Jako dopravní letadlo to pravděpodobně rentabilní nikdy nebude (pokud se do toho opět nevloží vlády a nezačne se to dotovat).Ale docela dobře si dovedu představit, že jako výcvikové letadlo to naopak může sloužit velmi dobře - procvičování okruhů, vzletů a přistání... Provoz elektromotoru je levnější než pístového leteckého motoru. Spotřeba elektřiny také znamená úsporu nákladů oproti benzínu/Avgasu/Jet-A... Na krátké lety, pokud baterie bude rychlovyměnitelná, takže bude možné na letišti pomalu dobíjet a rychle vyměnit vybitou za nabitou... Myslím, že udělat z toho letadlo určené pro výcvik pilotů by mohlo být velmi perspektivní.Pozn. pro mínusáře. Koukám, že se tady sešlo fakt hodně odborníků na letectví, haha. 😃Odborníci, kdo z vás má nějaké skutečně praktické zkušenosti s letadly abyste k věci opravdu mohli říct něco aspoň trochu zasvěceného? Např. kdo z vás prodělal pilotní výcvik ( aspoň ULL(A), PPL(A)...) abyste aspoň trochu dokázali odhadnout vhodnost letadla pro různé účely? :)
Názor byl 2× upraven, naposled 26. 6. 2019 20:05
jasne, rentabilni to urcite nebude, proto uz maji tolik objednavek, ze? to dava smysl
O objednávkách hovoří kdo konkrétně? Jak je to info skutečně důvěryhodné?Však uvidíme během pár následujících let kde je skutečnost.
Mozna by nebylo spatne, kdyby to letadlo melo take solarni panely. Treba jakoze bezne schovane. Ale bylo by mozne nabit baterky i v priapde havarie nebo pouzit k jinym ucelu pro trosecniky ci posileni napajeni cerne skrinky.
Ehm, máte prosím alespoň přibližnou představu, jak by musela vypadat sluneční baterie schopná nabít (dle místních odhadů) minimálně 900kWh akumulátor? Asi moc ne, co? 😉
porozne si prectete, co jsem napsal, nejlepe nekolikrat, ano? a budete se divit, ale lpristavaci plocha je obvykle docela velka
pardon, spatny kontext
Ne, to by opravdu nebylo dobré. Hmotnost takového zařízení by extrémně snížila velikost baterie. Navíc by stejně nebylo možné to letadlo takto nabít.
ty ultra lehke tenke ohybne by asi mohly pouzit, ale spise pro PR nez pro co jineho.
Už jste někdy slyšel o nouzové dávce pilotů? K čemu by jim byly solární panely, aby si dobily knoflíkové baterie v kalkulačce až budou počítat počet mrtvých?
Na takové aplikace se používá mechanické počítadlo https://en.wikipedia.org/wiki/Tally_counter... 😀
Počkat, to už jako létá? Když Tesla naložená čtyřmi lidmi a půltunovým akumulátorem má dojezd cca 400 km (a to kdo ví jestli), tak tohleto že ULETÍ s 11 lidmi na palubě přes 1000 km?Aha, už tu zase dlouho nebylo nic zázračného... 😀P. S. Copak ty mínusy? No, pokračovat budeme, až představí funkční prototyp splňující udané parametry, co vy na to? Já tvrdím, že se to nestane. Schválně.
Názor byl 1× upraven, naposled 26. 6. 2019 09:46
pokud byste do te tesly dal tech baterek nekolik, tak aby rekneme 60-70% hmotnosti byly baterie, tak to bude mit dojezd nasobne vyssi. Mimochodem, u auta je vliv hmotnosti na dojezt pomerne maly, daleko vetsi vliv ma odpor vzduchu
Ano, a když si na přívěsný vozík dáte generátor, a za něho cisternu, objedete celý svět. 😉
Oni prave funkcni prototyp predstavili :) Jinak by nemeli zajemce o koupi.Na druhou stranu, dobra poznamka s temi 1000 km. Tady by mohl byt dobry vytvorit baterie co nejvice lehke a levne. Tim by asi zfoukli Tesle kseft. Letadla by mela zajem a i automobilky.
Ještě neletěl.Kdyby někdo dokázal vyrábět lehké a levné bateie, tak už by je dávno dělal. Toto letadlo má používat stejné Li-Ionky, jako Tesla.
"baterie co nejvice lehke a levne" že to nikoho dřív nenapadlo....🙂
Nepředstavili.
Tedy základní udávané parametry nejdou, na rozdíl od jiných prezentací nereálné, ale viděl jsem dost fotek tohoto letadla a základní otázka zní, kam ku.va narvali těch 4,5 tuny baterek? Jediné, co mne napadá, že do křídla, ale mít 60 % hmotnosti letadla v křídlech? A i tak si nemyslím, že by se tam vešla obdoba 9 těch největších Tesláckých bateriových packů...
tipuji podlahu letadla a kridla
Tak už sem viděl nákres umístění, nějak ovšem neodpovídá fotografiím..
No, chybí tam informace, jak dlouho se to bude dobíjet z klasické zásuvky. 😀
predpokladam, ze nejcastejsi zpusob nabijeni bude z podobne velke baterie, umistene nekde na letisti, ktera se bude prubezne nabijet z nejake silnejsi zasuvky, castecne z FV panelu na strese letistni haly, pripadne v budoucnu na plose letiste :) To by umoznilo mit letiste uprostred pouste treba, neco jako doplnovaci stanice pro delsi lety.
No, pokud to budeš mít jenom na létání do vedlejšího města do práce a manželka na nákupy v Tescu, tak se to z běžné zásuvky 230V 16A přes noc dobije...😀
toto letadlo neni urcene k tomu ,abyste ho parkovat pred domem, opravdu ne
Dokud budou baterie vážit tuny, není létání na elekrickou energii moc perspektivní obor. Já jim sice fandím, ale oproti klasickým strojům nevidím jednu jedinou výhodu.
ok, pokud ty parametry splni, tak vyhody jsou tyto: spolehlivost, nizke servisni naklady, nizke palivove naklady, nulove prime emise, coz bude zejmena pro nekoho silny argument. dale nizsi hlucnost a lepsi proozni vlastnosti
zapomnel jsem na moznost vektorovani tahu motory na klidlech a mozny vyssi maximalni vykon pro reseni nebezpecnych situaci. Vesmes se da rici, ze to ma veskere vyhody, jedinou nevyhodou je hmotnost baterii a jejich pripadne delsi nabijeci doba a dostupnost patrine dimezovane zasuvky / baterie na miste
Pokud vím, s vektorováním nepočítají, zbytečně složité a těžké zařízení na dopravák.A max. výkon je dán baterkama, tedy 900 kW.
prosim? jakoze je ta baterka nezvladne dodat vice nez 1C? i ty nejhorsi liion zvladaji uplne vpohode 3C, tedy 2.7MW. Viz tesla: ta ma 100kWh baterii, ale max vykon ma cca 800-900kW.Vektorovani motory na klidlech nic navic vazit nebude, jde pouze o SW reseni. Jeden motor ubere, druhy prida a letadlo zacne zatacet.
Vektorování motorů je, že umí měnit rychlost? Aha, díky, tak to jsem se zase dozvěděl něco nového. 😀
"vektorovani tahu motory na klidlech" ano, toho se skutecne da dosahnout pouze zmenou tahu motoru. na stejnem principu napr. zataci vsechna pasova vozidla
stejne funguji vsechny drony, take pouze meni vykon motoru, coz dronu umoznuje provadet vezkere nutne rotace
No, to samozřejmě, já jsem si ovšem pod vektorováním tahu motoru vždycky představoval tohle:https://cs.wikipedia.org/wiki/Vektorov%C3%A1n%C3%A... ... Neuvědomil jsem si, že to vlastně mají už všechna vícemotorová letadla ze začátku minulého století. 😉
vporadu, nikdo nemuze znat vsechno, porad se neco ucime, tady to je vysvetleno odborne: "Vector thrust multi-rotor copter" http://www.imavs.org/papers/2013/218_IMAV2013_... ...
No, já bych hlavně viděl rozdíl v pojmu "vektorování tahu motoru", a "vektorování tahu motorY". Podle mne totiž nejde o totéž. 😉
omg. ja jsem puvodne psal toto: "vektorovani tahu motory na klidlech" nejaky dalsi dotaz, nebo uz uznate, ze to rikam spravne?
Také to ovšem může znamenat 2 motory s vektorovaným tahem, ne? Třeba něco takového:https://vtm.zive.cz/clanky/bell-nexus-vyrobce... ...
naprosty nesmysl, kazdy vi, ze stroj tezsi nez vzduch nikdy nepoleti. a uz vybec ne na baterky. Ted vazne: energeticka hustota tech baterii je 234Wh/kg, coz je naprosto realna hodnota (je ale komplet cela baterie). Soucasne tesla baterie maji cca 250, planuji 330. Pokud bude cestovni rychlost dejme tomu 400kmh, tak pro dolet 1000km to znamena 2.5 hodiny letu, 900kWh baterie za 2.5hodiny zvladne prumerne dodat 900/2.5=360kW. Klicova otazka tedy zni: staci tento vykon na udrzeni letadla ve vzduchu? Me to pripada jako uveritelne. Samozrejme to je znacne zjednodusene a klicovy parametr, tedy celkovou hmotnost leadla, nezname.
Názor byl 4× upraven, naposled 26. 6. 2019 08:44
3,7 tun baterií...., by mne opravdu zajímalo kolik váží drak a systémy, ale asi pravděpodobně jednou tolik. To se dostáváme kapacitně a hlavně hmotnostně nad úroveň maximální hmotnosti L-410 která má motory o výkonu 2 x 560kw....
toto letadlo bude urcite mit lepsi aerodynamiku, ma 3 vrtule misto dvou, coz take mirne zlepsi efektivitu a pokud bude komplet z karbonu, mohlo by vazit mene. ale rozhodne dobra poznamka a srovnani, uvidime, zda to oprvadu tuto vzdalenost uleti. Ja bych spise tipoval, ze na to budou potreba baterie s lepsi enegetickou hustutou na kg, ktere se zrovna zacaly vyrabet v cine a maji 300Wh/kg: https://insideevs.com/news/343690/catl-breaks-i... ...
Máte pravdu,.... teď jen zbývá čekat, zda se najde dostatek zájemců se specifickými požadavky aby jim v provozu letounu nečinily jeho nedostatky nepřekonatelné potíže.
Rakouský Diamond DA-62 má dva motory 135kW - tedy cca. 270kW oba.Jedná se také o nově navržený špičkově aerodynamický karbonový výrobek.... Nemusí ssebou tahat závaží 3.5tuny. Celé to letadlo prázdné váží jen něco před 1.5tuny. Vč. paliva dokáže vzít náklad cca. 730kg. Když odečteme hmotnost paliva (plné nádrže) - cca. 250kg, tak to éro dokáže vzít přibližně 480kg nákladu. Je koncipováno teoreticky pro až 6 pasažérů, což by ovšem museli být docela hubeňouři.DA62 ovšem nemá přetlakovou kabinu, což by byl podstatná hmotnost navíc. Dále jsem uvařoval základní hmornost bez dodatečné výbavy - odmrazování, kyslík, radar počasí - což je všechno výbava, kterou by snad každé dopravní letadlo mít mělo. Tohle všechno by hrubým odhadem zvedlo hmotnost letadla o nějakých 80-100kg a tedy by o tuhle hodnotu byla snížena hmotnost nákladu.Když si tak do těch parametrů toho elektrickýho éra zabrušuji, tak se přiznám, že nejsem schopen z toho vybrušovat tak, aby mě ty parametry nějak smysluplně seděly. 😝😀
Pokud stroj těžší než vzduch nikdy nepoletí, tak by šlo použít pohon na CNG, který je lehčí než vzduch - např.: http://www.cngplus.cz/novinky/letadlo-na-cng-ku... ... . A proto se asi letadla nepředělávají na LPG, který je těžší než vzduch? 😉
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.