Zdraví | Potraviny

Jak nám geneticky modifikovaná kukuřice může škodit? Vědci mají konečně jasno

Několik desítek let a tisíce studií. Tak by se dala ve stručnosti shrnout historie výzkumu geneticky modifikované kukuřice, kterou někteří adorují a jiní zatracují. Navzdory tomu však ohledně ní i jiných geneticky modifikovaných organismů stále koluje řada dezinformací.

Tuto situaci by mohla zlepšit nová metaanalýza, která mj. ukázala, že genetické modifikace zvyšují výnosnost kukuřice o 5,6 až 24,5 %. Většinu lidí však z pochopitelných důvodů mnohem víc zajímá to, zda konzumace takových potravin nemůže mít negativní vliv na jejich zdraví.

V tomto ohledu jsou výsledky jasné – geneticky modifikovaná kukuřice žádné riziko nepředstavuje. Naopak ji lze považovat za zdravější, protože obsahuje až o 36,5 % méně škodlivých mykotoxinů (záleží na konkrétním druhu).

Upravené rostliny totiž dokážou lépe odolávat útokům hmyzu, které oslabují jejich imunitu a činí je náchylnějšími vůči houbám produkujícím mykotoxiny. Zmíněné chemické látky se sice často odstraňují čištěním, nicméně určité riziko stále existuje.

Nutno dodat, že dotyčná metaanalýza byla opravdu rozsáhlá – zahrnovala celkem 6000 studií provedených během uplynulých 21 let. To nám podle jejích autorů umožňuje „vyvodit jednoznačné závěry, které pomohou zvýšit důvěru veřejnosti v potraviny vyráběné z geneticky modifikovaných rostlin.“

Není tedy divu, že někteří odborníci v dané souvislosti hovoří rovnou o „závěrečné kapitole“ v diskusi o geneticky modifikovaných potravinách. Až čas ale ukáže, zda jejich optimismus není příliš přehnaný.

Diskuze (58) Další článek: Legendární Age of Empires je v modernizované verzi na Microsoft Store. Stojí pětistovku

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Genetika, Studium, Potraviny, Rostliny, Kukuřice, M/s, Závěrečná kapitola, Studies, Modifikovaný organismus, Year, Uplynulý rok, Genetická modifikace, Vědec, GMO, Určité riziko, Pochopitelný důvod, Jednoznačný závěr, Negativní vliv, Modifikace

Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Dubnové aktualizace Windows se nepovedly. Způsobují zamrzání systému

** V úterý začal Microsoft uvolňovat dubnové kumulativní aktualizace ** Netrvalo dlouho a uživatelé začali hlásit první potíže ** Nejčastěji jde o zpomalení a zamrzání systému

Šmírování na Street View: Koukněte se, co zachytily kamery Googlu

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

** Životnost akumulátorů není neomezená a jednoho dne přijde konec ** Otestovat stav baterie můžete pomocí celé řady nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dřív než bude pozdě