„Jaderné těstoviny“ mohou být nejpevnějším materiálem ve vesmíru

Podivná forma hmoty nalezená v objektech s vysokou hustotou (typicky v neutronových hvězdách) je skvělým kandidátem na titul „nejpevnější dosud známý materiál ve vesmíru“. Podle nových výpočtů je zhruba 10 miliardkrát pevnější než ocel.

V nitrech neutronových hvězd se jádra atomů v důsledku extrémní hustoty deformují a vzájemně propojují, což má za následek vznik struktur připomínajících těstoviny – špagety, lasagne atd.

Něco takového samozřejmě nelze napodobit v laboratorních podmínkách. Vědci proto použili počítačové simulace, v rámci kterých tyto těstoviny vystavovali stále většímu a většímu tlaku. Ukázalo se, že k jejich porušení je zapotřebí 10 miliardkrát větší síla, než k porušení oceli.

Z toho například plyne, že přestože iontová kůra neutronové hvězdy je rovněž mimořádně pevná, v určitých kritických situacích by se poškodila dříve než těstoviny uprostřed.

„Kromě toho, velká pevnost a hustota jaderných těstovin předpověděná touto prací naznačuje, že ve vnitřní kůře neutronových hvězd mohou být 'pohřbené' velké hory,“ uvedli výzkumníci.

Jinak řečeno, kvůli těmto hustým regionům by vnitřek neutronové hvězdy mohl být hrudkovitý a nerovný. A pokud tomu tak skutečně je, pak neutronové hvězdy mohou neustále generovat gravitační vlny (byť slabé).

Diskuze (12) Další článek: Konec nočního surfování. O2 Smart Box nově pošle mamce a taťkovi notifikaci

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Fyzika, Materiál, Vysoká hustota, Velká síla, Porušení, Neutronová hvězda, Hvězda, Hustota, Kůra, Nový výpočet, Ocel, Velký tlak, Počítačová simulace, Gravitační vlna, Těstoviny, Laboratorní podmínky

Externí SSD se může hodit. Je rychlé, malé zvenku, velké uvnitř a cena už se snese

** Vyzkoušeli jsme rychlé externí SSD Samsung T5 ** Externí SSD je lepší než flešky i velké plotnové disky, většímu rozšíření doposud bránila především cena ** Samsung T5 zvládne i chytré šifrování a připojení k mobilu

Inteligentní akvárium Bluenero se o rybičky postará samo

** Chcete chovat akvarijní rybičky, ale nemáte čas se o ně starat? ** Chytré akvárium je samo nakrmí a postará se o jejich komfort ** Projekt Bluenero zatím sbírá finance na Indiegogo

Astronomové objevili daleko za Plutem objekt s extrémní dráhou. Může ukazovat na existenci planety Devět

** Astronomové objevili daleko za Neptunem těleso 2015 TG387 ** Okolo Slunce se pohybuje po extrémně protáhlé dráze ** Jeho dráha může ukazovat na existenci planety Devět

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo