Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) ve středu zveřejnil údaje o bezpečnosti pokročilých asistenčních systémů řidiče. Od června 2021 mají výrobci automobilů povinnost informovat NHTSA, pokud některé z jejich vozidel havaruje při použití částečně automatizovaných systémů řízení, označovaných jako druhá úroveň autonomie.
Jak mnozí předpokládali, většinu nehod od začátku vykazovaného období způsobil systém Autopilot firmy Tesla. Elektromobily Tesly představovaly tři čtvrtiny všech událostí – účastnily se 273 ze 367 nehod nahlášených v období od července 2021 do 15. května 2022. V minulosti přitom Tesla tvrdila, že Autopilot snížil nehodovost o 40 %.
Proč měly Tesly 273 nehod a Nissan žádnou?
Na první pohled vypadají údaje z prvního roku projektu Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu, který sleduje bezpečnost pokročilých asistenčních systémů řidiče, pro Teslu hrozivě. Její elektromobily byly účastníky více než 70 % hlášených nehod, při nichž byly použity technologie úrovně 2. Tři nehody obnášely vážné zranění a celkem došlo k pěti úmrtím.
Daleko za Teslou zůstala japonská Honda s 90 nehodami a jedním úmrtím, zatímco většina ostatních výrobců nahlásila řádově jen jednotky nehod. Například Nissan nenahlásil vůbec žádnou nehodu. Na silnicích sice jezdí více vozidel Tesla vybavených systémem ADAS (přibližně 830 000) než vozidel jiných výrobců, nicméně Nissan s 560 000 vozidly není příliš pozadu.
Jak je tedy možný takový rozdíl v počtu nehod? Na rozdíl od systému ProPilot od Nissanu, který lze využívat výhradně na dálnicích, lze Autopilota od Tesly používat i na silnicích nižších tříd. Bez znalosti počtu ujetých kilometrů tedy není možné objektivně porovnat jejich relativní úroveň bezpečnosti.
Vyšetřování Tesel
Řada nehod Tesel nakonec podnítila NHTSA k akci. V srpnu 2021 úřad zahájil vyšetřování 11 nehod, při nichž vozy využívající systém Autopilot narazily do vozidel záchranných složek. Letos v červnu se vyšetřování rozšířilo na mnohem komplexnější technickou analýzu. Kromě toho běží samostatné vyšetřování týkající se náchylnosti novějších modelů (které postrádají radar) k samovolnému brzdění.
Na systém Autopilot se opakovaně zaměřil také Národní úřad pro bezpečnost dopravy, který dokonce obvinil NHTSA, že „neuznává důležitost zajištění přijatelných bezpečnostních opatření, aby vozidla nefungovala mimo své provozní oblasti a mimo konstrukční možnosti svých systémů“.
Podle nového příkazu NHTSA musejí výrobci automobilů (a případně provozovatelé) podávat hlášení o všech nehodách s účastí pokročilých asistenčních systémů řidiče 2. úrovně, k nimž došlo na veřejně přístupné silnici ve Spojených státech nebo na jejich územích.
Údaje nejsou tak jednoznačné
Automobilky musejí hlásit všechny nehody, pokud byl asistenční systém druhé úrovně v činnosti do 30 sekund od nehody a nehoda se týkala „zranitelného účastníka silničního provozu nebo měla za následek smrtelnou nehodu, odtah vozidla, aktivaci airbagu nebo převoz jakékoli osoby do nemocnice k lékařskému ošetření“.
Úprava časového limitu je odpovědí na obavy, že Tesla naprogramovala Autopilota tak, aby se vypnul, pokud zjistí, že hrozí nehoda. Minulý týden NHTSA uvedl, že při vyšetřování 16 nehod vozů Tesla se u několika z nich ukázalo, že Autopilot předal kontrolu nad vozem řidiči „méně než sekundu před nehodou“.
Údaje v nejnovějším přehledu NHTSA jsou zatíženy několika výhradami. Přístup k údajům o nehodách se liší podle výrobce a některé podklady mohou být neúplné, uvádí agentura. Naopak některé nehody mohou být nahlášeny více než jednou, pokud údaje přišly prostřednictvím výrobce, ale také jako stížnost.
Úřad rovněž upozorňuje, že některé údaje byly částečně redigovány z důvodu ochrany osobních údajů nebo důvěrných obchodních informací a že souhrnné informace z hlášení o nehodách nejsou normalizovány; jsou pouze prezentovány jako absolutní počet nehod.