Umělá inteligence | Automobily | Autonomní vůz

Hyundai vybavil tempomat umělou inteligencí. Auto přidá plyn podle toho, jak ho to naučíte

Tempomat, který by automaticky fungoval na základě vašeho jízdního stylu a dokázal by se naučit řidičovy zvyky za volantem? Právě na takovém systému nyní pracuje Hyundai, který by chtěl novinkou vybavit své budoucí vozy a samozřejmě tímto dále směřovat k budoucnosti plně autonomního řízení vozidel.

Takzvaný chytrý tempomat s funkcí strojového učení SCC-ML (Machine Learning-based Smart Cruise Control) by dále rozšířil technologie umělé inteligence systému ADAS (Advanced Driver Assistance System), jež Hyundai plánuje implementovat do svých modelů. Podle automobilky má dramaticky vylepšit schopnosti semi-autonomního řízení v nadcházejících letech.

V praxi to znamená, že systém bude sbírat podněty od řidiče, například jeho nejčastěji vybranou vzdálenost od vozidla před ním, nejčastěji stanovenou rychlost, reakční čas nebo razanci zrychlení při předjíždění. Tyto zvyky se systém naučí a pro příště, v nejvíce obdobných podmínkách na silnici, už bude schopen autonomně provádět stejné zásahy do řízení jako dříve řidič.

Zlozvyky se učit nebude

Mohlo by to znamenat, že pokud řidič dennodenně, třeba po cestě do práce, projíždí úsek silnice vždy stejným způsobem, příště už by do nastavení tempomatu vůbec nemusel zasahovat a nechal řízení na umělé inteligenci. Pokud se tuto techniku Hyundai podaří do svých vozů zařadit, bude vůbec první na světě.

Díky strojovému učení, které bere v potaz nespočet proměnných, má být podle Hyundaie zajištěno, že dojem z jízdy nebude pro řidiče nepříjemný a systému bude schopen důvěřovat. SCC-ML má být rovněž naprogramováno tím způsobem, aby se neučilo nebezpečné chování na silnici či řidičské zlozvyky zvyšující riziko nehody.

Hyundai nakonec uvádí, že společně s nadcházejícím asistentem pro jízdu na dálnici, který řidič nabídne autonomní změnu pruhu, poté dosáhnou jeho vozy v kombinaci s tempomatem SCC-ML autonomního řízení úrovně 2,5. Tedy blízko 3. úrovni, u které by už řidič nemusel mít vůbec ruce na volantu ani sledovat silnici, ale v případě upozornění sytému by musel převzít řízení.

Článek připravila redakce Autorevue.cz

Diskuze (13) Další článek: Spotify chystá formu reklamy i do placených účtů. Umělci vás budou moci upozornit na novinky

Témata článku: Umělá inteligence, Strojové učení, Automobily, Autonomní vůz, Tempomat, Hyundai, Adas, Silnice, Řízení, Řidič, Inteligence, Autonomní řízení


Určitě si přečtěte

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

** Sociální síť TikTok získala stamiliony uživatelů a stále roste ** Jaký obsah na ní najdete a co můžete v jejím rámci čekat? ** Je to zábava pro mladé, nebo platforma pro úchyláky?

Karel Kilián | 37

Srovnali jsme česká města s IBM, Googlem nebo třeba Samsungem. Podívejte se, v jaké firmě „žijete“

Srovnali jsme česká města s IBM, Googlem nebo třeba Samsungem. Podívejte se, v jaké firmě „žijete“

** Nadnárodní korporace zaměstnávají stovky tisíc lidí ** Mají tedy velikost metropolí ** Srovnali jsme je s českými krajskými městy

Jakub Čížek | 14

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35