Třetí velká společnost Boring Company, která se zapojí do vývoje dopravního systému na konceptu Hyperloop, patří samotnému Elonu Muskovi.

Třetí velká společnost Boring Company, která se zapojí do vývoje dopravního systému na konceptu Hyperloop, patří samotnému Elonu Muskovi.

Na rozdíl od toho jarního dosáhl podvozek v tubusu rychlost 310 km/h a vůbec poprvé byla uvedena do provozu kapsle, s níž se počítá jako s hlavním dopravním prostředkem.

Na rozdíl od toho jarního dosáhl podvozek v tubusu rychlost 310 km/h a vůbec poprvé byla uvedena do provozu kapsle, s níž se počítá jako s hlavním dopravním prostředkem.

Toto už je pouze vizualizace, jak by hyperloop mohl v budoucnu fungovat. Myšlenky se chytli zastupitelé Brna, kteří se budou podílet na studii proveditelnosti.

Toto už je pouze vizualizace, jak by hyperloop mohl v budoucnu fungovat. Myšlenky se chytli zastupitelé Brna, kteří se budou podílet na studii proveditelnosti.

Při těchto podmínkách je teoretickým maximem, k němuž se chtějí vývojáři přiblížit, asi 1 225 km/h.

Při těchto podmínkách je teoretickým maximem, k němuž se chtějí vývojáři přiblížit, asi 1 225 km/h.

Na rozdíl od jarního pokusu dosáhl nyní podvozek v tubusu rychlost 310 km/h a vůbec poprvé byla uvedena do provozu kapsle, s níž se počítá jako s hlavním dopravním prostředkem.

Na rozdíl od jarního pokusu dosáhl nyní podvozek v tubusu rychlost 310 km/h a vůbec poprvé byla uvedena do provozu kapsle, s níž se počítá jako s hlavním dopravním prostředkem.

V tubusu je podtlak srovnatelný s hodnotami ve výšce 61 km nad zemí.

V tubusu je podtlak srovnatelný s hodnotami ve výšce 61 km nad zemí.

A tady už se kapsle řítí tubusem. Zatím jen s kamerou, bez lidské posádky.

A tady už se kapsle řítí tubusem. Zatím jen s kamerou, bez lidské posádky.

Hyperloop One chce kromě Spojených států stavět svoje tratě také v Evropě.

Hyperloop One chce kromě Spojených států stavět svoje tratě také v Evropě.

Vedle společnosti Hyperloop One vyvíjí dopravní systémy na původním konceptu Elona Muska rovněž Hyperloop Transportation Technologies.

Vedle společnosti Hyperloop One vyvíjí dopravní systémy na původním konceptu Elona Muska rovněž Hyperloop Transportation Technologies.

Aktuálně je postaveno 500 metrů testovacího hyperloopu. Po svém dokončení bude měřit 3 kilometry.

Aktuálně je postaveno 500 metrů testovacího hyperloopu. Po svém dokončení bude měřit 3 kilometry.

Duchovním otcem Hyperloopu je Elon Musk, sám se ale na vývoji nepodílí

Duchovním otcem Hyperloopu je Elon Musk, sám se ale na vývoji nepodílí

Podvozek je tvořen hliníkovou konstrukcí s karbonovými komponentami, která měří celkem 8,5 metrů.

Podvozek je tvořen hliníkovou konstrukcí s karbonovými komponentami, která měří celkem 8,5 metrů.

Nad tratí se vznáší stejně jako u vlaků typu Maglev díky magnetické levitaci, tady se však pohybuje ve velmi řídkém vzduchu.

Nad tratí se vznáší stejně jako u vlaků typu Maglev díky magnetické levitaci, tady se však pohybuje ve velmi řídkém vzduchu.

Kapsle má tedy i proto aerodynamický tvar. V úplném vakuu by ho nepotřebovala.

Kapsle má tedy i proto aerodynamický tvar. V úplném vakuu by ho nepotřebovala.

Vše se zatím testuje na testovací dráze.

Vše se zatím testuje na testovací dráze.

Pro inženýry byla první zkušební jízda prototypu kapsle velkou událostí.

Pro inženýry byla první zkušební jízda prototypu kapsle velkou událostí.

Na rozdíl od toho jarního dosáhl podvozek v tubusu rychlost 310 km/h a vůbec poprvé byla uvedena do provozu kapsle, s níž se počítá jako s hlavním dopravním prostředkem.
Toto už je pouze vizualizace, jak by hyperloop mohl v budoucnu fungovat. Myšlenky se chytli zastupitelé Brna, kteří se budou podílet na studii proveditelnosti.
Při těchto podmínkách je teoretickým maximem, k němuž se chtějí vývojáři přiblížit, asi 1 225 km/h.
Na rozdíl od jarního pokusu dosáhl nyní podvozek v tubusu rychlost 310 km/h a vůbec poprvé byla uvedena do provozu kapsle, s níž se počítá jako s hlavním dopravním prostředkem.
19
Fotogalerie

Hyperloop bude jezdit za deset let. Bohužel ne v Brně, ale v Indii

Trasu mezi indickými velkoměsty Pune a Mumbai byste už za deset let mohli zvládnout přejet za 25 minut. Jedná se přitom o vzdálenost 350 km, kterou současná nejrychlejší vlaková linka nezvládne projet pod tři hodiny. Odpovědí není letecká doprava, ale hyperloop. Firma Virgin Hyperloop One oznámila, že na projektu v součinnosti s indickou vládou začíná pracovat.

Hyperloop v provozu za deset let

Projekt začne přípravou kusu ukázkové tratě, na kterém firma předvede, že hyperloop skutečně umí v Indii postavit. Následně se bude moci vrhnout na celou délku.

Dohodu s Virgin Hyperloop One podepsali indický premiér Naréndra Módí a ministerský předseda Devendra Gangadharrao Fadnavis, jedná se tedy o již zcela vážně míněná obchodní jednání.

Testování na zkušební trati by mělo proběhnout za tři až čtyři roky a mezi tím už se mohou dojednávat podmínky finální stavby. Komerční spuštění celého projektu by pak mělo následovat za dalších 6 až 7 let. Projekt bude financován investicemi ze státního i soukromého sektoru.

Virgin Hyperloop One už svou testovací dráhu v USA postavil a provádí na ni první testy. Po celém světě pak jedná o vytvoření prvních komerčních projektů. Vytipováno je i několik lokalit v Evropě. Prvními vážnými zájemci jsou Spojené arabské emiráty a Indie. Nyní je otázkou, který hyperloop se bude chlubit světovým prvenstvím, jestli ten z Abú Zabí do Dubaje, nebo ten indický mezi Pune a Mumbai.

Richard Branson, předseda představenstva Virgin Hyperloop One tvrdí, že Hyperloop přinese stejnou dopravní revoluci s jakou v minulosti přišli do Indie vlaky. A může mít pravdu. Celou Indii by to navíc v očích zbytku světa povýšilo na technologickou velmoc.

Hyerloop začal vyvíjet i sám Elon Musk

Aktuálně se hyperloop testuje při rychlostech nad 300 km/h, ten indický by měl při svém otevření nabídnout cestování rychlostí 600 km/h. Rychlost by se poté mohla dále zvyšovat, technologie se již dnes vyvíjí na rychlost 1000 km/h.

Ačkoli se jedná o americkou firmu, vybudovat první hyperloop v USA je komplikovanější jak z hlediska navázání na již existující infrastrukturu, tak kvůli legislativě.

Je možné, že v USA se první hyperloop podaří vybudovat spíše Elonu Muskovi. Ten s myšlenkou hyperloopu přišel, ale dal tento nápad světu s tím, že se mu sám nebude věnovat. Po pár letech si to ale rozmyslel a přišel s vlastním hyperloopem, který by se mohl prohánět v tunelech budovaných jeho Boring Company.

Hyperloop v Brně

A kdy bude hyperloop v Česku? Naproti tomu vykročili před rokem brněnští zastupitelé, když sepsali memorandum o spolupráci s organizací Hyperloop Transportation Technologies. Ta podobně jako Virgin Hyperloop One nebo Boring Company usiluje o vybudování komerčních hyperloopů, ale jde na to trochu jinak - jedná se o sdružení více firem, které jsou do projektu zapojeny.

Brno se zavázalo provést základní studii proveditelnosti, na základě které by se dalo o futuristickém projektu dále přemýšlet už s trochu reálnějšími obrysy. Teoretické schválení takového projektu v českých podmínkách si netroufám ani odhadovat. V Indii mají reálný plán, aby hyperloopem začali jezdit za deset let, v tu dobu bychom mohli v Brně vyhlásit další referendum o tom, zda odsunout nádraží...

Určitě si přečtěte

Články odjinud