Takto si Volkswagen v roce 1989 představoval auto pro nové tisíciletí. S dveřmi to nevyšlo, ale v některých ohledech se trefil. 

Takto si Volkswagen v roce 1989 představoval auto pro nové tisíciletí. S dveřmi to nevyšlo, ale v některých ohledech se trefil. 

Koncept Volkswagen Futura byl představen v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu. Ukazoval představu automobilů budoucnosti jak z hlediska designu a prostorového uspořádání, tak především z pohledu moderních technologií. 

Koncept Volkswagen Futura byl představen v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu. Ukazoval představu automobilů budoucnosti jak z hlediska designu a prostorového uspořádání, tak především z pohledu moderních technologií. 

Křídlové dveře byly zárukou údivu, ve větší míře se ale uplatnily až nyní s nástupem Tesly Model X. Volkswagen je v některém ze svých následných seriových vozů neuplatnil, ale jiné technologie z Futury ano. 

Křídlové dveře byly zárukou údivu, ve větší míře se ale uplatnily až nyní s nástupem Tesly Model X. Volkswagen je v některém ze svých následných seriových vozů neuplatnil, ale jiné technologie z Futury ano. 

Zaujal zejména parkovací asistent, který díky radaru, senzorům a řízení kol zadní nápravy dokázal automobil sám zaparkovat. To už dnes auta umí běžně i bez takto natáčecích zadních kol. 

Zaujal zejména parkovací asistent, který díky radaru, senzorům a řízení kol zadní nápravy dokázal automobil sám zaparkovat. To už dnes auta umí běžně i bez takto natáčecích zadních kol. 

Radar také sledoval při jízdě místo před vozidlem a dokázal tak upozornit na překážku či dokonce zabránit nehodě. S blížícím se rizikem se dokonce měnila barva LED podsvícení přístrojového štítu na žlutou až krizově červenou.

Radar také sledoval při jízdě místo před vozidlem a dokázal tak upozornit na překážku či dokonce zabránit nehodě. S blížícím se rizikem se dokonce měnila barva LED podsvícení přístrojového štítu na žlutou až krizově červenou.

Přístrojová deska byla digitální, byť ještě nedošlo na univerzální displej. Technologický vývoj předběhnout nešlo, což platí také o asistenčních funkcích.

Přístrojová deska byla digitální, byť ještě nedošlo na univerzální displej. Technologický vývoj předběhnout nešlo, což platí také o asistenčních funkcích.

Radar a čidla sice autu nechyběla, ale vytvořit autonomní vůz bylo ještě nad síly tehdejších inženýrů (ostatně třeba takové GPS bylo spuštěno až o pět let později, a to s umělou nepřesností pro mimovojenské účely). A tak ve Futuře najdeme alespoň systém, který řidiči doporučuje vhodnou rychlost na základě blízkosti překážek apod. 

Radar a čidla sice autu nechyběla, ale vytvořit autonomní vůz bylo ještě nad síly tehdejších inženýrů (ostatně třeba takové GPS bylo spuštěno až o pět let později, a to s umělou nepřesností pro mimovojenské účely). A tak ve Futuře najdeme alespoň systém, který řidiči doporučuje vhodnou rychlost na základě blízkosti překážek apod. 

Design se snažil trefit do vkusu na 10-15 let dopředu, což se při zpětném pohledu na automobily z let 2000-2005 Volkswagenu celkem povedlo. To byla éra, kdy byla všechna auta zaoblená. A také frčely malé MPV, což se také povedlo odhadnout.

Design se snažil trefit do vkusu na 10-15 let dopředu, což se při zpětném pohledu na automobily z let 2000-2005 Volkswagenu celkem povedlo. To byla éra, kdy byla všechna auta zaoblená. A také frčely malé MPV, což se také povedlo odhadnout.

Některé zajímavosti nejsou vidět, například aktivní potlačování hluku v kabině, které je dnes paradoxně občas doplňováno o „hezčí“ čistý zvuk motoru z reproduktorů. 

Některé zajímavosti nejsou vidět, například aktivní potlačování hluku v kabině, které je dnes paradoxně občas doplňováno o „hezčí“ čistý zvuk motoru z reproduktorů. 

 Futura se navenek vyznačovala uhlazenou karoserií s ohledem na nízký odpor vzduchu a hlavně velkou prosklenou kabinou. Jako ve skleníku se však posádka uvnitř cítit nemusela, prosklení bylo doplněno speciální fólií, která filtrovala 60 % UV záření slunce. 

 Futura se navenek vyznačovala uhlazenou karoserií s ohledem na nízký odpor vzduchu a hlavně velkou prosklenou kabinou. Jako ve skleníku se však posádka uvnitř cítit nemusela, prosklení bylo doplněno speciální fólií, která filtrovala 60 % UV záření slunce. 

Díky využití kompozitních materiálů se podařilo hmotnost udržet na hranici 1000 kg.

Díky využití kompozitních materiálů se podařilo hmotnost udržet na hranici 1000 kg.

Plyn, převodovka, ale dokonce i brzy byly řízeny elektronicky. Auto také dokázalo samo řidít natáčení kol. Autonomnímu řízení tak chybělo jen GPS (v té době neexistující) a dostatečně výkonný počítač. 

Plyn, převodovka, ale dokonce i brzy byly řízeny elektronicky. Auto také dokázalo samo řidít natáčení kol. Autonomnímu řízení tak chybělo jen GPS (v té době neexistující) a dostatečně výkonný počítač. 

Volkswagen zde odhadl dokonce trend v oblasti dětských sedaček. 

Volkswagen zde odhadl dokonce trend v oblasti dětských sedaček. 

A co chystá Volkswagen teď? Nalinkovanou má čistě elektrickou budoucnost. Po výstavách nyní vozí hned několik konceptů, ale všechny jsou ze série ID a s elektrickým pohonem. Takto vypadá koncept ID Vizzion.

A co chystá Volkswagen teď? Nalinkovanou má čistě elektrickou budoucnost. Po výstavách nyní vozí hned několik konceptů, ale všechny jsou ze série ID a s elektrickým pohonem. Takto vypadá koncept ID Vizzion.

Koncept Volkswagen ID Vizzion

Koncept Volkswagen ID Vizzion

Koncept Volkswagen ID Vizzion

Koncept Volkswagen ID Vizzion

Koncept Volkswagen Futura byl představen v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu. Ukazoval představu automobilů budoucnosti jak z hlediska designu a prostorového uspořádání, tak především z pohledu moderních technologií. 
Křídlové dveře byly zárukou údivu, ve větší míře se ale uplatnily až nyní s nástupem Tesly Model X. Volkswagen je v některém ze svých následných seriových vozů neuplatnil, ale jiné technologie z Futury ano. 
Zaujal zejména parkovací asistent, který díky radaru, senzorům a řízení kol zadní nápravy dokázal automobil sám zaparkovat. To už dnes auta umí běžně i bez takto natáčecích zadních kol. 
Radar také sledoval při jízdě místo před vozidlem a dokázal tak upozornit na překážku či dokonce zabránit nehodě. S blížícím se rizikem se dokonce měnila barva LED podsvícení přístrojového štítu na žlutou až krizově červenou.
16
Fotogalerie

Jak si Volkswagen před 30 lety představoval auto dneška? Koncept Futura ledacos trefil

S blížícím se koncem milénia připravovaly automobilky futuristické koncepty, které měly být údajnou předzvěstí toho, co do automobilového průmyslu přinese tisíciletí nové. Jedním takovým byl i koncept Futura od Volkswagenu. Jak působí po 30 letech od premiéry? 

Volkswagen Futura byl představen v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu a vyla to ukázka automobilu pro 21. století. A to jak z hlediska designu a prostorového uspořádání, tak především z pohledu moderních technologií. Tenkrát budily údiv, teď už jsou jich plná auta. 

Parkuje samo a rádo by i jezdilo

Zaujal zejména parkovací asistent, který díky radaru, senzorům a řízení kol zadní nápravy dokázal automobil sám zaparkovat. Radar také sledoval při jízdě místo před vozidlem a dokázal tak upozornit na překážku či dokonce zabránit nehodě. S blížícím se rizikem se dokonce měnila barva LED podsvícení přístrojového štítu na žlutou až krizově červenou. Když bylo riziko maximální, zafungovaly brzdy s tehdy nejvyspělejší verzí protiskluzového systému ABS.

Přístrojová deska byla digitální, byť ještě nedošlo na univerzální displej. Technologický vývoj předběhnout nešlo, což platí také o asistenčních funkcích. Radar a čidla sice autu nechyběla, ale vytvořit autonomní vůz bylo ještě nad síly tehdejších inženýrů (ostatně třeba takové GPS bylo spuštěno až o pět let později, a to s umělou nepřesností pro mimovojenské účely). A tak ve Futuře najdeme alespoň systém, který řidiči doporučuje vhodnou rychlost na základě blízkosti překážek apod. 

Design se snažil trefit do vkusu na 10-15 let dopředu, což se při zpětném pohledu na automobily z let 2000-2005 Volkswagenu celkem povedlo. To byla éra, kdy byla všechna auta zaoblená. A také frčely malé MPV, což se také povedlo odhadnout. Horší už to je s křídlovými dveřmi, které ve větším měřítku prosadila až Tesla Model X. 

Některé zajímavosti nejsou vidět, například aktivní potlačování hluku v kabině, které je dnes paradoxně občas doplňováno o „hezčí“ čistý zvuk motoru z reproduktorů. 

Vstříc elektrice 

Zajímavý předběhnutím je zvolená pohonná jednotka, kterou je na tehdejší dobu poměrně maloobjemový benzinový motor s přeplňováním. Ani turbo ale nedokázalo zázraky a z obsahu 1,6 litru dostalo jen 60 kW. Plyn, převodovka, ale dokonce i brzy byly řízeny elektronicky. 

A co chystá Volkswagen teď? Nalinkovanou má čistě elektrickou budoucnost. Po výstavách nyní vozí hned několik konceptů, ale všechny jsou ze série ID a s elektrickým pohonem. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud