I v dolech myslí na ekologii. Obří důlní sklápěče proto přestaví z dieselů na elektromobily

Největším důlním sklápěčem s čistě elektrickým pohonným pohonem se má stát vozidlo, na jehož vývoji s globální těžební společností Anglo American spolupracuje Williams Advanced Engineering. Kapacitou a nosností by měl pokořit všechna dosavadní vozidla podobného typu, například elektrický eDumper Komatsu z roku 2017.

Toto vozidlo vzniká v rámci programu FutureSmart Mining první jmenované společnosti, zaměřeného na využití inovativních projektů a moderních technologií při řešení hlavních problémů udržitelnosti těžby. Cílem společnosti Anglo American je snížení jejich globálních emisí skleníkových plynů o 30 %.

Dosažení tohoto ambiciózního cíle má pomoci i uvedení elektrifikovaných vozidel do služeb těžební společnosti, a to od osobních automobilů přes lehká užitková vozidla a autobusy pro dopravu zaměstnanců až po nejtěžší důlní sklápěče.

Základem pro důlní sklápěč s čistě elektrickým pohonným systémem se stane vozidlo z flotily společnosti Anglo American. Vznětový motor tohoto vozidla nahradí pohonný systém s lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články s kapacitou 1000 kWh. Pro srovnání, výchozí baterie Tesly Model 3 s dojezdem 409 km má kapacitu 50 kWh, tzn. důlní sklápěč takových potřebuje dvacet. 

Součástí pohonného systému bude i rekuperace kinetické energie, umožňující dobíjení baterií při sjezdech do spodních pater povrchových dolů.

Williams Advanced Engineering se postará o vývoj pohonného systému, kombinujícího lithium-iontové baterie s palivovými články a rekuperaci kinetické energie pro potřeby těžkého důlního nakladače. Tato společnost se mimo jiné podílela na vývoji elektrického hypersportu Lotus Evija a v roce 2018 představila plně funkční koncept podvozku FW-EVX pro elektromobily, do nějž se promítly dosavadní zkušenosti divize s vývojem pro monoposty Formule 1 a Formule E.

Elektrický pohonný systém pro důlní sklápěč bude navržen a postaven u Williams Advanced Engineering v Grove v Oxfordshire. Následně proběhne zástavba do již existujícího a v dolech pracujícího vozidla. Testovací provoz pak má být spuštěn koncem roku 2020 v Jižní Africe.

Diskuze (43) Další článek: Windows 2000 mají 20 let. Byl to technologický základ budoucích systémů Windows

Témata článku: Elektromobily, Baterie, Ekologie, Mys, Monopost formule, Elektromobil, Vozidlo, Model Tesla, Důl, Diesel, Sklápěč, Jižní Afrika, Pohonný systém, Advanced Engineering, Grove



EA připravuje další tři hry z univerza Star Wars. Všechny vznikají ve studiu Respawn

EA připravuje další tři hry z univerza Star Wars. Všechny vznikají ve studiu Respawn

Tentokrát žádné spekulace, ale rovnou oznámení z oficiálních zdrojů.

Martin Nahodil
Respawn EntertainmentOznámení
Subvarianta omikronu BA.2 znepokojuje epidemiology. V Dánsku už tvoří skoro polovinu případů

Subvarianta omikronu BA.2 znepokojuje epidemiology. V Dánsku už tvoří skoro polovinu případů

** SARS-CoV-2 omikron má tři hlavní subvarianty: BA.1, BA.2 a BA.3 ** BA.2 je ještě nakažlivější než již tak značně infekční omikron. ** V Dánsku již tvoří polovinu všech případů nákazy omikronem

Karel Kilián
SARS-CoV-2Mutace
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda