Mars | Děti | Kolonizace

Jak plodit děti na Marsu? Klíčem k úspěchu by mohly být úpravy naší DNA

V souvislosti s ambiciózními plány kolonizace Marsu se často řeší i otázka, zda bychom se na něm vůbec mohli rozmnožovat. Podle nové studie provedené odborníky z University of Information Technology and Management je to v podstatě nemožné, leda bychom… pozměnili svou DNA.

Kromě radiace představuje velký problém i mikrogravitace. Ta mj. dokáže způsobit úbytek kostní hmoty a ovlivnit hladiny tekutin v očích a míchách astronautů, což vede ke ztrátě zraku.

Pokud k tomu přidáme ještě další „lahůdky“ spojené s pobytem ve vesmíru – imunosupresi, změny nervového systému, ztrátu sluchu atd. – reprodukci v podmínkách panujících na Rudé planetě si lze představit opravdu jen velmi obtížně.

Co by tedy dva hypotetičtí kolonisté rozdílného pohlaví museli udělat v případě, že by chtěli založit rodinu? Vědci navrhují využít techniku CRISPR a modifikovat DNA tak, aby vznikl víceméně nový typ člověka.

Netřeba asi dodávat, že k něčemu takovému je ještě dlouhá cesta. Momentálně nevíme třeba ani to, jaký vliv má mikrogravitace na produkci mužských a ženských gamet – vůbec nemluvě o procesech těhotenství a porodu.

Plození dětí mimo naší rodnou planetu zkrátka představuje zcela neprobádanou kapitolu. Samozřejmě to teoreticky lze vyzkoušet (například na vesmírné stanici), avšak takové experimentování by nepochybně pro řadu z nás nebylo akceptovatelné z etického hlediska.

Diskuze (33) Další článek: Už žádné flešky a externí disky. IBM je všem zaměstnancům natvrdo zakázalo

Témata článku: Vesmír, Budoucnost, Výzkum, Mars, Děti, Lidé, Kolonizace, DNA, Etické hledisko, Klíč, Right, Plození, Podmínka panující, Rudá planeta, Vesmírná stanice, Úprava, Úspěch, Ambiciózní plán, Rodná planeta, Velký problém, Mar, Netřeba, Nervový systém, Planeta, Mikrogravitace

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?