Jak si Volkswagen před 30 lety představoval auto dneška? Koncept Futura ledacos trefil

S blížícím se koncem milénia připravovaly automobilky futuristické koncepty, které měly být údajnou předzvěstí toho, co do automobilového průmyslu přinese tisíciletí nové. Jedním takovým byl i koncept Futura od Volkswagenu. Jak působí po 30 letech od premiéry? 

Volkswagen Futura byl představen v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu a vyla to ukázka automobilu pro 21. století. A to jak z hlediska designu a prostorového uspořádání, tak především z pohledu moderních technologií. Tenkrát budily údiv, teď už jsou jich plná auta. 

Parkuje samo a rádo by i jezdilo

Zaujal zejména parkovací asistent, který díky radaru, senzorům a řízení kol zadní nápravy dokázal automobil sám zaparkovat. Radar také sledoval při jízdě místo před vozidlem a dokázal tak upozornit na překážku či dokonce zabránit nehodě. S blížícím se rizikem se dokonce měnila barva LED podsvícení přístrojového štítu na žlutou až krizově červenou. Když bylo riziko maximální, zafungovaly brzdy s tehdy nejvyspělejší verzí protiskluzového systému ABS.

Přístrojová deska byla digitální, byť ještě nedošlo na univerzální displej. Technologický vývoj předběhnout nešlo, což platí také o asistenčních funkcích. Radar a čidla sice autu nechyběla, ale vytvořit autonomní vůz bylo ještě nad síly tehdejších inženýrů (ostatně třeba takové GPS bylo spuštěno až o pět let později, a to s umělou nepřesností pro mimovojenské účely). A tak ve Futuře najdeme alespoň systém, který řidiči doporučuje vhodnou rychlost na základě blízkosti překážek apod. 

Design se snažil trefit do vkusu na 10-15 let dopředu, což se při zpětném pohledu na automobily z let 2000-2005 Volkswagenu celkem povedlo. To byla éra, kdy byla všechna auta zaoblená. A také frčely malé MPV, což se také povedlo odhadnout. Horší už to je s křídlovými dveřmi, které ve větším měřítku prosadila až Tesla Model X. 

Některé zajímavosti nejsou vidět, například aktivní potlačování hluku v kabině, které je dnes paradoxně občas doplňováno o „hezčí“ čistý zvuk motoru z reproduktorů. 

Vstříc elektrice 

Zajímavý předběhnutím je zvolená pohonná jednotka, kterou je na tehdejší dobu poměrně maloobjemový benzinový motor s přeplňováním. Ani turbo ale nedokázalo zázraky a z obsahu 1,6 litru dostalo jen 60 kW. Plyn, převodovka, ale dokonce i brzy byly řízeny elektronicky. 

A co chystá Volkswagen teď? Nalinkovanou má čistě elektrickou budoucnost. Po výstavách nyní vozí hned několik konceptů, ale všechny jsou ze série ID a s elektrickým pohonem. 

Diskuze (1) Další článek: Google odebral z vyhledávání obrázků užitečné funkce. Snímek určité velikosti už vám nenajde

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,