Letadla | Akumulátory

Izraelský Eviation představil letadlo na baterky. Jmenuje se Alice a uletí přes tisíc kilometrů

Jednou z nejzajímavějších novinek Pařížského aerosalonu, který proběhl minulý týden, je elektrické letadlo Alice, jehož prototyp zde prezentoval izraelský startup Eviation Aircraft. Stroj, určený pro regionální leteckou dopravu, má místa pro devět pasažérů plus dva členy posádky a na jedno nabití uletí vzdálenost až 1050 kilometrů.

Eviation si zatím neklade za cíl soutěžit s tradičními letadly v letech na dlouhé vzdálenosti. Jeho 12,2 metrů dlouhý stroj s rozpětím křídel 16,12 metrů budou pohánět tři elektromotory MagniX nebo Siemens, umístěné na okrajích křídel a v ocasní části. Bude schopen letět rychlostí až 445 km/h ve výšce do 10 000 stop (cca 3 kilometry).

Letadlo na baterky

Firma má poměrně velké ambice – dle vyjádření generálního ředitele Omera Bar-Yohaye doufá, že do konce roku 2021 nebo počátkem roku 2022 získá pro letadlo Alice certifikaci od Federálního leteckého úřadu.

Prvním zákazníkem se staly aerolinky Cape Air, sídlící v Massachusetts, které zajišťují letecké linky v Montaně, v Karibiku a na severovýchodě Spojených států. Během příštích let by měly mít k dispozici „dvoucifernou“ flotilu, přičemž cena za jeden stroj je čtyři miliony dolarů (cca 90 milionů korun).

Eviation je jednou z několika společností, které pracují na elektrickém nebo hybridním letadle pro regionální trh. Firma staví na tom, že její stroj je od samého počátku koncipován jako kompletně elektrický a nejde tak o pouhou přestavbu stávajících letadel.

Stroj plný akumulátorů

Aby mohla Alice létat na takové vzdálenosti, bude muset disponovat patřičnou kapacitou akumulátorů. Zde konkrétně mluvíme o lithium-iontových bateriích s celkovou hmotností 3,7 tun a kapacitou 900 kWh. Bar-Yohay u tohoto parametru zavtipkoval v duchu, že se vlastně jedná o baterie obalené letadlem.

Samotný stroj je poměrně lehký především díky značnému použití komponent z uhlíkových vláken. Prototyp, který byl vystaven na pařížské letecké show, byl postaven ve Francii a dosud nebyl ve vzduchu. Letadlo bude nyní přepraveno do arizonského města Prescott, kde proběhnou jeho pozemní zkoušky. Další stroje budou postaveny pravděpodobně právě v Prescottu.

Převážná část letových zkoušek bude prováděna na letišti Grant County International Airport v Moses Lake, kde testují své stroje i další firmy, jako například Boeing a Mitsubishi.

Diskuze (44) Další článek: I tohle je chytrá domácnost: čisté zuby, teplá voda, internetové kukátko a Android TV

Témata článku: Technika, USA, Doprava, Létání, Baterie, Letadla, Elektřina, Energie, Francie, Akumulátory, Li-Ion, Izrael, Lithium, Karibik, Vzdálenost, Akumulátor, Montana, Siemens, Stroj, Federální letecký úřad, Tisíc kilometrů, Kilometr, Letadlo, Massachusetts, Baterka


Určitě si přečtěte

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

** Šifrovaný web je dnes už samozřejmost ** Jeden díl skládačky ale ještě chybí – DNS ** Firefox už začal a teď se na šifrované DNS chystá i Chrome

Jakub Čížek | 96

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

** Na trh míří první levné Wi-Fi 6 routery ** Nabídka zařízení, zejména notebooků, každý den roste ** Poradíme, jak nejlépe přejít s domácností na Wi-Fi 6

Tomáš Holčík | 28