Medicína | DARPA

Jak zachraňovat životy na bojišti? Zpomalením biologického času!

Američané pracují na projektu, jehož účelem je manipulovat čas, který mají zdravotníci na bojištích na záchranu životů vojáků
  • Nejde o nějaký stroj času, ale o výzkum soustředěný na molekulární biologii
  • Vědci se snaží zpomalit biologické procesy a tím nabídnout zdravotníkům a samozřejmě také raněným vojákům více času.

Moderní zbraně často způsobují rozsáhlá, přímo devastující zranění. V takovém případě je jasné, že jde o čas. A času bývá velmi málo. Proto se američtí vojenští vývojáři DARPA rozhodli podpořit výzkum, jehož účelem je manipulovat čas, který mají zdravotníci na bojištích na záchranu životů vojáků.

V tomto případě nejde o nějaký stroj času, ale o výzkum soustředěný na molekulární biologii. Vědci se snaží zpomalit biologické procesy a tím nabídnout zdravotníkům a samozřejmě také raněným vojákům více času.

V DARPA tento program pojmenovali Biostasis. Možná to zní tak trochu jako science-fiction, ale to je u výzkumů podporovaných agenturou DARPA poměrně obvyklé.

Při výzkumu zpomalení biologického času se odborníci inspirují v přírodě. Zajímají je především populární želvušky, a také žáby skokani lesní. Tito živočichové mohou vstoupit do takzvané kryptobiózy, což je stav se zpomalením životních funkcí a současným zesílením odolnosti vůči nepříznivým podmínkám.

Zmínění skokani mohou přežít například zamrznutí do ledu i celé měsíce. Želvušky jsou pověstné tím, že přežijí téměř vše, od vyschnutí, zmrznutí a vaření, až po extrémně tvrdé záření a vzduchoprázdno, nemluvě o nedostatku vody, potravy nebo kyslíku po dlouhou dobu.

Konkrétní mechanismy pro kryptobiózu, které používají želvušky a žáby, se navzájem liší. Vědci se chtějí u nich poučit hlavně v tom, jak je možné zpomalit životní pochody v celém organismu, aniž by došlo k jeho závažnému poškození.

Badatelé v programu Biostasis předpokládají, že nejprve ovládnou zpomalování jednodušších biochemických procesů, například těch, co jsou zaměřené na protilátky. Pak si chtějí poradit se zpomalením biologického času v celých buňkách, tkáních a nakonec i celém lidském tělu.

Celý program by měl trvat pět let. Technologie, které tímto způsobem vzniknou, bude rovněž možné využít i mimo oblast záchrany životů na bojišti. Mohly by se uplatnit v civilní medicíně, při záchranných operacích v oblastech katastrof, ale také při zpracování krve, léčiv, rozmanitých biologických látek nebo potravin.

Diskuze (4) Další článek: Chytré tenisky Pizza Hut objednají pizzu. A pozastaví televizi, jakmile dorazí

Témata článku: Příroda, USA, Výzkum, Zvířata, Vojenství, Medicína, DARPA, Lidé, Zpomalení, Zdravotníci, Dlouhá doba, Celý program, Jak, Boj, Celý organismus, Celý měsíc, Životní funkce, Nepříznivá podmínka, Vojáci, Biolog, Bio, Záchranná operace, Biologický proces, Moderní zbraň, Bojiště, Fitness náramky na Mall.cz

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!

Epic chce rozbít monopol Play Storu a App Storu. Nastražil trik s hrou Fortnite a žaluje Google i Apple