Takto vypadá tankovací pistole na vodíkové stanici. Je to podobné jako u tankování CNG nebo LPG

Takto vypadá tankovací pistole na vodíkové stanici. Je to podobné jako u tankování CNG nebo LPG

Samozřejmostí je dokonalá těsnost. Čistý vodík totiž při kontaktu s kyslíkem (a při vyšší teplotě stačí jen vzduch) exploduje

Samozřejmostí je dokonalá těsnost. Čistý vodík totiž při kontaktu s kyslíkem (a při vyšší teplotě stačí jen vzduch) exploduje

Vodíková čerpací stanice v Německu

Vodíková čerpací stanice v Německu

V Japonsku se vodíkové čerpací stanice rychle rozšiřují. Takto vypadá klasická benzinka doplněná o modrý stojan s vodíkem (v popředí)

V Japonsku se vodíkové čerpací stanice rychle rozšiřují. Takto vypadá klasická benzinka doplněná o modrý stojan s vodíkem (v popředí)

Taé v Jižní Koreji s vodíkem experimentují a postavili tam tuto čerpací stanici ryze pro vodíková auta

Taé v Jižní Koreji s vodíkem experimentují a postavili tam tuto čerpací stanici ryze pro vodíková auta

Vodíkový pohon se zkouší v praxi také u autobusů

Vodíkový pohon se zkouší v praxi také u autobusů

Mapa s veřejně dostupnými vodíkovými čerpacími stanicemi. V Česku je zatím jen jedna. A veřejná je jen tak napůl. 

Mapa s veřejně dostupnými vodíkovými čerpacími stanicemi. V Česku je zatím jen jedna. A veřejná je jen tak napůl. 

Počet vodíkových stanic v Evropě podle jednotlivých zemí. V bílém kolečku jsou již funkční stanice, v modrém v dohledné době plánované.

Počet vodíkových stanic v Evropě podle jednotlivých zemí. V bílém kolečku jsou již funkční stanice, v modrém v dohledné době plánované.

Vývoj počtu dobíjecích stanic pro elektromobily v rámci EU

Vývoj počtu dobíjecích stanic pro elektromobily v rámci EU

Klasické bateriové elektromobily mají z hlediska doplňování energie před vodíkovou alternativou zatím značný náskok. A tak se teď rozšiřují daleko rychleji. Elektromobily připravuje i česká Škoda, takto vypadá koncept Vision iV, který nebude mít daleko k reálnému modelu.  

Klasické bateriové elektromobily mají z hlediska doplňování energie před vodíkovou alternativou zatím značný náskok. A tak se teď rozšiřují daleko rychleji. Elektromobily připravuje i česká Škoda, takto vypadá koncept Vision iV, který nebude mít daleko k reálnému modelu.  

Auto je to čistě elektrické a stojí na zcela nové platformě, na které budou vznikat i další koncernové elektromobily. Koncept je aktuálně vybaven motorem s výkonem 150 kW a 83kWh baterií, která slibuje dojezd až 500 km. Tyto parametry se ale ještě mohou změnit než se auto dostane do prodeje. 

Auto je to čistě elektrické a stojí na zcela nové platformě, na které budou vznikat i další koncernové elektromobily. Koncept je aktuálně vybaven motorem s výkonem 150 kW a 83kWh baterií, která slibuje dojezd až 500 km. Tyto parametry se ale ještě mohou změnit než se auto dostane do prodeje. 

Znak Škody vzadu nehledejte, bude tu nápis. Tento designový prvek už rovněž můžeme vidět u některých aktuálních modelů. 

Znak Škody vzadu nehledejte, bude tu nápis. Tento designový prvek už rovněž můžeme vidět u některých aktuálních modelů. 

S konceptem se kolegové z Autorevue mohli i krátce svéz. Na nějaké hodnocení jízdních vlastností to ale není. Zaprvé se jedná o koncept a zadruhé se s ním muselo jezdit jen velmi opatrně. Unikátní dílo za 90 milionů se nesmí nikde ani lehce odřít. 

S konceptem se kolegové z Autorevue mohli i krátce svéz. Na nějaké hodnocení jízdních vlastností to ale není. Zaprvé se jedná o koncept a zadruhé se s ním muselo jezdit jen velmi opatrně. Unikátní dílo za 90 milionů se nesmí nikde ani lehce odřít. 

Škoda už představila čistě elektrickoi verzi modelu Citigo. Ale v tomto případě jde ještě dál, tady se využívá zcela nová platfoma pro elektromobily střední třídy. Budoucnost je elektrická a Škoda tomu jde rychle naproti. 

Škoda už představila čistě elektrickoi verzi modelu Citigo. Ale v tomto případě jde ještě dál, tady se využívá zcela nová platfoma pro elektromobily střední třídy. Budoucnost je elektrická a Škoda tomu jde rychle naproti. 

První elektromobil značky Škoda. Jedná se o model Citigo iV, který vychází z klasického modelu Citigo s benzínovým motorem. Ačkoli zvenčí jsou si vozy podobné, uvnitř je všechno jinak. Elektrické Citigo iV vyjíždí na zcela nové platformě vyvinuté výhradně pro elektromobily. 

První elektromobil značky Škoda. Jedná se o model Citigo iV, který vychází z klasického modelu Citigo s benzínovým motorem. Ačkoli zvenčí jsou si vozy podobné, uvnitř je všechno jinak. Elektrické Citigo iV vyjíždí na zcela nové platformě vyvinuté výhradně pro elektromobily. 

Škoda Citigo iV je malý elektromobil do města

Škoda Citigo iV je malý elektromobil do města

Kromě čistě elektrického modelu dnes Škoda představila i svůj první plug-in hybrid. Jedná se o model Superb iV, který vychází z klasického modelu Superb se spalovacím motorem.

Kromě čistě elektrického modelu dnes Škoda představila i svůj první plug-in hybrid. Jedná se o model Superb iV, který vychází z klasického modelu Superb se spalovacím motorem.

Tahounem segmentu elektromobilů je ale jednoznačně Tesla. Toto je její Model S

Tahounem segmentu elektromobilů je ale jednoznačně Tesla. Toto je její Model S

Tesla Supercharger jsou rychlodobíjecí stanice, které se rychle rozšiřují po světě a několik jich vyrostlo už i u nás

Tesla Supercharger jsou rychlodobíjecí stanice, které se rychle rozšiřují po světě a několik jich vyrostlo už i u nás

Tesla Model S

Tesla Model S

Samozřejmostí je dokonalá těsnost. Čistý vodík totiž při kontaktu s kyslíkem (a při vyšší teplotě stačí jen vzduch) exploduje
Vodíková čerpací stanice v Německu
V Japonsku se vodíkové čerpací stanice rychle rozšiřují. Takto vypadá klasická benzinka doplněná o modrý stojan s vodíkem (v popředí)
Taé v Jižní Koreji s vodíkem experimentují a postavili tam tuto čerpací stanici ryze pro vodíková auta
20
Fotogalerie

Jak se tankuje vodík v Česku? Těžko. S elektromobily na baterky je to už mnohem jednodušší

  • Vodík do auta s palivovými články v Česku jen tak nenatankujete
  • Výstavba veřejných vodíkových stanic se teprve chystá
  • Dobíjení běžných elektromobilů už je v Česku snadnější

Pohon s vodíkovými palivovými články se jeví jako jedna z možných alternativ pro automobily budoucnosti. Už jsme se v předchozích článcích zabývali tím, jak fungujíjaká auta na vodík se dají aktuálně koupit. A jak je to s provozem? V Česku zatím žádná sláva, zcela tu zatím chybí infrastruktura vodíkových čerpacích stanic. 

Zatím jen jedno místo. A to ještě omezené

Pořizovat si dnes v Česku auto na vodík nedává smysl, a také proto se zde přímo neprodávají. Důvodem je smutná skutečnost, že byste ho neměli kde natankovat.

Auta na vodík – speciál VTM.cz

Články vycházejí vždy ve 20.00.

Přestože jsme v listopadu 2009 oslavovali první vodíkovou stanici ve střední Evropě, kdy byla otevřena vodíková čerpací stanice v Neratovicích, je stále jedinou veřejně dostupnou vodíkovou čerpací stanicí u nás. Ale úplně veřejná také není, palivo si v ní nemůžete přijet natankovat jen tak. Její vlastník, Veolia Transport, na svých stránkách udává, že čerpání je možné jen po předchozí domluvě.

Čerpací stanice byla původně vystavěna k obsluze autobusů městské hromadné dopravy v Neratovicích, ale je rovněž přizpůsobená pro čerpání vodíku i do ostatních motorových vozidel.

Stanice se skládá z několika sekcí; nízkotlaké, střednětlaké a vysokotlaké. Dosahuje nejvyššího plnícího tlaku 438 barů (při teplotě max 85 °C), obvykle se však plní jen při tlaku 350 barů. Příslušné komponenty čerpací stanice jsou navrženy tak, aby v případě zájmu bylo možné používat i provozní tlak mnohem vyšší – až 1000 barů.

Tři nové stanice v příštím roce

Pro širokou veřejnost půjde výhledově načerpat vodík na třech místech: v Praze, Brně a Litvínově. Ve všech případech se jedná o společnost Unipetrol (Benzina), která podle jejího mluvčího, Pavla Kaidla, „Chce být na nástup vodíku připravena a k jeho rozšíření aktivně přispět.“

Zároveň však předpokládá větší zájem z řad provozovatelů vozových parků (např. městská hromadná doprava). O vodíkový pohon se zajímá Ústecký kraj, který si nechá v rámci memoranda vypracovat studii vodíkové mobility.

Ministerstvo dopravy v roce 2018 uvedlo, že v Česku by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík. Zmocněnec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský uvedl, že v roce 2025 se toto číslo může zvýšit na dvanáct až patnáct veřejně dostupných stanic a v dalších pěti letech by v Česku mělo stát ideálně 80 stanic umožňujících tankování vodíkem.

Prodejce

Adresa

Aktuální stav

Dostupnost

Otevírací doba

Veolia Transport

Neratovice 
(ul. Ke Spolaně)

Funkční

Soukromé, zkušební, stanice byla součástí ukončeného projektu Neratovické MHD

Jen po předchozí domluvě

Benzina (Unipetrol)

Litvínov
(ul. Záluží 27)

V realizaci (jaro 2020)

Veřejné, součástí stávající stanice

24 hodin denně

Benzina (Unipetrol)

Praha
(ul. K Barrandovu 1136/6)

V realizaci (2020)

Veřejné, součástí stávající stanice

24 hodin denně

Benzina (Unipetrol)

Brno (ul. Kaštanová)

V realizaci (2020)

Veřejné, součástí stávající stanice

24 hodin denně

Dopravní podnik Ostrava

Ostrava (terminál Hranečník)

V realizaci

Veřejné, součást plnění vozového parku ostravského dopravního podniku

Není známo

Podle studie by české silnice mohlo brázdit až dvanáct a půl tisíce osobních vozidel na vodík a dalších 700 autobusů, pokud by se podařilo postavit alespoň 12 veřejných plnících stanic. Výstavba nové vodíkové stanice se dle ředitele Benziny, Marka Zouvaly, finančně nijak neliší od klasické benzínové pumpy a jedná se o zhruba milion eur (necelých 26 milionů korun).

Za vodíkem do Německa

Největší flotila vodíkových čerpacích stanic je v sousedním Německu, kde je v současnosti aktivních 78 stanic a výhledově dojde k rozšíření o dalších 27. Podle institutu Ludwig-Bölkow-Systemtechnik bylo v únoru tohoto roku 152 operujících stanic v Evropě, 136 v Asii, 78 v Severní Americe.

Z celkového počtu 369 čerpacích stanic na vodík je pouze 273 stanic veřejně přístupných a je tedy možné je použít podobně jako konvenční místa k čerpání pohonných hmot.

88c71015-f103-4077-9e67-1fe3ea6ee91f 
Mapa s vodíkovými čerpacími stanicemi

Pro porovnání: Nabíjení elektromobilu v Česku

Infrastruktura pro klasickou elektromobilitu je na tom podstatně lépe. V Evropě je podle statistik Evropské unie už přes 170 000 veřejně dostupných nabíjecích stanic (počítány jsou i malé přípojky u hotelů apod.). Z celkového počtu umožňuje 20 tisíc stanic rychlonabíjení.

d40834f4-044f-4403-849f-aa2dcad27b85 
Vývoj počtu dobíjecích stanic pro elektromobily v rámci EU

V České republice je podle statistiky společnosti ČEZ zhruba 400 dobíjecích stanic. Ministerstvo dopravy chce během příštích čtyř let podpořit z operačního programu Doprava vybudování okolo 500 dalších rychlodobíjecích stanic po celém Česku. Nejvíce u nás stanice staví energetické společnosti ČEZ, E.On a PRE.

„Počet elektromobilů na českých silnicích dynamicky roste a momentálně se blíží třítisícové hranici. Evropa vidí v elektro mobilitě budoucnost dopravy, takže s výstavbou veřejné dobíjecí infrastruktury nemá smysl otálet. Do konce roku chceme překonat hranici celkových 200 stanic v naší síti,“ uvedl člen představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani.

Klasické bateriové elektromobily tak mají z tohoto hlediska před vodíkovou alternativou značný náskok. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud