Mars | Děti | Kolonizace

Jak plodit děti na Marsu? Klíčem k úspěchu by mohly být úpravy naší DNA

V souvislosti s ambiciózními plány kolonizace Marsu se často řeší i otázka, zda bychom se na něm vůbec mohli rozmnožovat. Podle nové studie provedené odborníky z University of Information Technology and Management je to v podstatě nemožné, leda bychom… pozměnili svou DNA.

Kromě radiace představuje velký problém i mikrogravitace. Ta mj. dokáže způsobit úbytek kostní hmoty a ovlivnit hladiny tekutin v očích a míchách astronautů, což vede ke ztrátě zraku.

Pokud k tomu přidáme ještě další „lahůdky“ spojené s pobytem ve vesmíru – imunosupresi, změny nervového systému, ztrátu sluchu atd. – reprodukci v podmínkách panujících na Rudé planetě si lze představit opravdu jen velmi obtížně.

Co by tedy dva hypotetičtí kolonisté rozdílného pohlaví museli udělat v případě, že by chtěli založit rodinu? Vědci navrhují využít techniku CRISPR a modifikovat DNA tak, aby vznikl víceméně nový typ člověka.

Netřeba asi dodávat, že k něčemu takovému je ještě dlouhá cesta. Momentálně nevíme třeba ani to, jaký vliv má mikrogravitace na produkci mužských a ženských gamet – vůbec nemluvě o procesech těhotenství a porodu.

Plození dětí mimo naší rodnou planetu zkrátka představuje zcela neprobádanou kapitolu. Samozřejmě to teoreticky lze vyzkoušet (například na vesmírné stanici), avšak takové experimentování by nepochybně pro řadu z nás nebylo akceptovatelné z etického hlediska.

Diskuze (33) Další článek: Už žádné flešky a externí disky. IBM je všem zaměstnancům natvrdo zakázalo