Jak rozjet parní lokomotivu. Od škrtnutí zápalkou k pohybu pístu v parním stroji

  • K uvedení parní lokomotivy do provozu nestačí otočit klíčem.
  • Měli jsme možnost takovou přípravu sledovat zblízka, k rozjetí jsme potřebovali čtyři hodiny.
  • V galerii najdete, co bylo od zapálení v topeništi potřeba udělat.

K jízdě jsme připravovali průmyslovou parní lokomotivu 1435 BS 200. Má označení 213.901, byla vyrobena v ČKD Praha v roce 1954 a než se dostala k současnému provozovateli, brněnskému Klubu přátel kolejových vozidel, sloužila pro posun v cukrovaru v Němčicích nad Hanou.

Je to dvounápravová lokomotiva s celkovou hmotností 26 tun ve službě, jde o nejmenší model z typizované řady průmyslových lokomotiv z poválečné produkce ČKD, která používala řadu společných dílů. Na délku měří necelých 8 m, na šířku 2,7 m, výška je 3,5 m. Konstrukční rychlost je 35 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Lokomotiva má řadové označení 213.901. Dají se z něj vyčíst její základní parametry: Chybí písmeno, jde tedy o parní lokomotivu. První velká číslice 2 označuje počet hnacích náprav. Číslice 1 na druhém místě ukazuje na maximální rychlost: (1 + 3) × 10 ≈ 35 km/h. Třetí 3 je hmotnost na nápravu: 3 + 10 = 13 t. První malá číslice označuje konstrukční skupinu, zbývající dvě jsou pořadové číslo.

Tento systém označování lokomotiv vytvořil Ing. Kryšpín a byl aplikován i na lokomotivy motorové a elektrické trakce až do roku 1985. Z lokomotiv mizelo toto označení postupně až při dílenských opravách.

Diskuze (18) Další článek: Experimentální virus ovládne telefon díky úžasné miniaturizaci současných čipů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,