Jak objevit mimozemský život? Nejlepší bude pátrat po jeho stopách

• Po cizím životě pátrá celá řada odborníků
  • Někteří však tvrdí, že hledání by se mělo rozšířit i na jeho stopy, které mohly přečkat v horninách
  • Jde například o vyhloubené chodby či exkrementy

Je to jedna z hlavních otázek celého lidstva. Jsme ve vesmíru sami? Anebo najdeme alespoň nějaké náznaky života jinde ve vesmíru? Po cizím životě teď pátrá celá řada odborníků. Na Marsu i na jiných tělesech. Možná by se ale neměli zaměřovat přímo na hledání žijících organismů, ale také pátrat po fosilních stopách jejich minulých životů.

Andrea Baucon z italské Univerzity v Modeně a jeho spolupracovníci tvrdí, že nejlepší bude rozšířit hledání mimozemského života z žijících a fosilních organismů také na jejich stopy, které mohly přečkat celé věky v horninách kosmických těles. Pozemští paleontologové to ostatně dělají zcela běžně.

Paleontoložka Lisa Buckley z kanadského centra Peace Region Palaeontology Research Centre v Britské Kolumbii se domnívá, že kdybychom na cizích tělesech pátrali po i po stopách zanechaných organismy, tak bychom tím podstatně zvýšili šance, že objevíme něco zajímavého. Jeden tvor může podle Buckleyové zanechat za život veliké množství stop, ale jenom jednu jedinou fosilii svého těla.

Baucon doporučuje, že bychom měli hledat stopy, díry a vyhloubené chodby, exkrementy, a další známky přítomnosti něčeho živého v dostupných sedimentech na Marsu, Titanu a dalších alespoň trochu vhodných tělesech Sluneční soustavy.

Tímto způsobem bychom prý měli zaznamenat i dávný výskyt měkkých organismů, u nichž je jinak jen málo pravděpodobné, že zanechají nějaké rozeznatelné fosilní otisky. Z fosilních stop lze také podle Baucona vyčíst poznatky o ekologii a chování těch, kdo stopy zanechali. To je opět běžný směr výzkumu pozemských paleontologů.

Pátrat po stopách mimozemských organismů není špatný nápad. Má to ale jeden velký háček. I na Zemi mají paleontologové často potíže s přiřazením stop k příslušnému organismu. Není dokonce žádnou výjimkou, že si odborníci nejsou vůbec jistí, zda jde o stopy živého organismu, či nikoliv.

V řadě případů se již ukázalo, že jsme údajné stopy života chápali úplně špatně. A to je řeč o Zemi, kde máme poměrně slušnou představu o tom, co zde žije v dnešní době i v dobách minulých. Představa, že se budeme srovnatelně dobře orientovat ve fosilních „stopách“ na Marsu nebo na jiných tělesech, je dost naivní. To ale rozhodně není důvod, abychom po takových stopách na povrchu těles Sluneční soustavy nepátrali. Třeba tam najdeme něco překvapivého.

Zdroj: New Scientist

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Mars, Mimozemský život, Objev, Nadcházející desetiletí, Známý astronom, Život, Mimozemšťané, Sediment, Cizí život

• Lukáš Vyhnálek 20. 7. 2017 14:35:38
    mbheh! to sou ale.. supr zprávy, když se (1:100000000000) zadaří, najdou...
  • radon 20. 7. 2017 13:42:10
    Hledat chodby a exkrementy? Jak je to dlouho, co se v Evrope zvedly Alpy?...

Sondy Voyager už jsou čtyřicet let na cestě. Nesou důkazy o lidském životě

** Dnes uplynulo 40 let od startu sondy Voyager 2 ** Ta během své mise jako jediná v historii lidstva mise navštívila orbity hned čtyř planet ** Za dva týdny oslaví stejné výročí i sonda Voyager 1

Dnes | Schwarzman Marek

Průhledné solární bloky tvoří strukturu budovy a zároveň dodávají elektřinu

** Nový vědecký „startup“ vyvinu unikátní formu solárních bloků ** Solární bloky poskytují průhlednou a pevnou strukturu pro stavbu budov, ale díky Slunci zároveň dodávají elektřinu ** Integrované řešení může nahradit nebo doplnit klasické solární řešení na střeše

Včera | Javůrek Karel | 4

Oči na obloze: Kolik družic právě funguje na oběžné dráze?

** Kosmický průmysl vygeneroval vloni 339,1 miliard dolarů ** Na oběžné dráze pracuje přes 1400 družic ** Vloni odstartovalo do vesmíru 126 nových