Jak je cítit planeta Uran? Podle vědců pořádně smrdí!

Astronomové konečně zjistili, z čeho se skládají oblaka Uranu – a jak se ukázalo, podle všeho pěkně páchnou. Obsahují totiž sirovodík. Ostatně, pokud jste někdy rozbili zkažené vajíčko, jistě dobře víte, jakou „sílu“ tento plyn má.

Odhalit složení Uranových mraků byl mnohem větší oříšek, než by se na první pohled mohlo zdát. Již nějakou dobu jsme věděli, že v atmosféře inkriminované planety se nachází metan, vodík a helium – ovšem určit koncentraci sloučenin jako voda, amoniak či sirovodík vzhledem k její vzdálenosti umožnil až silný teleskop Gemini.

Tým vědců vedený planetárním fyzikem Patrickem Irwinem z Oxfordu s pomocí tzv. Near-Infrared Integral Field Spectrometer (NIFS) provedl dosud nejpodrobnější spektroskopickou analýzu oblaků. Ta potvrdila přítomnost sirovodíku.

Zmíněný výsledek udělal tečku za dlouholetou diskusí o tom, zda dané oblasti dominuje sirovodík či amoniak. Současně odlišil Uran od Jupitera a Saturnu, kteréžto planety mají ve svých atmosférách velké množství druhého zmíněného plynu, ale nad jejich oblaky není žádný sirovodík. To by mohlo vrhnout více světla na historii Sluneční soustavy.

„Během formování naší Sluneční soustavy byla rovnováha mezi dusíkem a sírou (a tím i amoniakem a na Uranu nově detekovaným sirovodíkem) určena teplotou a místem vzniku planety,“ vysvětlil Leigh Fletcher z University of Leicester.

Je tedy pravděpodobné, že plynní obři Saturn a Jupiter se vytvářeli odděleně od ledového Uranu a Neptunu – a všechny čtyři jmenované planety se vytvářely odděleně od skalnatých vnitřních planet Merkuru, Venuše, Země a Marsu.

Diskuze (2) Další článek: Ideální místo, kde propařit noc: V hotelu Hilton připravili pokoj pro hráče

Témata článku: Vesmír, Věda, Výzkum, Astronomie, Sluneční soustava, Saturn, Jupiter, Venuše, Uran, NIF, Uran a Neptun, Amoniak, Jak, Gemini, Fletcher, Leigh, Univerzita of Leicester, Země a Mars, Merkur, Vědec, Oblaka, Jupiter a Saturn, Oxford, První pohled, Sirovodík

Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia

Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek

Windows 11Windows UpdateMicrosoft
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft