Jak osvětlit Mars: NASA testuje miniaturní jaderný reaktor

NASA testuje kompaktní jadernou elektrárnu, která by mohla zajišťovat elektřinu pro kolonii na Marsu. Konkrétně se jedná o reaktor Kilopower.

„Mars, to je s menším množstvím slunečního světla než Země nebo Měsíc, velmi nízkými nočními teplotami a velmi zajímavými prachovými bouřemi, které mohou trvat týdny až měsíce a pohlcují celou planetu, velmi náročné prostředí pro energetické systémy,“ řekl Steve Jurczyk z NASA agentuře Reuters.

„Kompaktní velikost a robustnost Kilopoweru nám umožňuje na jediném landeru doručit na povrch několik jednotek, které poskytnou desítky kilowattů energie.“

Kilopower by měl dodávat nejen energii potřebnou k čištění vody a produkci kyslíku na marsovské základně, ale také k výrobě tekutého kyslíku a paliva pro rakety – takže astronauti by se v případě potřeby mohli vrátit zpět na Zemi.

Kilopower využívá štěpnou reakci na pevném kovovém bloku k výrobě tepla, které je následně rozváděno trubkami naplněnými sodíkem. Výsledné teplotní rozdíly se používají k produkci elektřiny. Srdcem reaktoru je tzv. Stirlingův motor. Z 0,45 kg uranu lze získat tolik energie, jako z 1,36 milionu kg uhlí.

Vývoj je stále ještě v počáteční fázi, ale první výsledky jsou velmi slibné. V březnu by se podle dostupných informací měla uskutečnit zkouška plného výkonu. „Tato technologie by mohla být využitelná pro více misí NASA. Doufáme, že jde o první krok ke štěpným reaktorům, které vytvoří nové paradigma skutečně ambiciózního a inspirativního průzkumu vesmíru,“ uvedl hlavní návrhář Kilopoweru Dave Poston.

Zdroj: ScienceAlert, Foto: NASA

Diskuze (33) Další článek: DxO Mark, novodobý soudce a kat fotomobilů. Nakolik se mu dá věřit?

Témata článku: Vesmír, Země, Měsíc, Mars, NASA, Elektřina, Energie, Uran, Reaktor, Kolonizace, Dostupná informace, Štěpná reakce, ScienceAlert, Reuters, Kyslík, První výsledek, Celá planeta, Malé množství, Sluneční světlo, Plný výkon, Tekutý kyslík, Kompaktní velikost, Počáteční fáze, Jaderný reaktor, První krok

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Proč je pro obézní lidi tak těžké shodit nadbytečná kila?

** Obézním lidem selhávají mechanismy, jež je mají chránit před nadměrným příjmem potravy ** Mozek tlouštíků ignoruje hormon leptin varující před hromaděním tukové tkáně v těle ** Vědci nyní odhalili, jak to udělat, aby mozek otupený obezitou leptin opět vnímal

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

Pojďme programovat elektroniku: Blikající potvory i legendární displeje starých Nokií

** Skoro každý kutil si koupí maličký levný OLED ** A také segmentový a znakový displej ** Pojďme se na některé z nich podívat

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

** Britští vědci odhalili uzlový bod procesů, kterými vzniká nejpronikavější složka lidského tělesného pachu ** Nové generaci deodorantů by mohl dodat na síle cílený zásah do života malé skupinky kožních bakterií ** Podle některých vědců by to ale znamenalo zpřetrhat pouta mezi člověkem a mikrobem