Jak zachraňovat životy na bojišti? Zpomalením biologického času!

Američané pracují na projektu, jehož účelem je manipulovat čas, který mají zdravotníci na bojištích na záchranu životů vojáků
  • Nejde o nějaký stroj času, ale o výzkum soustředěný na molekulární biologii
  • Vědci se snaží zpomalit biologické procesy a tím nabídnout zdravotníkům a samozřejmě také raněným vojákům více času.

Moderní zbraně často způsobují rozsáhlá, přímo devastující zranění. V takovém případě je jasné, že jde o čas. A času bývá velmi málo. Proto se američtí vojenští vývojáři DARPA rozhodli podpořit výzkum, jehož účelem je manipulovat čas, který mají zdravotníci na bojištích na záchranu životů vojáků.

V tomto případě nejde o nějaký stroj času, ale o výzkum soustředěný na molekulární biologii. Vědci se snaží zpomalit biologické procesy a tím nabídnout zdravotníkům a samozřejmě také raněným vojákům více času.

V DARPA tento program pojmenovali Biostasis. Možná to zní tak trochu jako science-fiction, ale to je u výzkumů podporovaných agenturou DARPA poměrně obvyklé.

Při výzkumu zpomalení biologického času se odborníci inspirují v přírodě. Zajímají je především populární želvušky, a také žáby skokani lesní. Tito živočichové mohou vstoupit do takzvané kryptobiózy, což je stav se zpomalením životních funkcí a současným zesílením odolnosti vůči nepříznivým podmínkám.

Zmínění skokani mohou přežít například zamrznutí do ledu i celé měsíce. Želvušky jsou pověstné tím, že přežijí téměř vše, od vyschnutí, zmrznutí a vaření, až po extrémně tvrdé záření a vzduchoprázdno, nemluvě o nedostatku vody, potravy nebo kyslíku po dlouhou dobu.

Konkrétní mechanismy pro kryptobiózu, které používají želvušky a žáby, se navzájem liší. Vědci se chtějí u nich poučit hlavně v tom, jak je možné zpomalit životní pochody v celém organismu, aniž by došlo k jeho závažnému poškození.

Badatelé v programu Biostasis předpokládají, že nejprve ovládnou zpomalování jednodušších biochemických procesů, například těch, co jsou zaměřené na protilátky. Pak si chtějí poradit se zpomalením biologického času v celých buňkách, tkáních a nakonec i celém lidském tělu.

Celý program by měl trvat pět let. Technologie, které tímto způsobem vzniknou, bude rovněž možné využít i mimo oblast záchrany životů na bojišti. Mohly by se uplatnit v civilní medicíně, při záchranných operacích v oblastech katastrof, ale také při zpracování krve, léčiv, rozmanitých biologických látek nebo potravin.

Diskuze (4) Další článek: Chytré tenisky Pizza Hut objednají pizzu. A pozastaví televizi, jakmile dorazí

Témata článku: Příroda, Výzkum, USA, Vojenství, Medicína, Lidé, Zvířata, DARPA, Zdravotníci, Biologický proces, Záchranná operace, Celý měsíc, Celý program, Bojiště, Životní funkce, Zpomalení, Vojáci, Dlouhá doba, Celý organismus

Galerie: Navštívili jsme Cosmos Discovery. Uvidíte Sojuz, Mir i kokpit raketoplánu

** Brno hostí do konce léta unikátní výstavu Cosmos Discovery ** Uvidíte zde celou historii kosmonautiky ** Stovky originálů i detailních maket

Jakub Čížek, Antonín Trčálek | 4

Intel vs. AMD: souboj vícejádrových procesorů začal. AMD zesměšňuje Intel neuvěřitelně nízkou cenou

** AMD představilo nové levné procesory až s 32jádry ** AMD útočí na serverový i domácí trh Intelu ** Intel nemá konkurenceschopnou nabídku

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Limitovaná nabídka: Windows 10 Professional za pouhých $11.90

Goodoffer24.com Je nový eshop s licencemi a softwarovými klíči, který nabízí nejlepší ceny a rychlé dodání produktu na e-mail. Kromě licencí pro Windows 10 Pro, nabízí web také řadu špičkových produktů, jako je Xbox Live Gold membership nebo oblíbený titul – PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS.