Mars | Reaktor

Jak osvětlit Mars: NASA testuje miniaturní jaderný reaktor

NASA testuje kompaktní jadernou elektrárnu, která by mohla zajišťovat elektřinu pro kolonii na Marsu. Konkrétně se jedná o reaktor Kilopower.

„Mars, to je s menším množstvím slunečního světla než Země nebo Měsíc, velmi nízkými nočními teplotami a velmi zajímavými prachovými bouřemi, které mohou trvat týdny až měsíce a pohlcují celou planetu, velmi náročné prostředí pro energetické systémy,“ řekl Steve Jurczyk z NASA agentuře Reuters.

„Kompaktní velikost a robustnost Kilopoweru nám umožňuje na jediném landeru doručit na povrch několik jednotek, které poskytnou desítky kilowattů energie.“

Kilopower by měl dodávat nejen energii potřebnou k čištění vody a produkci kyslíku na marsovské základně, ale také k výrobě tekutého kyslíku a paliva pro rakety – takže astronauti by se v případě potřeby mohli vrátit zpět na Zemi.

Kilopower využívá štěpnou reakci na pevném kovovém bloku k výrobě tepla, které je následně rozváděno trubkami naplněnými sodíkem. Výsledné teplotní rozdíly se používají k produkci elektřiny. Srdcem reaktoru je tzv. Stirlingův motor. Z 0,45 kg uranu lze získat tolik energie, jako z 1,36 milionu kg uhlí.

Vývoj je stále ještě v počáteční fázi, ale první výsledky jsou velmi slibné. V březnu by se podle dostupných informací měla uskutečnit zkouška plného výkonu. „Tato technologie by mohla být využitelná pro více misí NASA. Doufáme, že jde o první krok ke štěpným reaktorům, které vytvoří nové paradigma skutečně ambiciózního a inspirativního průzkumu vesmíru,“ uvedl hlavní návrhář Kilopoweru Dave Poston.

Zdroj: ScienceAlert, Foto: NASA

Diskuze (33) Další článek: DxO Mark, novodobý soudce a kat fotomobilů. Nakolik se mu dá věřit?

Témata článku: Vesmír, Země, NASA, Měsíc, Mars, Elektřina, Energie, Reaktor, Kolonizace, Uran, Sluneční světlo, ScienceAlert, Kompaktní velikost, Nové paradigma, První krok, Dostupná informace, Kyslík, Celá planeta, Štěpná reakce, Počáteční fáze, Reuters, Energetický systém, Náročné prostředí, Tekutý kyslík, Jaderný reaktor