Zdraví | Bakterie | Houby

Jak často bychom měli prát ložní prádlo podle mikrobiologa?

V posteli strávíme více než třetinu svých životů. Podle mikrobiologa Philipa Tierna z New York University se však právě toto místo rychle může změnit v „botanický park“ různých hub a bakerií.

Nedávná studie, která hodnotila míru kontaminace ložního prádla houbami, ukázala, že prachové a syntetické polštáře staré 1,5-20 let mohou obsahovat 4 až 17 různých druhů. A není divu – lidé totiž v postelích každoročně vyprodukují cca 100 litrů potu, čímž pro inkriminované organismy vytvářejí ideální životní podmínky.

V postelích se toho dá najít ovšem mnohem víc: bakterie, pyl, prach, půdu, roztoče, odumřelé kožní buňky, vaginální a anální exkrece atd.

Philip proto tvrdí, že ložní prádlo bychom měli měnit jednou týdně. Právě sedm dní totiž úplně stačí k tomu, aby množství výše zmíněných kontaminantů dosáhlo „významné“ úrovně.

„I pokud netrpíte alergií jako takovou, můžete mít alergickou reakci,“ konstatoval mikrobiolog v loňském rozhovoru pro Business Insider a dodal, že problém nepředstavuje jen naše chování či pocení, ale rovněž obyčejná gravitace. I kvůli té totiž v našich matracích končí spousta nečistot.

„Pokud se na ulici dotknete psího výkalu, budete si chtít umýt ruce. Zvažte to analogicky k vaším lůžkovinám,“ uzavřel Tierno.

Foto: Seymourjohnson.af.mil