Elon Musk s oblibou říká, že ta opravdová magie není v konstrukci automobilu, ale v jeho výrobě. Přitom pro externího pozorovatele to je těžko představitelné – při premiéře nové Tesly diskutujeme nad oznámenými parametry a bereme je jako dané. Jenže zvláště u Tesly tohle neplatí, auto se v průběhu let vyvíjí, nikdy není hotové a s trochou nadsázky se dá říct, že žádné dvě Tesly nejsou stejné.
V jakém směru se Tesly mění? Jednak firma řeší problémy, které se mohly objevit v předchozích iteracích, ale hlavně neustále tlačí na optimalizaci výrobních nákladů – i Musk o tomhle nikdy nekončícím procesu mluví jako o vášni, která hraničí s posedlostí (jeho podřízení by patrně vymysleli i ostřejší výrazy).
Skutečný efekt takové kontinuální snahy je těžko viditelný, ale tady poslouží data z výročních zpráv. Do přehledného grafu je poskládal účet @TroyTeslike, který se dlouhodobě zaměřuje na analýzu informací spojených se společností Tesla.
Výsledky Muskovy snahy jsou opravdu působivé. I přes veškerou inflaci náklady na výrobu Modelů 3 a Y za 4,5 roku poklesly ze 41 na 32 tisíc dolarů. Při tom jsou tato (na pohled stejná) auta lepší, vyzrálejší, tišší, pohodlnější a efektivnější – v náhodných komentářích to zmiňují recenzenti, kteří se projeli auty z různých ročníků produkce.
I tohle vysvětluje, jak může Tesla opakovaně zlevňovat a přiostřovat tak konkurenční boj. Druhým výrazným faktorem je, že za poslední tři roky klesla hrubá marže z 30 % na polovinu (až od posledního kvartálu vyskočila na 17,1%).