Umělá inteligence | Automobily | Autonomní vůz

Hyundai vybavil tempomat umělou inteligencí. Auto přidá plyn podle toho, jak ho to naučíte

Tempomat, který by automaticky fungoval na základě vašeho jízdního stylu a dokázal by se naučit řidičovy zvyky za volantem? Právě na takovém systému nyní pracuje Hyundai, který by chtěl novinkou vybavit své budoucí vozy a samozřejmě tímto dále směřovat k budoucnosti plně autonomního řízení vozidel.

Takzvaný chytrý tempomat s funkcí strojového učení SCC-ML (Machine Learning-based Smart Cruise Control) by dále rozšířil technologie umělé inteligence systému ADAS (Advanced Driver Assistance System), jež Hyundai plánuje implementovat do svých modelů. Podle automobilky má dramaticky vylepšit schopnosti semi-autonomního řízení v nadcházejících letech.

V praxi to znamená, že systém bude sbírat podněty od řidiče, například jeho nejčastěji vybranou vzdálenost od vozidla před ním, nejčastěji stanovenou rychlost, reakční čas nebo razanci zrychlení při předjíždění. Tyto zvyky se systém naučí a pro příště, v nejvíce obdobných podmínkách na silnici, už bude schopen autonomně provádět stejné zásahy do řízení jako dříve řidič.

Zlozvyky se učit nebude

Mohlo by to znamenat, že pokud řidič dennodenně, třeba po cestě do práce, projíždí úsek silnice vždy stejným způsobem, příště už by do nastavení tempomatu vůbec nemusel zasahovat a nechal řízení na umělé inteligenci. Pokud se tuto techniku Hyundai podaří do svých vozů zařadit, bude vůbec první na světě.

Díky strojovému učení, které bere v potaz nespočet proměnných, má být podle Hyundaie zajištěno, že dojem z jízdy nebude pro řidiče nepříjemný a systému bude schopen důvěřovat. SCC-ML má být rovněž naprogramováno tím způsobem, aby se neučilo nebezpečné chování na silnici či řidičské zlozvyky zvyšující riziko nehody.

Hyundai nakonec uvádí, že společně s nadcházejícím asistentem pro jízdu na dálnici, který řidič nabídne autonomní změnu pruhu, poté dosáhnou jeho vozy v kombinaci s tempomatem SCC-ML autonomního řízení úrovně 2,5. Tedy blízko 3. úrovni, u které by už řidič nemusel mít vůbec ruce na volantu ani sledovat silnici, ale v případě upozornění sytému by musel převzít řízení.

Článek připravila redakce Autorevue.cz

Diskuze (13) Další článek: Spotify chystá formu reklamy i do placených účtů. Umělci vás budou moci upozornit na novinky

Témata článku: Umělá inteligence, Strojové učení, Automobily, Autonomní vůz, Hyundai, Inteligence, Řízení, Řidič, Silnice, Tempomat, Adas, Autonomní řízení


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 1

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 69

49" monitor Philips 499P9H: Ať je vám doma lépe než v kanceláři

49" monitor Philips 499P9H: Ať je vám doma lépe než v kanceláři

** Nezvykle protáhlý rozměr odpovídá dvěma monitorům vedle sebe ** Barevné podání a podpora G-Sync míří nad kancelářské nasazení ** Vestavěná kamera umí přihlašování ve Windows

Tomáš Holčík | 29


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X