Zdraví | Potraviny

Jak nám geneticky modifikovaná kukuřice může škodit? Vědci mají konečně jasno

Několik desítek let a tisíce studií. Tak by se dala ve stručnosti shrnout historie výzkumu geneticky modifikované kukuřice, kterou někteří adorují a jiní zatracují. Navzdory tomu však ohledně ní i jiných geneticky modifikovaných organismů stále koluje řada dezinformací.

Tuto situaci by mohla zlepšit nová metaanalýza, která mj. ukázala, že genetické modifikace zvyšují výnosnost kukuřice o 5,6 až 24,5 %. Většinu lidí však z pochopitelných důvodů mnohem víc zajímá to, zda konzumace takových potravin nemůže mít negativní vliv na jejich zdraví.

V tomto ohledu jsou výsledky jasné – geneticky modifikovaná kukuřice žádné riziko nepředstavuje. Naopak ji lze považovat za zdravější, protože obsahuje až o 36,5 % méně škodlivých mykotoxinů (záleží na konkrétním druhu).

Upravené rostliny totiž dokážou lépe odolávat útokům hmyzu, které oslabují jejich imunitu a činí je náchylnějšími vůči houbám produkujícím mykotoxiny. Zmíněné chemické látky se sice často odstraňují čištěním, nicméně určité riziko stále existuje.

Nutno dodat, že dotyčná metaanalýza byla opravdu rozsáhlá – zahrnovala celkem 6000 studií provedených během uplynulých 21 let. To nám podle jejích autorů umožňuje „vyvodit jednoznačné závěry, které pomohou zvýšit důvěru veřejnosti v potraviny vyráběné z geneticky modifikovaných rostlin.“

Není tedy divu, že někteří odborníci v dané souvislosti hovoří rovnou o „závěrečné kapitole“ v diskusi o geneticky modifikovaných potravinách. Až čas ale ukáže, zda jejich optimismus není příliš přehnaný.

Diskuze (58) Další článek: Legendární Age of Empires je v modernizované verzi na Microsoft Store. Stojí pětistovku

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Rostliny, Genetika, Studium, Potraviny, Negativní vliv, GMO, Kukuřice, Pochopitelný důvod, Year, Genetická modifikace, Modifikace, Závěrečná kapitola, Jednoznačný závěr, Vědec, Uplynulý rok, Modifikovaný organismus, M/s, Určité riziko

Zbavujeme se Googlu: vybíráme nejlepší alternativy, které nahradí jeho služby

** Google nabízí spoustu služeb, ale většina z nich má i dobré alternativy ** Pokud z nějakého důvodu nechcete používat služby Googlu, nemusíte ** Připravili jsme přehled služeb, kterými lze ty od Googlu nahradit

Karel Javůrek, David Polesný | 90

Moral machine: Už víme, zdali je lepší zabít psy, sebe nebo matky na přechodu

** Jak byste se sami vypořádali s tramavajovým dilematem? ** Vědci před lety spustili globální dotazník ** Nyní se pochlubili s výsledky

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně