Foto: ISRO
Indie začne testovat zmenšenou verzi kosmické lodi, která vypadá jako raketoplán | Foto: ISRO

Indian Space Research Organization (ISRO) nedávno oznámila, že v nadcházejících měsících zahájí zkoušky svého RLV-TD (launch vehicle-technology demonstrator). Ten se nápadně podobá raketoplánům, které NASA používala v letech 1981 až 2011.

Ve srovnání s nimi je však RLV-TD mnohem, mnohem menší. A to záměrně – je totiž určený pouze pro potřeby pokusů, které mají prokázat funkčnost tohoto konceptu.

Pokud ale vše půjde dobře, jednoho dne by kosmická loď, jež díky němu vznikne, mohla do vesmíru dopravovat užitečný náklad i astronauty.

V rámci prvního testu RLV-TD transportován vrtulníkem do výšky tři až pět kilometrů. Poté se snese k dráze vzdálené zhruba čtyři kilometry a autonomně přistane.

„Jakmile úspěšně dokončíme tuto misi a ověříme software, přistávací zařízení a získáme data o tom, jak aerodynamické senzory fungovaly při manévrování… budeme připraveni na orbitální reentry experiment,“ řekl Unnikrishnan Nair, ředitel Vikram Sarabhai Space Center, deníku Times of India.

Diskuze (15) Další článek: Konec zahlcených schránek. Lajky Příběhů na Instagramu už nebudou chodit do soukromých zpráv