Jak osvětlit Mars: NASA testuje miniaturní jaderný reaktor

NASA testuje kompaktní jadernou elektrárnu, která by mohla zajišťovat elektřinu pro kolonii na Marsu. Konkrétně se jedná o reaktor Kilopower.

„Mars, to je s menším množstvím slunečního světla než Země nebo Měsíc, velmi nízkými nočními teplotami a velmi zajímavými prachovými bouřemi, které mohou trvat týdny až měsíce a pohlcují celou planetu, velmi náročné prostředí pro energetické systémy,“ řekl Steve Jurczyk z NASA agentuře Reuters.

„Kompaktní velikost a robustnost Kilopoweru nám umožňuje na jediném landeru doručit na povrch několik jednotek, které poskytnou desítky kilowattů energie.“

Kilopower by měl dodávat nejen energii potřebnou k čištění vody a produkci kyslíku na marsovské základně, ale také k výrobě tekutého kyslíku a paliva pro rakety – takže astronauti by se v případě potřeby mohli vrátit zpět na Zemi.

Kilopower využívá štěpnou reakci na pevném kovovém bloku k výrobě tepla, které je následně rozváděno trubkami naplněnými sodíkem. Výsledné teplotní rozdíly se používají k produkci elektřiny. Srdcem reaktoru je tzv. Stirlingův motor. Z 0,45 kg uranu lze získat tolik energie, jako z 1,36 milionu kg uhlí.

Vývoj je stále ještě v počáteční fázi, ale první výsledky jsou velmi slibné. V březnu by se podle dostupných informací měla uskutečnit zkouška plného výkonu. „Tato technologie by mohla být využitelná pro více misí NASA. Doufáme, že jde o první krok ke štěpným reaktorům, které vytvoří nové paradigma skutečně ambiciózního a inspirativního průzkumu vesmíru,“ uvedl hlavní návrhář Kilopoweru Dave Poston.

Zdroj: ScienceAlert, Foto: NASA

Diskuze (33) Další článek: DxO Mark, novodobý soudce a kat fotomobilů. Nakolik se mu dá věřit?

Témata článku: Vesmír, NASA, Země, Mars, Elektřina, Energie, Měsíc, Kolonizace, Reaktor, Uran, Kompaktní velikost, Jurczyk, Energetický systém, Dostupná informace, Nové paradigma, ScienceAlert, Jade, Malé množství, MINI +, První krok, Plný výkon, Sluneční světlo, Kyslík, Náročné prostředí, Steve Jurczyk

Hardcore akce Sekiro byla dohrána se zavázanýma očima. Zvládnete to také?

Jakoby nestačilo, že na hru celou dobu nekoukal, on ji ještě ke všemu dokázal odehrát za méně jak 2 hodiny!

Radek Wunderlich
Streamování herSekiro: Shadows Die Twice
Samsung The Frame – co umí a jak se ovládá unikátní řada televizorů

Vyzkoušeli jsme si The Frame (2021), který má stále co nabídnout. Chlubí se sice hlavně režimem uměleckých děl, ale rozhodně je více důvodů, proč jej zvolit místo klasiky.

Tomáš Holčík
SamsungTelevizory

Bohemia Interactive představuje nový engine Enfusion

Bohemia Interactive patří mezi největší česká studia. Dnes nám představilo svoji novou technologii.

Bohemia InteractiveTechnologie
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček