Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

  • Bombardéry tankují z létající benzinky Boeing KC-135 Stratotanker
  • Tu americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu využívá už více jak půlstoletí
  • Tankování probíhá přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi

Pro členy posádky amerického tankeru KC-135 to je rutinní mise. Běžný pracovní den. Na pardubickém letišti s nimi usedám do útrob téhle létající benzinky, ze které si během zhruba hodinového letu někde nad Českem vycucnou palivo za letu vojenské letouny během rozsáhlého cvičení Ample Strike.

Bezpečnostní poučení, připoutat a start. Za pár minut už stoupáme prudce nahoru, abychom poté zhruba v šesti a půl kilometrové výšce opisovali okruh nad Jižními Čechami.

„Některé manévry, které děláme jsou někdy trochu agresivnější, než v běžných linkových letounech. Ale většinou je let vlastně velmi podobný,“ tvrdí pilot Edward Conner.

Mimochodem, i z téhle výšky jadernou elektrárnu Temelín bezpečně identifikujete.

„Dnes budou tankovat dva bombardéry B-1B,“ oznámí palubní technik. Po půlhodince letu se skutečně vyloupne dvojice amerických strategických bombardérů schopných nést jaderné zbraně.

Ve zhruba šestisetkilometrové rychlosti se přibližují postupně, jako ve frontě, k zádi létající benzínky.

KC-135 Stratotanker

  • Posádka: 3-4
  • Kapacita: 37 cestujících
  • Užitečný náklad: 37,6 t (náklad), 90 t (palivo)
  • Rozpětí: 39,88 m
  • Délka: 41,53 m
  • Výška: 12,70 m
  • Prázdná hmotnost: 44,6 t
  • Max. vzletová hmotnost : 146 t
  • Pohon: 4x dvouproudový motor
  • Cestovní rychlost: 853 km/h
  • Maximální rychlost: 933 km/h
  • Dolet: podle zatížení až do 17 766 km
  • Dostup: 15 240 m

Boeing KC-135 Stratotanker využívá americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu už více jak půlstoletí. Kromě toho může sloužit i k přepravě cestujících a nákladu.

Stratotanker má celkem 10 nádrží na palivo. Po třech v každém křídle, jednu na dolní palubě mezi křídly, další dvě na dolní palubě před křídly a za křídly a poslední vzadu na letové palubě. Celkem je letoun schopen pojmout až 90 tun paliva.

To si „zákazník“ vysoko na obloze natankuje přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi. Rameno obsluhuje a sleduje nevelkým průzorem speciální operátor - takzvaný „Boomer“ (Boom Operator). Ležící na břiše v malém nízkém prostoru na zádi ovládá rameno a je zodpověný za úspěšné propojení i samotné natankování.

„Pět tisíc galonu paliva do každého,“ usmívá se Bradley Musick, když úspěšně „napíchne“ první z bombardérů. Palivo proudí ramenem do letounu pod velkým tlakem. Přečerpat více jak 18 tisíc litrů zabere pár minut.

Odpojení. A další zákazník se přibližuje.

„Je to obvyklá mise, náš primární úkol. Obvykle máme jednu takovou denně,“ konstatuje Musick. S ostatními členy Národní gardy z Nebrasky je v Česku na dva týdny. Pouze na cvičení Ample Strike. Pak se vrátí za oceán.

Do Pardubic vyslali Američané dva tankery a celkem čtyři posádky, které se v úkolech střídají. Druhý z tankerů je vybaven také tankovacími hadicemi s koši pro doplňování paliva například letounů Gripen českého letectva.

V tomto případě je více na pilotovi „zákazníkovi“, aby se trefil a s tankerem se propojil. Ale v obou případech je to pro piloty takříkajíc „vyšší dívčí“. Náročný manévr, který vyžaduje přesnost a perfektní soustředění.

Hotovo, úkol splněn. Oba bombardéry mizí ve formaci pryč a my začínáme opět sestupovat. Po hodině a čtvrt jsme opět na ploše pardubického letiště. Oči si chvíli z přítmí tankeru zvykají na ostré slunce. Posádka má po pro dnešek padla. Převlékne se do civilu a pomalu se šourá z letiště.

Článek připravil Natoaktual.cz.

Váš názor Další článek: Google vydal záplatu na KRACK. Jenže smůla, dostane ji málokdo

Témata článku: Technika, Vojenství, Letadla, Létání, Boeing, Armáda, Zajímavosti, Záď, Hadice, České letectvo, Jaderná elektrárna, Ostré slunce, Primární úkol, Ben, Jaderná zbraň, Strategický bombardér, Čechy, Speciální operátor, Velký tlak, Bombardér B, Americké letadlo, Galon, Rozpětí, Temelín, Letová paluba



Seagate začne prodávat 20TB pevné disky i běžným smrtelníkům
Karel Javůrek
ÚložištěPevné diskySeagate
Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

Černobyl po 35 letech: Stále vypadá děsivě, elektřina se tu ale vyrábí dál

** Uběhlo 35 let od tragické nehody v černobylské elektrárně ** Celá oblast je událostí stále silně poznamenaná ** Z Černobylu ale znovu teče elektřina – tentokrát solární

David Polesný
Elektrárna
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína
Jeden z nejpodivnějších objektů ve Sluneční soustavě odpálil další explozi

Jeden z nejpodivnějších objektů ve Sluneční soustavě odpálil další explozi

** Kometa 29P/Schwassmann–Wachmann je pozoruhodná tím, že víceméně pravidelně vybuchuje ** A letos se vyloženě předvádí ** V srpnu odpálila pořádnou erupci, v září doslova supererupci a 24. října následovala další velice silná exploze

Stanislav Mihulka
AstronomieKomety