Jak se vyrábí umělý sníh? A proč jsou děla na každém svahu? Lyžařská střediska už nemají jinou možnost...

Lyžařská střediska po celém světě bojují se stále teplejšími zimami. Ve snaze prodloužit – nebo někdy už i zachovat – sezónu proto přistupují k umělému zasněžování svahů pomocí sněžných děl. Stroje náročné na spotřebu elektrické energie a vody však představují velký problém pro ekologii. V době energetické krize je diskutabilní ekonomická rentabilita i morální hledisko.

Protože klimatická změna

V nedávné minulosti nebyly podobné technologie nutné. „Před deseti až dvaceti lety jsme mohli vždy počítat s přirozeným sněžením. V polovině listopadu, na začátku prosince byla každoročně velká sněhová nadílka,“ říká Mathias Imoberdorf, tiskový mluvčí lyžařského areálu Zermatt Bergbahnen. „Nyní je to nepředvídatelné.“

Příčinou jsou klimatické změny. V dávné minulosti bylo lyžování aktivitou zrozenou z nutnosti – efektivním dopravním prostředkem v zasněžených oblastech. Dnes lidé lyžují kvůli sportovnímu vyžití, zábavě a kondici. Klima Země se však mění a z kdysi zasněžených svahů se postupně staly bahnité pustiny.

V důsledku globálního oteplování už sníh nepadá se stejnou pravidelností, takže lyžařská střediska jsou nucena vyrábět jej uměle. Například v jednom ze středisek ve švýcarských Alpách je průměrná výška sněhu během zimy zhruba o 40 % nižší než v letech 1909 až 1988.

Podle Evropské agentury pro životní prostředí se délka sněhové sezóny na severní polokouli od 70. let 20. století zkracovala o pět dní za desetiletí, čímž se zvýšila poptávka po výrobě umělého sněhu. Některá lyžařská střediska využívají umělý sníh k prodloužení sezóny a doplnění přírodních sněhových srážek; existují však rezorty, které na umělý sníh téměř zcela spoléhají.

Klepněte pro větší obrázek
Zahájení zasněžování na Ještědu nevyvolalo na začátku října příliš pozitivní reakce

Výroba umělého sněhu

Podle analytika Laurenta Vanata je v současné době uměle zasněžováno více než 60 % světových sjezdovek. „Je to nutnost, pokud se chcete udržet na trhu,“ říká. Tento proces však není levný.

Už jen investice do sněžných děl bývají citelným zásahem do rozpočtu. Například areál Zermatt Bergbahnen nainstaloval v roce 2008 zařízení Snowmaker. Třicetitunový kolos pracuje nepřetržitě dvacet dní v kuse a denně vychrlí 1900 tun umělého sněhu. Kromě něj má středisko dalších 1 200 sněhových děl rozmístěných po sjezdovkách o celkové délce 140 kilometrů.

Běžná sněžná děla nebudou do budoucna schopna čelit klimatickým změnám. Fungují tak, že do chladného vzduchu rozprašují mikroskopické ledové kuličky a kapičky vody, které se spojí, zmrznou a pak se snášejí dolů jako sněhové vločky. Aby tento proces fungoval, jsou naprosto nezbytné nízké venkovní teploty. Pokud není dostatečně chladno – ideálně kolem 2,5 °C – stroje přestanou správně fungovat.

V druhé části článku popisujeme, jak vzniká sníh přirozeně a jakým způsobem ho vyrábějí sněžná děla.

Diskuze (45) Další článek: Čína zřejmě překonala USA v počtu odpalovacích zařízení ICBM na souši

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,