Mars

Italové na Marsu něco objevili: Vypadá to jako jezero vody v kapalném stavu!

Na Marsu je podle nejnovějšího poznatku jezero kapalné vody. Pravděpodobnost jeho výskytu je velmi vysoká, potvrzují to radarová data ze satelitu, která zkoumal tým italských vědců. Jezero se však nachází poměrně hluboko pod povrchem planety, a tak by bylo velmi obtížné ověřit jeho existenci i přímo na místě nějakou sondou. Informace o objevu přinesl věděcký magazín Science.

Důkazy, že byla na Marsu voda v kapalném stavu, už byly nalezeny dříve. Stejně tak již víme, že je na Marsu nemalé množství vody ve formě ledu. Ale existence vody v tekutém stavu znovu otevírá otázky, zda by mohl být na Marsu i život. Nic takového se zatím ale nedá prokázat.

Voda se nachází na jižním pólu planety přibližně 1,5 kilometru pod vrstvou z prachu a ledu. Jezero má podle měření délku až 20 km, ale je velmi mělké. Voda má v sobě pravděpodobně rozpuštěné velké množství solí, které umožní její kapalnou existenci i při teplotách pod bodem mrazu.

Za objev vědci vděčí radaru MARSIS, který je součástí sondy Mars Express. Ta krouží kolem Marsu už patnáctým rokem a zkoumá povrch planety formou odrazu rádiového signálu. „Odrazy zespoda jsou silnější než z povrchu. To je něco, co nám oznamuje přítomnost vody,“ vysvětluje vedoucí výzkumu Robert Orosei. „Takové podmínky najdete na Zemi pouze, když pozorujete vodu pod ledem, například na Antarktidě.“

Voda v kapalném stavu je jedním z předpokladů života, proto se nabízí otázka, co aktuální objev pro možnost výskytu živých organismů na Marsu znamená. Samotný objevu krotí přehnaná očekávání. Výskyt života je velmi nepravděpodobný, na druhou stranu ne zcela vyloučený. Vždyť bakterie byly nalezeny i v nehostinných podmínkách 800 m pod vrstvou antarktického ledu.

Diskuze (1) Další článek: Mozilla: YouTube je ve Firefoxu a Edgi pětkrát pomalejší než v Chromu! Je to naschvál?

Témata článku: Země, Voda, Mars, Antarktida, Antarktický led, Výskyt, Mars Express, Povrch planety, Planeta, Přehnané očekávání, Jezero, Jižní pól, Mars Expres, Marsa, Science, Nemalé množství, Italský vědec, Stav, Druhá strana, Věděcký magazín, Živý organismus, Objev, Patnáctý rok, LED, Rádiový signál

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

** Životnost akumulátorů není neomezená a jednoho dne přijde konec ** Otestovat stav baterie můžete pomocí celé řady nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dřív než bude pozdě