americe a vzniknout má jen 300 kusů tohoto jedinečného počinu. | Foto: Hyperion

Foto: Hyperion

Foto: Hyperion

Vodíkový vůz Hyperion XP-1 Foto: Hyperion
Na rozdíl od elektromobilů se nemusí kvůli vysokému dojezdu obtěžovat s těžkými bateriemi. Foto: Hyperion
Vodíkový vůz Hyperion XP-1 Foto: Hyperion
Konstrukce z uhlíkových vláken mu má dávat mimořádnou tuhost a nízkou hmotnost. Foto: Hyperion
29
Fotogalerie

Hyperion XP-1 je auto snových parametrů: dojezd 1600 km, na stovce za 2,2 s a nulové emise. Už jezdí první prototyp

Rychlé sportovní auto exotických tvarů a s nulovými emisemi? S takovou vizí začal v roce 2016 vývoj vodíkem poháněného stroje s názvem Hyperion XP-1. Na technické stránce věci výrobce údajně pracuje již deset let. Ambiciózní projekt na rozdíl od mnoha jiných dospěl během pěti let do fáze funkčního prototypu.

V karbonové konstrukci se prý skrývá technika inspirovaná kosmickým průmyslem, která umožňuje skladovat více vodíku v menším objemu. Výsledkem má být dojezd přes 1600 kilometrů. Dalšími známými parametry jsou zrychlení z nuly na 96 km/h za 2,2 sekundy a maximální rychlost přes 350 km/h.

Karoserie je z titanu a dveře se, jako u většiny exotických hypersportů, otevírají směrem nahoru. Vůz váží jen 1032 kg. Nechybí pak ani aktivní aerodynamika. XP-1 má vpředu 20palcová a vzadu 21palcová kola, která jsou obuta do pneumatik Pirelli P Zero. Za koly se nachází karbon-keramické brzdy.

Ohledně technických specifikací toho moc prozrazeno nebylo. Značka se pouze nechala slyšet, že vůz ukládá vodík na karbonových nádrží a k udržení energie používá superkapacitory. Udávaný dojezd vozu je 1016 mil, tedy 1635 km. Naplněný vozu pak nemá zabrat více než 5 minut.

Kde bude tankovat?

Pokud skutečně dojde k výrobě, plánem je stavba tří set exemplářů. Což by dle fotografií pojízdného prototypu na běžných silnicích neměl být problém. Otazník však visí nad možnostmi tankování.

Například v USA je jen lehce přes 40 plnících stanic na vodík, z toho nejvíce v Kalifornii, kde také prý jezdí většina již dostupných vodíkových vozů. V celé Evropě je plniček aktuálně přes 150. Na celém světě je dle odhadů stanic okolo čtyř set, přičemž ne všechny jsou veřejné.

V České republice mají být v letošním roce dokončeny tři – v Praze na Barrandově, v Litvínově a také v Brně. Výrobce Hyperionu XP-1 sice má v plánu dodávat vodík po Spojených státech skrze svou divizi Hyperion Energy, ale zatím není jasné jak.

Určitě si přečtěte

Články odjinud