Během akce „Uni Wheel Tech Day“, která se ve středu 29. listopadu konala v jihokorejském Soulu, představily firmy Hyundai Motor a Kia Corporation potenciálně převratný přístup ke konstrukci hnacího ústrojí elektromobilu. Systém pohonu Universal Wheel Drive, zkráceně „Uni Wheel“, přesouvá hlavní komponenty do náboje kola, čímž vytváří další prostor v interiéru vozidla. Podrobnosti přináší magazín Electrek a následující video.
Zatímco výroba automobilů pomalu, ale jistě přechází k plně elektrické budoucnosti, mnoho konstrukčních postupů a nezbytných mechanických součástí se změnilo a v mnoha případech bylo minimalizováno. Jedna klíčová součást vozidel se spalovacím motorem však zůstala při přechodu na elektromobily relativně stejná – hnací ústrojí.
Systém pohonu Universal Wheel Drive
U vozidel se spalovacím motorem se výkon přenáší od motoru přes převodovku a dále ke kolům prostřednictvím hnacích hřídelí a homokinetických kloubů. V elektromobilech jsou motor a převodovka nahrazeny elektromotorem a redukční převodovkou, ale způsob přenosu výkonu na kola je stále stejný.
Elektromotory jsou kompaktnější a v kombinaci s plochými platformami umožnily ve srovnání s vozy poháněnými spalovacím motorem získat mnohem více vnitřního prostoru při stejném půdorysu vozidla. Motory však stále zabírají místo v přední a/nebo zadní části elektromobilu. Hyundai a Kia představily nové řešení pohonného ústrojí, které dokáže vytvořit ještě více prostoru při zachování účinnosti nezbytné pro efektivní dojezd.
Kia a Hyundai se o podrobnosti týkající se nové technologie Uni Wheel podělily v tiskové zprávě, která následovala po středeční akci Tech Day. Systém Uni Wheel jeho tvůrci popisují jako „systém pohonu vozidel měnící paradigma“. Zásadní myšlenkou je přesun hlavních komponent pohonného ústrojí do volného prostoru v náboji kola elektromobilu.
Není to novinka, ale je to unikátní
Nutno dodat, že se nejedná o úplně nový přístup – i jiní výrobci osobních elektromobilů, jako například Lordstown Motors, zkoušeli motory v náboji, ale neuspěli (a v případě Lordstown Motors zkrachovali). Podobný přístup vyvíjejí také začínající společnosti specializující se na komerční technologie elektromobilů, jako například REE Automotive se svými patentovanými REEcorners.
Hyundai zvolil u svého systému Uni Wheel podobné, ale svým způsobem unikátní řešení, které využívá speciální planetovou převodovku sestávající z centrálního kola uprostřed, čtyř ozubených kol na každé straně a vnějšího ozubeného kola, které vše obklopuje.
Tradiční vozidla s vnitřním spalováním používají homokinetické klouby, ale jejich posunutí blíže ke kolům během jízdy vyžaduje zkrácení délky hnacího ústrojí a v důsledku toho snížení účinnosti a životnosti – zejména v nerovném terénu. Naproti tomu systém Uni Wheel dokáže přenášet výkon s téměř nulovou změnou účinnosti bez ohledu na pohyb kol.
Větší prostor v interiéru
„Výkon generovaný elektromotorem se přenáší na centrální ozubené kolo, které následně spojuje ozubené pastorky a otáčí vnějším ozubeným kolem. To je spojeno s kolem a pohání vozidlo. Pastorky kola Uni Wheel jsou vzájemně propojeny a tvoří dvě vazby a tento víceprvkový mechanismus umožňuje víceosý pohyb kola Uni Wheel, který nabízí široký rozsah pohybu.“ popisuje v tiskové zprávě Kia.
Výsledkem je větší prostor na platformě a tím pádem více místa v interiéru elektromobilu, včetně zavazadlových prostorů. Technologie také otevírá dveře širším možnostem pro netradiční uspořádání sedadel v kabině, což by se mohlo ukázat jako přínosné při dalším vývoji a integraci technologií autonomního řízení.
Hyundai a Kia uvádějí, že do budoucna plánují pokračovat ve zdokonalování systému Uni Wheel, aby zákazníci mohli využívat mobilitu „zcela jiným a novým způsobem“. Časový plán, kdy se dočkáme integrace tohoto systému do skutečného elektromobilu, zůstává v tuto chvíli nejasný, ale obě automobilky uvádějí, že již požádaly v Jižní Koreji, USA a Evropě o osm patentů souvisejících s touto technologií.