Těžební gigant si dal za cíl snížit emise skleníkových plynů o 30 %. Nechce toho však dosáhnout snížením těžby fosilních paliv, ale přestavbou důlních vozidel na elektrický pohon.

Těžební gigant si dal za cíl snížit emise skleníkových plynů o 30 %. Nechce toho však dosáhnout snížením těžby fosilních paliv, ale přestavbou důlních vozidel na elektrický pohon.

Elektrický sklápěč sice dál bude sloužit k nepříliš ekologickým účelům, ale z výfuku už sám CO2 nevypustí. Baterie však poté nejspíš dobije z blízké uhelné elektrárny, do které dodává uhlí... Takové emise už se ale nezapočtou do produkce těžařské firmy. 

Elektrický sklápěč sice dál bude sloužit k nepříliš ekologickým účelům, ale z výfuku už sám CO2 nevypustí. Baterie však poté nejspíš dobije z blízké uhelné elektrárny, do které dodává uhlí... Takové emise už se ale nezapočtou do produkce těžařské firmy. 

Nebude se vyrábět celé nové auto, ale jen elektrický pohon. Následně se přímo v dole uskuteční výměna stávajícího spalovacího motoru za moderní elektrický systém s obřími baterkami a palivovými články

Nebude se vyrábět celé nové auto, ale jen elektrický pohon. Následně se přímo v dole uskuteční výměna stávajícího spalovacího motoru za moderní elektrický systém s obřími baterkami a palivovými články

Vznětový motor tohoto vozidla nahradí pohonný systém s lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články s kapacitou 1000 kWh. Pro srovnání, výchozí baterie Tesly Model 3 s dojezdem 409 km má kapacitu 50 kWh, tzn. důlní sklápěč takových potřebuje dvacet.  

Vznětový motor tohoto vozidla nahradí pohonný systém s lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články s kapacitou 1000 kWh. Pro srovnání, výchozí baterie Tesly Model 3 s dojezdem 409 km má kapacitu 50 kWh, tzn. důlní sklápěč takových potřebuje dvacet.  

Součástí pohonného systému bude i rekuperace kinetické energie, umožňující dobíjení baterií při sjezdech do spodních pater povrchových dolů.

Součástí pohonného systému bude i rekuperace kinetické energie, umožňující dobíjení baterií při sjezdech do spodních pater povrchových dolů.

Elektrický sklápěč sice dál bude sloužit k nepříliš ekologickým účelům, ale z výfuku už sám CO2 nevypustí. Baterie však poté nejspíš dobije z blízké uhelné elektrárny, do které dodává uhlí... Takové emise už se ale nezapočtou do produkce těžařské firmy. 
Nebude se vyrábět celé nové auto, ale jen elektrický pohon. Následně se přímo v dole uskuteční výměna stávajícího spalovacího motoru za moderní elektrický systém s obřími baterkami a palivovými články
Vznětový motor tohoto vozidla nahradí pohonný systém s lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články s kapacitou 1000 kWh. Pro srovnání, výchozí baterie Tesly Model 3 s dojezdem 409 km má kapacitu 50 kWh, tzn. důlní sklápěč takových potřebuje dvacet.  
Součástí pohonného systému bude i rekuperace kinetické energie, umožňující dobíjení baterií při sjezdech do spodních pater povrchových dolů.
5
Fotogalerie

I v dolech myslí na ekologii. Obří důlní sklápěče proto přestaví z dieselů na elektromobily

Největším důlním sklápěčem s čistě elektrickým pohonným pohonem se má stát vozidlo, na jehož vývoji s globální těžební společností Anglo American spolupracuje Williams Advanced Engineering. Kapacitou a nosností by měl pokořit všechna dosavadní vozidla podobného typu, například elektrický eDumper Komatsu z roku 2017.

Toto vozidlo vzniká v rámci programu FutureSmart Mining první jmenované společnosti, zaměřeného na využití inovativních projektů a moderních technologií při řešení hlavních problémů udržitelnosti těžby. Cílem společnosti Anglo American je snížení jejich globálních emisí skleníkových plynů o 30 %.

Dosažení tohoto ambiciózního cíle má pomoci i uvedení elektrifikovaných vozidel do služeb těžební společnosti, a to od osobních automobilů přes lehká užitková vozidla a autobusy pro dopravu zaměstnanců až po nejtěžší důlní sklápěče.

Základem pro důlní sklápěč s čistě elektrickým pohonným systémem se stane vozidlo z flotily společnosti Anglo American. Vznětový motor tohoto vozidla nahradí pohonný systém s lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články s kapacitou 1000 kWh. Pro srovnání, výchozí baterie Tesly Model 3 s dojezdem 409 km má kapacitu 50 kWh, tzn. důlní sklápěč takových potřebuje dvacet. 

Součástí pohonného systému bude i rekuperace kinetické energie, umožňující dobíjení baterií při sjezdech do spodních pater povrchových dolů.

Williams Advanced Engineering se postará o vývoj pohonného systému, kombinujícího lithium-iontové baterie s palivovými články a rekuperaci kinetické energie pro potřeby těžkého důlního nakladače. Tato společnost se mimo jiné podílela na vývoji elektrického hypersportu Lotus Evija a v roce 2018 představila plně funkční koncept podvozku FW-EVX pro elektromobily, do nějž se promítly dosavadní zkušenosti divize s vývojem pro monoposty Formule 1 a Formule E.

Elektrický pohonný systém pro důlní sklápěč bude navržen a postaven u Williams Advanced Engineering v Grove v Oxfordshire. Následně proběhne zástavba do již existujícího a v dolech pracujícího vozidla. Testovací provoz pak má být spuštěn koncem roku 2020 v Jižní Africe.

Určitě si přečtěte

Články odjinud