Robot společnosti Swiss-Mile vybavenými čtyřmi koly se dokáže v řádu sekund transformovat ze čtyřkolky do dvounohé formy. Foto: Swiss-Mile

Robot společnosti Swiss-Mile vybavenými čtyřmi koly se dokáže v řádu sekund transformovat ze čtyřkolky do dvounohé formy. | Foto: Swiss-Mile

Výzkumníci na projektu pracovali posledních šest let. Foto: Swiss-Mile

Výzkumníci na projektu pracovali posledních šest let. | Foto: Swiss-Mile

Jakmile robot narazí na schody, může se zvednout do dvounohé formy a ty překonat podobnými kroky jako člověk. Foto: Swiss-Mile

Jakmile robot narazí na schody, může se zvednout do dvounohé formy a ty překonat podobnými kroky jako člověk. | Foto: Swiss-Mile

Nebo si například jen stoupne. Foto: Swiss-Mile

Nebo si například jen stoupne. | Foto: Swiss-Mile

Swiss-Mile tvrdí, že díky těmto transformacím jde o „nejvíce verzatilního robota, jaký tu dosud byl“. Foto: Swiss-Mile

Swiss-Mile tvrdí, že díky těmto transformacím jde o „nejvíce verzatilního robota, jaký tu dosud byl“. | Foto: Swiss-Mile

Robot má být schopný utáhnout až 50 kilogramů, takže se s nim počítá pro přepravu těžších zásilek, než zatím zvládne většina testovaných donáškových dronů. Foto: Swiss-Mile

Robot má být schopný utáhnout až 50 kilogramů, takže se s nim počítá pro přepravu těžších zásilek, než zatím zvládne většina testovaných donáškových dronů. | Foto: Swiss-Mile

Robot je kromě fyzické síly vybaven i vlastní systémem umělé inteligence, který mu pomáhá plánovat trasy a učit se za pochodu, nechybí ani klasické LiDAR senzory a GPS.  Foto: Swiss-Mile

Robot je kromě fyzické síly vybaven i vlastní systémem umělé inteligence, který mu pomáhá plánovat trasy a učit se za pochodu, nechybí ani klasické LiDAR senzory a GPS.  | Foto: Swiss-Mile

Počítá se i s nasazením při záchranářských akcích nebo při mapování budov. Foto: Swiss-Mile

Počítá se i s nasazením při záchranářských akcích nebo při mapování budov. | Foto: Swiss-Mile

Časem by měl být robot dokonce schopný přepravovat náklad až o váze 100 kg. Foto: Swiss-Mile

Časem by měl být robot dokonce schopný přepravovat náklad až o váze 100 kg. | Foto: Swiss-Mile

Výzkumníci na projektu pracovali posledních šest let. Foto: Swiss-Mile
Jakmile robot narazí na schody, může se zvednout do dvounohé formy a ty překonat podobnými kroky jako člověk. Foto: Swiss-Mile
Nebo si například jen stoupne. Foto: Swiss-Mile
Swiss-Mile tvrdí, že díky těmto transformacím jde o „nejvíce verzatilního robota, jaký tu dosud byl“. Foto: Swiss-Mile
9
Fotogalerie

I Švýcaři mají robota, který bere dech. Jezdí po čtyřech i po dvou a utáhne těžká břemena

Synonymem pro multifunkční pomocníky se sice stali roboti od Boston Dynamics, na jednom zajímavém ale pracuje i švýcarská firma Swiss-Mile. Jejich robot vybavenými čtyřmi koly se dokáže v řádu sekund transformovat ze čtyřkolky do dvounohé formy, přepraví i těžší náklad a pokud testování dopadne podle představ, jednou by ho lidé mohli potkávat v centrech měst, jak rozváží zásilky.

Swiss-Mile je dceřinou společností robotické laboratoře Švýcarského federálního technologického institutu v Curychu a na robotovi, který zatím nemá oficiální název, její výzkumníci pracovali posledních šest let. Projekt ze začátku vznikl jen pro radost, ale později si tvůrci uvědomili, že jejich nápad může mít i praktické využití. 

Podstatné na robotovi je, že kombinuje jak kola, tak nohy, takže může snadno měnit pozici, ve které se pohybuje. Pokud se někam potřebuje rychle přesunout, zvolí svou čtyřnohou formu, ve které dokáže vyvinout rychlost až 22 km/h. Jakmile ale narazí na schody, může se zvednout do dvounohé formy a ty překonat podobnými kroky jako člověk. Nebo si například jen stoupne, jak ukazuje demonstrační video univerzity.

Swiss-Mile tvrdí, že díky těmto transformacím jde o „nejvíce verzatilního robota, jaký tu dosud byl“. Tvrzení je těžko ověřitelné, nicméně robot má být schopný utáhnout až 50 kilogramů, takže se s nim počítá pro přepravu těžších zásilek, než zatím zvládne většina testovaných donáškových dronů. Tyto zásilky navíc v případě potřeby dokáže podle autorů ve vzpřímené poloze uchopit i do svých robotických rukou.

Všechny tyto pohybové aspekty z robota dělají vhodného kandidáta pro pohyb po urbanistických oblastech, které jsou tradičně velmi členité. Robot je kromě fyzické síly vybaven i vlastní systémem umělé inteligence, který mu pomáhá plánovat trasy a učit se za pochodu, nechybí ani klasické LiDAR senzory a GPS. 

Nejde o ale jen o donášky balíků, počítá se i s nasazením při záchranářských akcích nebo při mapování budov. Časem by měl být robot dokonce schopný přepravovat náklad až o váze 100 kg. Swiss-Mile plánuje, že komerční prodej zahájí už během tohoto roku.

Zdroj: Interesting Engineering

Určitě si přečtěte

Články odjinud