I váš mobil může detekovat kosmické záření! Přidáte se?

Mobilní telefony mohou fungovat jako detektory částic a vědci by je rádi využili k upřesnění principů, na kterých funguje vesmír. Jedním z cílů projektu CREDO je odhalení povahy takzvané „temné hmoty“.

Z vesmíru Zemi neustále bombardují částice s vysokou energií, označované jako kosmické záření. Jejich studiem se můžeme dozvědět více o prostředí, ve kterém existuje naše planeta, soustava i celá galaxie. Místo finančně náročných zařízení k monitorování kosmického záření chtějí nyní fyzici použít levnější metodu –mobilní telefony.

Piotr Homola, profesor Ústavu jaderné fyziky při Polské akademii věd, k tomu říká: „Tento projekt může být úspěšný jedině pokud se zapojí dostatečný počet lidí. Potřebujeme zapojit veřejnost v co nejširším měřítku.“

Až dosud totiž platilo, že detektor s plochou jednoho kilometru čtverečního je schopen detekovat přibližně jednu částici za 100 let. K důkladnému studiu by tak byl potřeba detektor s velikostí plochy menší evropské země.

Vzniká tak projekt „extrémně distribuované laboratoře výzkumu kosmického záření“ (CREDO), který si klade za úkol vytvořit globální detektor. Jeho cílem je mimo jiné i potvrzení existence takzvané temné hmoty, jejíž existence by vysvětlovala nesrovnalosti mezi skutečně pozorovanými a vypočítanými hodnotami z fyzikálních modelů.

Homola doufá, že se povede vytvořit „celosvětovou observatoř“ pro zachytávání kosmického záření, která bude kombinovat data ze smartphonů a špičkových částicových detektorů.

Aktuálně je k dispozici aplikace, na které mohou uživatelé začít identifikovat kosmické záření pomocí platformy Zooniverse a program pro detekci částic, který je v obchodě Google Play pod názvem CREDO Detector.

Aplikace používá fotoaparát mobilního telefonu k detekci částic s vysokou energií. Mobilní fotoaparáty totiž obsahují polovodiče, které jsou na tyto částice citlivé. Telefon navíc poskytuje informace o poloze, díky které fyzici přesně vědí, kde došlo k zachycení. CREDO přitom není jediným programem s tímto cílem a Homola doufá, že se podaří navázat spolupráci s dalšími aplikacemi se stejným účelem.

Diskuze (8) Další článek: Volvo ukázalo jachtu, která zvládne sama zakotvit i v náročnějších podmínkách

Témata článku: Vesmír, Google, Výzkum, Mobilní telefon, Kosmické záření, Jediný program, Zooniverse, Celá galaxie, Záření, Fyzikální model, Vysoká energie, Temná hmota, Detektor, Dostatečný počet, Náročné zařízení, Částice, Credo, Aplikace, Stejný účel, Mobilní fotoaparát, Telefon, Akademie věd ČR

Apple ukázal novinky: iPad Pro má překonat notebooky a vrací se Mac mini!

** Apple v New Yorku představoval počítačové novinky ** iPad Pro prý zatočí s notebooky ** Dočkali jsme se také návratu Mac mini

Samořídicí auto jezdilo po silnicích už v roce 1993. Nemělo radar ani GPS

** Myslíte, že vývoj autonomních vozidel je záležitostí aktuálního století? ** Již před 25 lety Bosch předvedl první autonomní auto ** Historie však sahá ještě o něco hlouběji

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

** Microsoft se opět snaží spojit telefony a počítače. ** Místo velkých novinek se zaměřil spíše na drobná vylepšení. ** Vyhledávání je konečně použitelné a hledá téměř všude.