Jak rychle a levně vyrobit v laboratoři smrtící virus

• Vymýcení pravých neštovic trvalo desetiletí a stálo miliardy
  • Kanadský tým ukázal, že návrat viru této smrtící choroby lze zvládnout během půl roku
  • Náklady činily pouhých 100 000 dolarů
Jak rychle a levně vyrobit v laboratoři smrtící virus

Poslední případ pravých neštovic byl podchycen v roce 1977 v Somálsku. O dva roky později mohla Světová zdravotnická organizace prohlásit tuto chorobu za vymýcenou. Šlo o první infekční chorobu, kterou kdy člověk sprovodil ze světa.

Virus pravých neštovic se dneska vyskytuje jen na dvou místech – v přísně střežených mrazácích v ruském Novosibirsku a v americké Atlantě. Obě země opakovaně projednávají na půdě OSN zničení posledních vzorků viru, ale definitivní tečku za bojem s pravými neštovicemi nechce ani jedna z nich udělat.

Virus čas od času „vyjde ze záhrobí“. Před pár lety se například našly lyofilizované vzorky viru pravých neštovic v jednom opuštěném zdravotnickém skladišti v USA. Naštěstí ampule s virem nikdo neotevřel a dostaly se bez úhony a včas do rukou odborníků. Spekuluje se, že virus je možné získat z těl obětí epidemií neštovic pohřbených ve věčně zmrzlé půdě na Sibiři, ve Skandinávii, v Kanadě nebo na Aljašce.

Pokrok v oboru molekulární genetiky a virologie otevřel další možnost pro „comeback“ neštovic. Virus lze syntetizovat v laboratoři. Už před patnácti lety tahle vědci vyrobili virus obrny.

O pár let později byl v laboratoři oživen zabijácký virus španělské chřipky, která v letech 1918 až 1919 zabila ve světě minimálně 50 milionů lidí. Některé odhady berou v potaz i lidi, kteří mohli na španělskou chřipku zemřít v koloniích, a udávají až 400 milionů obětí.

Tým kanadských vědců vedený Davidem Evansem z University of Alberta v Edmontonu nyní vyrobil v laboratoři virus koňských neštovic, který je „nevlastním bratrem“ lidského viru pravých neštovic.

Výsledky experimentu zatím nebyly publikovány ve vědeckém časopise. Dva vědecké žurnály už studii publikovat odmítly. Nyní je článek o syntéze viru koňských neštovic posuzován v třetí redakci.

Není pochyb, že vedle vědeckých kvalit studie přicházejí na přetřes i etické a bezpečnostní otázky. Redaktoři i vědečtí oponenti se zcela jistě budou ptát, jestli by publikovaná studie nemohla posloužit jako recept na výrobu smrtící biologické zbraně bioteroristům nebo některým diktátorským režimům.

Výroba viru? Nic složitého!

Evans a jeho spolupracovníci ukázali, že výroba viru už není záležitost několika mála vybraných špičkových laboratoří. „Součástky“ pro výrobu viru si objednali u specializované firmy Geneart z německého Regensburgu. Ta jim dodala úseky dědičné informace složené z 30 000 písmen genetického kódu.

Z nich pak vědci „spíchli“ dohromady dědičnou informaci viru koňských neštovic o 212 000 písmenech genetického kódu. Syntetizovanou dědičnou informaci vnesli do buněk kultivovaných v laboratoři a ty začaly produkovat kompletní virus. Všechny následné testy potvrdily, že virus je plně funkční.

Koňské neštovice byly poprvé popsány před 40 roky u koní v Mongolsku, ale dnes už se v chovech koní zřejmě nikde na světě nevyskytují. Únik viru z laboratoře by mohl ohrozit chovy koní a možná i dalších zvířat. Člověk se koňskými neštovicemi nakazit nemůže, takže riziko rozšíření smrtící epidemie při úniku viru ze špičkově zabezpečených laboratoří nehrozí.

Všichni experti jsou zajedno v tom, že kdo dokáže vyrobit koňský virus, zvládne zcela jistě i výrobu lidského viru. Ten zabíjí každého třetího nakaženého člověka. Pokud by někde propukla epidemie pravých neštovic, byl by to zcela jistě velký problém. Svou roli by tu sehrála i panika. Smrtícím epidemiím už ekonomicky vyspělé země odvykly a jejich obyvatelům nahání strach i epidemie, které propukají na druhém konci světa, ať už jde o ebolu, ziku nebo SARS.

„Svět by měl přijmout jako fakt, že to je možné, a měli bychom najít nejlepší strategii, jak se s tím vyrovnat,“ řekl Evans o laboratorní syntéze viru pravých neštovic v rozhovoru pro vědecký časopis Science.

Zdroj: Science

Váš názor Další článek: Komunikátorů není nikdy dost. Teď s jedním přijde i Amazon

Témata článku: Zdraví, Bezpečnost, Výzkum, USA, Viry, Medicína, Mongolsko, Publikovaná studie, EDM, Science, Genetický kód, Aljaška, Umělé embryo, Španělsko, Somálsko, Vědecký časopis, Smrtící vir, Edmonton, Etická otázka, Zdravotnická organizace, Nová vakcína, Vyspělá země, SMR, Soma, Dědičná informace

Mobilní protivzdušný systém Skynex z Německa během testu vyřídil osm malých dronů

** Německá společnost Rheinmetall nedávno představila nový pozoruhodný systém protivzdušné obrany Skynex ** Ten může být vybaven senzory, zbraněmi, taktickým radarem i dalšími prvky ** Během testu si hravě poradil s hejnem osmi malých dronů

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

Michal MaliarovMartin NahodilVojtěch Matušinský