Jak funguje nizozemský plovoucí terminál na zkapalněný plyn? Česko má díky němu přežít zimu

Ve čtvrtek 8. září byl v námořním přístavu Eemshaven na severu Nizozemska slavnostně zahájen provoz plovoucího terminálu na zkapalněný zemní plyn (LNG). Při jeho spuštění byl přítomen i český předseda vlády Petr Fiala, neboť přinejmenším pro několik následujících měsíců se bude jednat o projekt, který je pro Českou republiku klíčový.

Společnosti ČEZ se totiž podařilo získat do pronájmu část tohoto terminálu, což v konečném důsledku do jisté míry povede k omezení závislosti na Rusku. Dle dostupných informací by měl plyn, jež z tohoto zdroje poputuje do Česka, pokrýt asi třetinu roční spotřeby.

„Je to poprvé, kdy Česká republika podíl na takovém terminálu má a jde o vůbec první terminál na LNG, který se zprovoznil v Evropě po začátku války na Ukrajině. Jde také o důkaz, že Evropa v rámci boje za energetickou bezpečnost táhne za jeden provaz. Terminál budou využívat společnosti z Nizozemska, Francie a Česka a při přepravě plynu spolupracujeme s Německem,“ řekl premiér Fiala.

Co je terminál na zkapalněný zemní plyn?

Terminál na zkapalněný zemní plyn je zařízení pro zajištění dovozu a/nebo vývozu zkapalněného zemního plynu. Zahrnuje zařízení pro nakládku a vykládku LNG do/ze zaoceánských tankerů, pro přepravu, zkapalňování, opětovné zplyňování, zpracování, skladování, přečerpávání a kompresi. LNG v kapalném skupenství představuje nejefektivnější způsob přepravy zemního plynu na dlouhé vzdálenosti – v tomto případě po moři.

Běžný terminál zkapalněný zemní plyn má čtyři funkce:

  • Zakotvení tankerů LNG a vykládka nebo překládka nákladu,
  • skladování LNG v kryogenních nádržích,
  • opětovné zplynování LNG,
  • odesílání plynu do distribuční sítě.
Klepněte pro větší obrázek Schéma terminálu v Eemshavenu

Terminály lze rozdělit na dva typy: pro vývoz, nebo dovoz LNG, přičemž většina z nich zajišťuje obě funkce. Při exportu je nutné transformovat plyn do kapalného skupenství. Během tohoto procesu jsou pomocí aminů odstraňovány takzvané kyselé složky. V importních terminálech se pak plyn, dovezený nejčastěji lodní dopravou, převádí z kapalné formy zpět do plynné podoby.

V případě nizozemského terminálu je používáno označení „plovoucí“. Plovoucí skladovací a znovuzplyňovací jednotka (FSRU; Floating Storage and Regasification Unit) je terminál v podobě speciální lodě, zakotvené v blízkosti přístavu. S tímto typem terminálů se můžeme setkat například v Brazílii, Argentině, Kuvajtu, Izraeli, Spojených arabských emirátech, Itálii, Indonésii, Číně, Turecku, Litvě a nově též v Nizozemsku.

V další části článku popíšeme, jak LNG terminál funguje. Klikněte na šipku

Diskuze (105) Další článek: „Mimozemský život pravděpodobně nalezneme během nadcházejících 25 let,“ říká expert na exoplanety

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,