Vesmír | Materiál

„Jaderné těstoviny“ mohou být nejpevnějším materiálem ve vesmíru

Podivná forma hmoty nalezená v objektech s vysokou hustotou (typicky v neutronových hvězdách) je skvělým kandidátem na titul „nejpevnější dosud známý materiál ve vesmíru“. Podle nových výpočtů je zhruba 10 miliardkrát pevnější než ocel.

V nitrech neutronových hvězd se jádra atomů v důsledku extrémní hustoty deformují a vzájemně propojují, což má za následek vznik struktur připomínajících těstoviny – špagety, lasagne atd.

Něco takového samozřejmě nelze napodobit v laboratorních podmínkách. Vědci proto použili počítačové simulace, v rámci kterých tyto těstoviny vystavovali stále většímu a většímu tlaku. Ukázalo se, že k jejich porušení je zapotřebí 10 miliardkrát větší síla, než k porušení oceli.

Z toho například plyne, že přestože iontová kůra neutronové hvězdy je rovněž mimořádně pevná, v určitých kritických situacích by se poškodila dříve než těstoviny uprostřed.

„Kromě toho, velká pevnost a hustota jaderných těstovin předpověděná touto prací naznačuje, že ve vnitřní kůře neutronových hvězd mohou být 'pohřbené' velké hory,“ uvedli výzkumníci.

Jinak řečeno, kvůli těmto hustým regionům by vnitřek neutronové hvězdy mohl být hrudkovitý a nerovný. A pokud tomu tak skutečně je, pak neutronové hvězdy mohou neustále generovat gravitační vlny (byť slabé).

Diskuze (12) Další článek: Konec nočního surfování. O2 Smart Box nově pošle mamce a taťkovi notifikaci

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Fyzika, Materiál, Kuře, Těstoviny, Hvězda, Porušení, Vysoká hustota, Kůra, Počítačová simulace, Neutronová hvězda, Gravitační vlna, Hustota, Ocel, Velká síla, Velký tlak, Laboratorní podmínky, Nový výpočet

Tipy pro Google: Umí mnohem víc než jen vyhledávat, zkuste některé fígle

** Google není jen vyhledávací pole se dvěma tlačítky ** Můžete ho ovládnout pomocí parametrů a příkazů ** Kromě výsledků vyhledávání nabízí také další funkce

Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

USB kabely IKEA: Ať už USB-C nebo Lightning, překvapí svými vlastnostmi

** IKEA nabízí USB kabely pro napájení telefonů či jiných zařízení ** Nově zařadila i kabel s konektorem Lightning pro zařízení Apple ** Kabely překvapily svým kvalitním zpracováním a nízkou cenou

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

** Životnost akumulátorů není neomezená a jednoho dne přijde konec ** Otestovat stav baterie můžete pomocí celé řady nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dřív než bude pozdě