Inženýři MIT vyvíjejí pro americkou armádu raketový dron Firefly

  • V laboratořích AeroAstro MIT vyvíjejí raketový dron, který může létat rychlostmi až Mach 0,8
  • Při bojovém nasazení by měl tento dron být odpalován z bojových letounů a sbírat datat o bojišti
  • „Světluška“ však může i narušovat činnost systémů protivníka

V laboratořích AeroAstro Massachusettského technologického institutu intenzivně vyvíjejí dron, který může létat rychlostmi až Mach 0,8, tedy téměř rychlostí zvuku.

Dronu tam přezdívají Firefly, čili světluška, a jde vlastně o mini raketu, která svým tvarem poněkud připomíná klasický zepelín. Při bojovém nasazení by měl tento dron být odpalován z bojových letounů. Po odpálení by sbíral data o bojišti nebo by mohl narušovat činnost systémů protivníka.

Parametry dronu Firefly odpovídají zadání, s nímž před časem přišlo americké letectvo. Požadují dron o velikosti maximálně 6,35 cm v průměru a 43,18 na délku, který by bylo možné vypustit z letícího bojového letounu. Rovněž chtějí, aby tento dron mohl vyvinout rychlost Mach 0,8 po dobu 2 až 5 minut.

Inženýři MIT mají za sebou úspěšný vývoj a testy hejnových dronů Perdix, které se jim podařilo vypustit z bojových letounů. Teď se už cítí na novou výzvu, jakou je právě vývoj mini raketového dronu pro U. S. Air Force.

Podle odborníka na letecké a kosmické technologie Johna Hansmana v současné době neexistuje stroj požadované velikosti a rychlosti letu, který by bylo možné vypustit z bojového letounu. Takový stroj by byl příliš malý pro pohon turbínou a příliš rychlý pro elektrický pohon. Problematické jsou v tomto případě i pulzační reaktivní motory, kvůli přílišné produkci tepla.

Jako řešení se podle inženýrů MIT nabízí raketový motor na tuhé palivo. I tak prý jde o velkou technologickou výzvu. Motory typických raket této velikosti totiž vyhoří za pár sekund a zpomalování hoření tuhého paliva by zase mohlo natolik snížit tlak, že už nebude probíhat spalování paliva.

V MIT to vyřešili tím, že použili jako palivo chloristan amonný, který smíchali se zpomalovačem, organickou látkou oxamidem. Tento zpomalovač ochlazuje plamen a mění jeho strukturu, v důsledku čehož hoří palivo dronu Firefly mnohem pomaleji. Takto postavený dron by měl mít hmotnost kolem 1 kilogramu a měl by letět na raketový pohon až 3 minuty, čímž Firefly vyhoví požadavkům amerického letectva.

Firefly je převážně z titanu a jeho výroba probíhá 3D tiskem. Tím se stává jednou z prvních 3D tištěných raket. V MIT ještě ladí konstrukci dronu, snaží se například zajistit, aby hoření motoru neovlivňovalo elektroniku. Asi tak do roka by měla přijít řada na letové testy a americké letectvo se pak může těšit na posilu, která bude napůl dronem a napůl mini raketou.

Zdroj: Popular Mechanics

Váš názor Další článek: Koule, nebo...? Placatozemci diskutují s Elonem Muskem o tvaru Marsu

Témata článku: Technika, Vojenství, USA, Drony, Raketa, Armáda, MIT, Americké letectvo, Letový test, Současná doba, Bojové nasazení, Letoun, Tuhé palivo, Zpomalovač, Firefly, DRO, Inženýr, Světluška, Úspěšný vývoj, Požadovaná velikost, Spalování, Bojový letoun, Organická látka, Elektrický pohon, Rychlost, Drony na Heureka.cz