Já a vrtulník. Perseverance pořídil první selfie

• Rover Perseverance pořídil první selfie
  • Na složené fotografii je i vrtulník Ingenuity
  • Možná už v neděli proběhne historicky první let letadla mimo planetu Zemi

Rover Perseverance pokračuje v práci na Marsu. V úterý pořídil své první selfie. Podobné snímky jsme už dříve viděli u jeho staršího bratra Curiosity. Postup získání selfie je stejný – využívá se kamera na robotickém rameni roveru. V tomto případě jde o kameru WATSON, která je součástí balíčku přístrojů SHERLOC.

Pořízení podobného selfie je poněkud složitější než hraní si s mobilním telefonem. Je složené ze 62 snímků. Jednotlivé snímky si můžete prohlédnout i zvlášť jako RAW fotografie. Stačí na webu NASA nastavit filtr pro příslušnou kameru (WATSON) a sol (den na Marsu) číslo 46.

Selfie mají popularizační význam, ale umožňují také vědcům zhodnotit stav roveru.

Oproti těm, která pořizuje Curiosity, je zde jeden podstatný rozdíl. Perseverance není na rudé planetě sám. Vedle roveru je na selfie také vrtulník Ingenuity, který se připravuje k prvnímu letu. Na snímku z 6. dubna se nachází ve vzdálenosti asi 4 metrů od roveru.

Rovery na Marsu a zub času. Zleva: Selfie od Curiosity z října 2012 (dva měsíce po přistání), uprostřed selfie od Curiosity z března 2021 a vlevo Perseverance. Foto: NASA/JPL-Caltech/Kevin M. Gill

První let vrtulníku možná už v neděli

Ingenuity byl po přistání roveru umístěn na jeho břiše. NASA nejdříve odhodila ochranný kryt, poté opatrně vysadila vrtulník na povrch a následně se pustila do testů. Ingenuity musel nejdříve přežít marsovskou noc. Před několika hodinami došlo k odemčení a prvnímu pomalému roztočení jeho rotorů.

Na Marsu je třetinová gravitace, což Ingenuity o hmotnosti 1,8 kg rozhodně pomůže. Na druhou stranu se musí vypořádat s naprosto odlišnou atmosférou – jiná je nejen z hlediska složení ale zejména tlaku. Ingenuity disponuje dvěma rotory o rozpětí 1,2 metru, které dosáhnou v maximu 2537 otáček.

K prvnímu letu by mohlo dojít v neděli. Ještě předtím „nakrmí“ Perseverance svého malého kolegu novými daty o větru a posledními pokyny. Poté vrtulník vzlétne do výšky asi 3 metrů. První let potrvá 20 až 30 sekund. Ingenuity má na palubě kameru, takže se můžeme těšit na skutečně unikátní a historické snímky.

Diskuze (7) Další článek: Ministerstvo vnutí datovou schránku každému, kdo použije eIdentitu

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, NASA, Země, Mars, Kamera, Perseverance, Curiosity, Snímek, Watson, Rover, Planeta, Roztočení, Selfie, Vrtulník, Let

Orientace na cloud a firmy funguje. Microsoft má další rekordní výsledky
Finanční výsledkyByznysMicrosoft
Nový úsvit těžby: Vyplatí se i dnes těžit kryptoměny?

** Kryptoměny jsou na vzestupu a s tím je znovu populární i jejich těžba ** Je to vidět i na nedostatku zboží na počítačovém trhu ** Jak se těží a jaká je návratnost?

Články z ComputeruEthereumTěžbaBitcoinKryptoměny
Po naší smrti se v mozku probouzejí „zombie“ geny. Překvapivě aktivní jsou i některé buňky

** Některé aktivity v mozku po smrti nejen nevyhasínají, ale naopak se rozhoří s nebývalou intenzitou ** Platí to o aktivitě vybraných genů, která dramaticky roste ** Překvapivě aktivní jsou i některé buňky, které rostou a vytvářejí nové výběžky

SmrtGenetikaMozek
U.S. Navy prověřilo raketový stealth torpédoborec Zumwalt na rozbouřeném moři

NámořnictvoLoděVojenství
Promarněná šance: AMD mohlo ovládnout trh s procesory, ale nemá co prodávat

Podceňovaná a dlouhodobá dvojka na trzích s procesory a grafickými kartami představila produkty, s nimiž může konkurovat na všech úrovních, a některé rivaly i předčí. Zdá se ale, že této situace nedokáže pořádně využít, a naopak čelí problémům.

ByznysHardware