Italové chystají šílené závody elektrických koloběžek. Závodníci mají jezdit rychlostí až 100 km/h

Italové chystají šílené závody elektrických koloběžek. Závodníci mají jezdit rychlostí až 100 km/h

K závodění lze použít prakticky jakýkoli dopravní prostředek – počínaje auty, přes motocykly, motorové čluny, až po letadla. Asi jen těžko budete hledat stroj, pro který neexistuje závodní disciplína, často i celý šampionát. Příští rok se do akce zapojí elektrické koloběžky.

Italové totiž chystají eSkootr Championship, jehož účastníci budou poměřovat své síly na elektrických koloběžkách S1-X eSkooter. Stroj, vyráběný italskou firmou YCOM, má vážit 35 kilogramů a je schopen dosahovat rychlosti až 100 km/h.

S1-X eSkooter vyrábí italská firma YCOM 
S1-X eSkooter vyrábí italská firma YCOM

Závody elektrických koloběžek

Na první pohled se S1-X eSkooter zásadněji neliší od koloběžek, které si můžete pronajmout v některých českých městech. Ve skutečnosti je však robustnější, má podvozek z karbonových vláken, zavěšení ze strojově obráběného hliníku a vylepšenou aerodynamiku.

Stroj je schopen dosahovat rychlosti až 100 km/h 
Stroj je schopen dosahovat rychlosti až 100 km/h

Pod kapotáží se ukrývá odpružení předního i zadního kola a dvojice elektromotorů o výkonu 6 kW, které využívají speciální systém přenosu točivého momentu. Ten zajišťuje, že výkon bude vždy rovnoměrně rozložen mezi obě kola, aby byla zachována stabilita.

„Právě jsme dokončili dodávku a testování našeho prvního oficiálního produktu – velice výkonné koloběžky YCOM S1-X eSkooter. Je to výsledek naší spolupráce se šampionátem eSkootr Championship, novou sérií motoristického sportu postavenou na e-mobilitě a pokrokových inovacích.“ řekl zakladatel a ředitel společnosti YCOM Nicola Scimeca.

V příštím roce to vypukne

Napájení zajišťuje lithiová baterie společnosti Williams Advanced Engineering s kapacitou 1,5 kWh. Výrobce zatím neuvedl žádné podrobnosti o tom, jak daleko může S1-X dojet na jedno nabití. Lze ale předpokládat, že závodní speciál nebude mít ani zdaleka takový dojezd jako běžně dostupné elektrické koloběžky, které mohou ujet více než 20 km.

Na testování S1-X se podílelo 16 jezdců 
Na testování S1-X se podílelo 16 jezdců

Na testování S1-X se podílelo šestnáct jezdců, přičemž výkon koloběžky byl omezen na 70 %. Manévrování s relativně vratkým strojem, pohybujícím se vysokou rychlostí, není vůbec snadné – již během testů při sníženém výkonu jezdci uváděli, že se po jízdách cítí velmi unavení.

V roce 2022 by se měly uskutečnit oficiální závody, jichž se zúčastní až třicet závodníků se zcela identickými stroji. Klání se mají odehrávat na speciálně navržených okruzích dlouhých 400 až 800 metrů.  Přestože celá myšlenka závodů na elektrických koloběžkách může znít jako parodie, závodníci budou muset být velmi fyzicky zdatní, pokud chtějí mít naději, že projedou cílem jako první.

Určitě si přečtěte

Články odjinud